Socialt (mer om oss)

USA- & Kanada-resor

140 inlägg 24793 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#557525 Kollade lite nu med mitt icakort. Öppnade det för usa lite mer än den tid vi är där.
Telias samtal kostar från usa 20kr/min.
Mottaget kostar 10kr/min.
Tack för påminnelsen om roamingen. Glömde det en gång så surfen tog slut.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557530 Ett alternativ är att köpa ett kontankort på plats med surf , spenderade Nov-Dec i kalifornien och skaffade T-mobile med fri data för 50$ /mån , Telia semestervecka blir många ggr dyrare och beränsat till 1gb /vecka. Absolut bäst med telefon som kan ta dubbla SIM kort , fungerade utmärkt på min Honor 10 man kan välja vilket SIM eller båda som ska användas till data samma med samtal.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

SHR  
#557939
halvproffs skrev:Kollade lite nu med mitt icakort. Öppnade det för usa lite mer än den tid vi är där.
Telias samtal kostar från usa 20kr/min.
Mottaget kostar 10kr/min.
Tack för påminnelsen om roamingen. Glömde det en gång så surfen tog slut.



När vi var iväg i somras fick jag tipset att ha med mig två kort - ett vanligt betalkort samt ett kreditkort. Ifall ett av dem skulle strejka av någon anledning! Mycket riktigt var det tur då någon resturang vi besökte inte kunde läsa det ena kortet.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#557974 Sista kvällen och sista ölen. Imorgon åker jag hem till snön.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

JörgenO  
#557976 Öl är ingen dum idé, kanske skall fråga grannen tvärs över parken :d
Det landade en helikopter bak i trädgården innan idag men vet inte om han kom eller for.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#558349 Jag tog just upp kvittot på hyrbilen och såg att jag hade avverkat 3004 miles = 4834 km. Av någon anledning hamnar jag alltid där någonstans när jag åker runt på USA semester.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#558702 Kostnader och råd när jag(om) ska hyra bil där om några veckor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#558717
halvproffs skrev:Kostnader och råd när jag(om) ska hyra bil där om några veckor.


Mitt råd är att hyra bil från första till sista timmen du är där. Visst ska du bara ligga ute på Miami beach så klarar du dig hjälpligt utan.
Jag har de senaste åren använt
https://www.rentalcars.com
och det har funkat för mig.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#558718
svampbob skrev:
halvproffs skrev:Kostnader och råd när jag(om) ska hyra bil där om några veckor.


Mitt råd är att hyra bil från första till sista timmen du är där. Visst ska du bara ligga ute på Miami beach så klarar du dig hjälpligt utan.
Jag har de senaste åren använt
https://www.rentalcars.com
och det har funkat för mig.


Det är tre dagar med hästtävlingar som vi ska se och dom 3 dagarna ligger mitt i veckan vi är där. Känner mig lite feg att köra där. Kanske känns annorlunda när vi kommit dit och ser trafiken och skyltar mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

aalg  
#558752 Kolla vad det kostar att hyra bilen från Sverige.
De gånger jag varit över så har vi alltid hyrt bil och bokat första och sista nattens boende genom Swansons och varit supernöjd med det.
Upplever att jänkarna är betydligt snällare i trafiken än vad vi är i Sverige, fast lite ovant är det ju i början. De har ju lite annorlunda upplägg på en del saker men jag tycker att det är mera lättkört där än hemma.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#558762
aalg skrev:Kolla vad det kostar att hyra bilen från Sverige.
De gånger jag varit över så har vi alltid hyrt bil och bokat första och sista nattens boende genom Swansons och varit supernöjd med det.
Upplever att jänkarna är betydligt snällare i trafiken än vad vi är i Sverige, fast lite ovant är det ju i början. De har ju lite annorlunda upplägg på en del saker men jag tycker att det är mera lättkört där än hemma.


Vi bokar hotellen via booking.com och bokar oftast dag för dag då kan ändra färdplan efter tycke och smak.

Ja trafiken är oftast enklare i USA visst deras system av U-svängar kändes lite konstigt till att börja med.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

uffejohan  
#558788 Jag har kört rätt mycket bil i USA och tycker nästan det är enklare än i Sverige. Stora rejäla skyltar och filerna väl uppmärkta och breda, avfarterna bra namngivna. Tempot är visserligen rätt högt men man ser sällan de fartidioterna man blir omkörd av här hemma. Lite ovant dock att bli omkörd på högersidan på motorvägen, men det verkar vara mer regel än undantag. Vad jag tycker är lite märkligt är att det är tillåtet att köra mot rött när man gör högersväng i en korsning. Stannar man bara till något och ser att ingen kommer från vänster är det fritt fram att köra. Gör man INTE det och har bilar bakom sej, får man snabbt en signal i baken....Jag är inte säker på om detta gäller alla delstater men i bl.a. Kalifornien är det så.
Sedan finns det ofta Carpool-fil ute till vänster som är till för fordon med passagerare. Eftersom det i de flesta bilar bara finns en person, flyter det snabbt i den filen. Men kör inte där om du är ensam, böterna kan vara dryga!
Nu möter jag våren i San Mateo i Kalifornien och njuter av blommande träd o buskar!!

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

Nybyggeluen  
#558795 Jag bor i North Carolina och reser över hela USA och Canada i jobbet. Jag har aldrig varit orolig för att köra i några av de större städerna förutom New York City, mest för att det är ett högre tempo och fler bilar (samt med USA’s mått mätt äldre vägnät). Ska du köra i södern är det klart lugnare tempo än vad det är i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559109 Senast jag hyrde bil så bokade jag en via Rentalcars.com som Swampbob nämnde men jag betalade inte
utan det gjorde jag först på flygplatsen när jag väl hade försäkrat mig om att det var rätt bil jag fick.
Jag hyrde en Jeep Grand Cherokee och fick lite rabatt helt opåkallat.
Testade åxå Turo på Hawaii och det funkade bra och lite billigare än firmorna.
Det är en app med privatpersoners bilar som man kan hyra.
Ta en lite högre byggd bil så ser man bättre över betongavskiljarna.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

uffejohan  
#559549 Trodde tidigare att de vackraste platserna på jorden var på Småländska Höglandet men det vete katten om inte utsikten vid Pacifica ut över Stilla Havet sydväst om San Francisco idag är strået vassare😉🌞

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).