Sida 2 av 2

Re: Byta karriär

Postat: fre 10 maj 2019, 18:20
av jannee
Jävla skit med folk idag.
Arbeta så lite som möjligt, ledig lite titt som tätt, ändå ska det vara hög lön.
Jobba övertid - nej fy f*n.
Inte undra på att företag vill bemanna tjänster via ett bemanningsföretag.
Trots att fakturerad timkostnad blir avsevärt högre än fastanställd personal.
Sök "anställning" som F-skattare (egenföretagare)
Då kan man tjäna bra - om man vill jobba - men tvärtom om man bara vill vara ledig :mrgreen:
Du tjänar det du är värd och inte ett russin mer :!:
Själv jobbat som egenföretagare i över 30 år och ångrade inte en sekund.

Re: Byta karriär

Postat: fre 10 maj 2019, 18:37
av Flisaren
Jobbar med f-skatt mot företag, vill aldrig ha en anställning igen. Många vill ha en trygghet som anställd men jag har princip jobb året runt, friheten är en stor bonus.

Re: Byta karriär

Postat: fre 10 maj 2019, 19:02
av Avslutat-02
Jag har varit egen i 15 år och nu får det räcka med dåliga vintrar, dåligt betalt om jag ibland överhuvudtaget fått det.

Nu har jag 4 små barn att försörja, så nja jag tar hellre en anställning och får det trevligare om dagarna...

Jag har inget emot att jobba hårt och länge, men de måste vara värt det också.
Om nu firman på Vallvik ska ha maskiner igång dygnet runt, va tror ni då begär av maskinerna och mekanikerna.
Att hävda att folk inte vill jobba kan väl hända, men de som jobbar arslet av sig sedan 16 års ålder vet nog vad som krävs.

Jag blir lite fundersam att inga andra mekaniker är intresserade av tjänsten.....
Kan det vara så att de kräver lite för mycket, men betalar inte för va de kräver.?

Re: Byta karriär

Postat: lör 18 maj 2019, 11:33
av Mettämies
vinterrojarn skrev:Så kan man ju se det men denna gång gällde det emellan två jobb.....


Hur går det med jobbfunderingarna?

Re: Byta karriär

Postat: lör 18 maj 2019, 16:39
av Avslutat-02
Börjar som mekaniker på måndag. :-bd

Men jag känner mig osäker.
Jobbet kan jag men jag har lite dåligt självförtroende.

Sedan fick jag en anställningsintervju på Sveaskog i Ljusdal den 5/6 :-bd

Får väl se va det blir.

Tycker det känns lite si och så.

Sedan kräver åkeriet jag ska jobba för att jag måste jobba över men det står det inget om i anställningskontraktet hos bemanningsföretaget som jag är anställd hos. :shock: :-o :-o

Hoppas att de betalar bra, för även helger kunde det bli.... :?:

Re: Byta karriär

Postat: lör 18 maj 2019, 18:00
av Mettämies
Grattis!
Du får gå in med inställningen att det ska gå bra så kommer det nog göra det också. Mekanikerjobb är lite lika röjning på det viset att man får känna sig lite extra nöjd ibland när man löst nån svår nöt...Det finns en tillfredsställelse i att laga saker tycker jag, liksom det känns fint att bara kunna vända sig om i röjskogen och torrsmacka lite över hur fint det blir!
Vilken tjänst gäller det hos Sveaskog?

Re: Byta karriär

Postat: lör 18 maj 2019, 18:02
av jannee
Egentligen ska man ALDRIG jobba mer än 5 år för samma företag - blir liksom att man tillhör inventarierna.
Å andra sidan finns det risk för att man blir kallad hoppjerka.
I goda tider är det alltid lämpligt att då välja ett framtidsarbete men tillhör man inventarierna får man stanna kvar.
Är man osäker gör man sitt bästa = bra att inte vara för självsäker.
Alla har rätt att göra misstag - bara det inte upprepas
Första gången jag körde till Spanien (aldrig varit söder om Danmark) var jag så nervös (orolig) att det räckt med att någon hostat så hade jag skitit på mig.
Efter den svängen blev jag erbjuden FAST anställning på N H:s åkeri med "egen" dragbil.

Re: Byta karriär

Postat: lör 18 maj 2019, 19:09
av Avslutat-02
Mettämies skrev:Grattis!
Du får gå in med inställningen att det ska gå bra så kommer det nog göra det också. Mekanikerjobb är lite lika röjning på det viset att man får känna sig lite extra nöjd ibland när man löst nån svår nöt...Det finns en tillfredsställelse i att laga saker tycker jag, liksom det känns fint att bara kunna vända sig om i röjskogen och torrsmacka lite över hur fint det blir!
Vilken tjänst gäller det hos Sveaskog?



Det är som virkesköpare, men jag är ganska säker att de väljer någon annan, det brukar vara så tyvärr.

Jag är väldigt duktig mekaniker men det är första gången med timmertruckar och hjullastare. :-ss

Men det går nog bra.

Re: Byta karriär

Postat: lör 18 maj 2019, 19:14
av Avslutat-02
jannee skrev:Egentligen ska man ALDRIG jobba mer än 5 år för samma företag - blir liksom att man tillhör inventarierna.
Å andra sidan finns det risk för att man blir kallad hoppjerka.
I goda tider är det alltid lämpligt att då välja ett framtidsarbete men tillhör man inventarierna får man stanna kvar.
Är man osäker gör man sitt bästa = bra att inte vara för självsäker.
Alla har rätt att göra misstag - bara det inte upprepas
Första gången jag körde till Spanien (aldrig varit söder om Danmark) var jag så nervös (orolig) att det räckt med att någon hostat så hade jag skitit på mig.
Efter den svängen blev jag erbjuden FAST anställning på N H:s åkeri med "egen" dragbil.


Jag har blivit hemskt opålitlig i mitt självförtroende efter olyckan.
Det är ett jävla skit. Jag får tankar att jag inte klarar av ett dugg emellanåt.
Det gör mig arg och ledsen.
Men det gör också att jag kämpar hårdare varje gång. :-bd

Re: Byta karriär

Postat: lör 18 maj 2019, 20:27
av Mettämies
Kan inte påstå att jag vet hur det känns men förstår att det är jobbigt och lär vara det under flera år.

Tror nog att du fixar att meka med större maskiner om du är duktig med mindre, det är ju samma sak egentligen, samma skruv och mutter. Jag var mekaniker innan jag började i skogen och har skruvat med bil, helikopter och stora rälsgående maskiner på Banverket. Sen skruvade jag sågar och gräsklippare på deltid i firman för några år sen. Har man en grundkunskap och är intresserad av att laga saker så lär man sig fort 👍

Re: Byta karriär

Postat: lör 18 maj 2019, 20:40
av Avslutat-02
Är duktig på bilar och traktorer, gräsklippare mm. Men du vet säkert va jag menar, man blir oftast lite tillbakadragen vid hjullager byte på lastbilar och att nysta i elkablar på truckar.
Sen måste det vara värt det för mig, inte bara i pengar.

Jag har många gånger tagit åt mig bilar som ingen vill hålla på med och fixat.
Typ datakrångel och går på tre cylindrar utan felkod. Verkstäder vill inte ta i dessa med tång.