Socialt (mer om oss)

Byta karriär

26 inlägg 5563 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta karriär

jannee  
#565957 Jävla skit med folk idag.
Arbeta så lite som möjligt, ledig lite titt som tätt, ändå ska det vara hög lön.
Jobba övertid - nej fy f*n.
Inte undra på att företag vill bemanna tjänster via ett bemanningsföretag.
Trots att fakturerad timkostnad blir avsevärt högre än fastanställd personal.
Sök "anställning" som F-skattare (egenföretagare)
Då kan man tjäna bra - om man vill jobba - men tvärtom om man bara vill vara ledig :mrgreen:
Du tjänar det du är värd och inte ett russin mer :!:
Själv jobbat som egenföretagare i över 30 år och ångrade inte en sekund.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565962 Jobbar med f-skatt mot företag, vill aldrig ha en anställning igen. Många vill ha en trygghet som anställd men jag har princip jobb året runt, friheten är en stor bonus.

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#565968 Jag har varit egen i 15 år och nu får det räcka med dåliga vintrar, dåligt betalt om jag ibland överhuvudtaget fått det.

Nu har jag 4 små barn att försörja, så nja jag tar hellre en anställning och får det trevligare om dagarna...

Jag har inget emot att jobba hårt och länge, men de måste vara värt det också.
Om nu firman på Vallvik ska ha maskiner igång dygnet runt, va tror ni då begär av maskinerna och mekanikerna.
Att hävda att folk inte vill jobba kan väl hända, men de som jobbar arslet av sig sedan 16 års ålder vet nog vad som krävs.

Jag blir lite fundersam att inga andra mekaniker är intresserade av tjänsten.....
Kan det vara så att de kräver lite för mycket, men betalar inte för va de kräver.?

Användarvisningsbild

Re: Byta karriär

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566945
vinterrojarn skrev:Så kan man ju se det men denna gång gällde det emellan två jobb.....


Hur går det med jobbfunderingarna?

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#566978 Börjar som mekaniker på måndag. :-bd

Men jag känner mig osäker.
Jobbet kan jag men jag har lite dåligt självförtroende.

Sedan fick jag en anställningsintervju på Sveaskog i Ljusdal den 5/6 :-bd

Får väl se va det blir.

Tycker det känns lite si och så.

Sedan kräver åkeriet jag ska jobba för att jag måste jobba över men det står det inget om i anställningskontraktet hos bemanningsföretaget som jag är anställd hos. :shock: :-o :-o

Hoppas att de betalar bra, för även helger kunde det bli.... :?:

Användarvisningsbild

Re: Byta karriär

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566987 Grattis!
Du får gå in med inställningen att det ska gå bra så kommer det nog göra det också. Mekanikerjobb är lite lika röjning på det viset att man får känna sig lite extra nöjd ibland när man löst nån svår nöt...Det finns en tillfredsställelse i att laga saker tycker jag, liksom det känns fint att bara kunna vända sig om i röjskogen och torrsmacka lite över hur fint det blir!
Vilken tjänst gäller det hos Sveaskog?

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

jannee  
#566989 Egentligen ska man ALDRIG jobba mer än 5 år för samma företag - blir liksom att man tillhör inventarierna.
Å andra sidan finns det risk för att man blir kallad hoppjerka.
I goda tider är det alltid lämpligt att då välja ett framtidsarbete men tillhör man inventarierna får man stanna kvar.
Är man osäker gör man sitt bästa = bra att inte vara för självsäker.
Alla har rätt att göra misstag - bara det inte upprepas
Första gången jag körde till Spanien (aldrig varit söder om Danmark) var jag så nervös (orolig) att det räckt med att någon hostat så hade jag skitit på mig.
Efter den svängen blev jag erbjuden FAST anställning på N H:s åkeri med "egen" dragbil.

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#567002
Mettämies skrev:Grattis!
Du får gå in med inställningen att det ska gå bra så kommer det nog göra det också. Mekanikerjobb är lite lika röjning på det viset att man får känna sig lite extra nöjd ibland när man löst nån svår nöt...Det finns en tillfredsställelse i att laga saker tycker jag, liksom det känns fint att bara kunna vända sig om i röjskogen och torrsmacka lite över hur fint det blir!
Vilken tjänst gäller det hos Sveaskog?



Det är som virkesköpare, men jag är ganska säker att de väljer någon annan, det brukar vara så tyvärr.

Jag är väldigt duktig mekaniker men det är första gången med timmertruckar och hjullastare. :-ss

Men det går nog bra.

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#567004
jannee skrev:Egentligen ska man ALDRIG jobba mer än 5 år för samma företag - blir liksom att man tillhör inventarierna.
Å andra sidan finns det risk för att man blir kallad hoppjerka.
I goda tider är det alltid lämpligt att då välja ett framtidsarbete men tillhör man inventarierna får man stanna kvar.
Är man osäker gör man sitt bästa = bra att inte vara för självsäker.
Alla har rätt att göra misstag - bara det inte upprepas
Första gången jag körde till Spanien (aldrig varit söder om Danmark) var jag så nervös (orolig) att det räckt med att någon hostat så hade jag skitit på mig.
Efter den svängen blev jag erbjuden FAST anställning på N H:s åkeri med "egen" dragbil.


Jag har blivit hemskt opålitlig i mitt självförtroende efter olyckan.
Det är ett jävla skit. Jag får tankar att jag inte klarar av ett dugg emellanåt.
Det gör mig arg och ledsen.
Men det gör också att jag kämpar hårdare varje gång. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Byta karriär

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567013 Kan inte påstå att jag vet hur det känns men förstår att det är jobbigt och lär vara det under flera år.

Tror nog att du fixar att meka med större maskiner om du är duktig med mindre, det är ju samma sak egentligen, samma skruv och mutter. Jag var mekaniker innan jag började i skogen och har skruvat med bil, helikopter och stora rälsgående maskiner på Banverket. Sen skruvade jag sågar och gräsklippare på deltid i firman för några år sen. Har man en grundkunskap och är intresserad av att laga saker så lär man sig fort 👍

Avatar Fallback

Re: Byta karriär

Avslutat-02  
#567015 Är duktig på bilar och traktorer, gräsklippare mm. Men du vet säkert va jag menar, man blir oftast lite tillbakadragen vid hjullager byte på lastbilar och att nysta i elkablar på truckar.
Sen måste det vara värt det för mig, inte bara i pengar.

Jag har många gånger tagit åt mig bilar som ingen vill hålla på med och fixat.
Typ datakrångel och går på tre cylindrar utan felkod. Verkstäder vill inte ta i dessa med tång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).