Socialt (mer om oss)

Vad tycker du om betalväggar på nätet?

15 inlägg 4200 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Fredrik Reuter  
#520278 Tänkte vi kunde få igång en diskussion om hur internet kan komma att förändras genom att allt fler sajter lägger sitt innehåll bakom en så kallad betalvägg. Bra journalistik kostar brukar det heta.

På Skogsforum länkas det upp till hundra länkar dagligen och fler och fler av dessa länkar måste man betala för att kunna läsa. Genom detta vore det intressant att höra vad du tycker om denna trend - skriv gärna några rader här nedan.

Jag har själv min personliga uppfattning men avvaktar med den just nu, det är intressant att få igång en diskussion om hur internet utvecklas och vad du tycker om det.

Ös på! :-bd




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

JohannesG  
#520281 Det är störande med betalväggar, ja. Samtidigt förstår jag att i takt med att färre köper/prenumererar på papperstidningar behöver tidningarna hitta en annan inkomstkälla. Men för vissa kanske annonserna borde räcka kan man tycka.

Vissa väggar går för övrigt komma runt med lite enkel modifiering av koden i webbläsaren (verktyget för webbutvecklare). Vilket på ett sätt är lite märkligt. Det är värt jobbet att få till så att fler betalar för att läsa, samtidigt som det inte är tillräckligt lönsamt för att lägga arbete på att göra blockeringen säker så att man verkligen måste betala för att läsa. Sedan är det säkert så att det inte alls är lagligt att gå runt spärren, men de har ju heller inte dålt hålet speciellt bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Vardon  
#520287 Något som jag tycker är problematiskt är att det länkas till ganska många olika tidningar. Här är bara ett exempel på sidor det länkas som jag tycker generellt sett är bra och intresserar mig:

ATL
Hela Helsingland
Di
DN
SVD
Falukuriren (a.k.a mittmedia)
Land
Skogen
GP
Valfri mer tidning.

Om vi nu stället upp tabellen:
ATL 99 kr / mån
Hela Helsingland 99 kr / mån
Di 399 kr / mån
DN 99 kr / mån
SVD 99 kr / mån
Falukuriren (a.k.a mittmedia) 99 kr / mån
Land 100 kr / mån
GP 99 kr / mån

Det är ungefär 1 100 kr / månad. Nu är falukurien med för att jag har skogen där. Hela helsingland för att Isteskog brukar länka därifrån och de har bra skogsartiklar.

Sen ska vi komma ihåg att nu saknas Småland, södra sverige och hela norrland. De har även intressanta reportage.

Dit jag vill komma är att det länkas så himla mycket på div sidor och man kan inte läsa allt. Jag gör mig inte råd att betala 1 000 - 1 500 kr extra per månad för att läsa så mycket nyheter och tyckande.

Jag hade velat haft ett konto där jag pytsar in en 500-hundring och sen kan jag läsa artiklar för kanske 3 kr / st tills mina pengar är slut. Som det är just nu måste man betala så mycket för så lite.

Det dessa betalväggar gjort med mig är att jag numera aldrig klickar på en länk från tex DN eftersom de nästan alltid har betalvägg. Spelar ingen roll hur intressant, sann, tokig etc artikeln är, jag orkar inte. Jag läser knappt inte falukuriren heller för det mesta är låst, GP är likadan (dessutom oftast ganska usel).

För övrigt anser jag att alla dessa "TV-sändningar" är med ett gissel, eftersom det oftast tar 3 minuter + reklam att säga något som jag kan läsa mig till på 30 sekunder.

Men jag är inte bitter.... :-)

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Göt  
#520292 Falu-kuriren och DalaDemokraten fick mycket klagomål under de svåra skogsbränderna då de lagt mycket bakom betalvägg. Chefen för företaget försvarade sig med att det var dyrt att göra journalistik och dom hade inte något samhällsansvar
Senast redigerad av Göt mån 06 aug 2018, 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520305 Att det ska vara gratis är fel. Det är klart att det är ok med en betalningslösning. Tidningarna kanske kan bilda en gemensam lösning där man betalar för att kunna komma åt "plusartiklar". Varför inte knyta det till åtminstone en prenumeration på en papperstidning. Är det nättidningsprenumeration kommer en del "cheapskates" leta billigaste-gratis-utnyttja-andra-lösningen.
Sen tycker jag att skogsägare gott kan ha minst en papperstidning under året, för att valsarna ska snurra några varv extra på bruken...

Avatar Fallback

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

tallen100  
#520312 Det är duktigt irriterande 😡

Men dom lär väl ha in pengar på något vis :geek:

Det var bättre förr :d

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

sow  
#520318 Ett otyg.

Tips!

https://unv.is

Läs bakom betalvägg. Sätt bara unv.is/ före länken som du vill läsa.

https://www.emailthis.me

Tillägg för webbläsare, klicka på deras logga och få artikeln skickad till dig på mail. Oftast hela artikeln.

https://www.ghostery.com

Surfa snabbare utan en massa krafs som ska laddas, annonser försvinner.

https://cliqz.com/en/mobile

Webbläsare även för mobil, tar bort onödigt.

Fullt lagligt.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Hema  
#520392
Göt skrev:Falu-kuriren och DalaDemokraten fick mycket klagomål under de svåra skogsbränderna då de lagt mycket bakom betalvägg. Chefen för företaget försvarade sig med att det var dyrt att göra journalistik och dom hade inte något samhällsansvar

De är så fel. Det är just samhällsansvar som är deras lösning. Bara att vara journalist, är egentligen att rapportera om sanningen. Sedan är det väl tidningarna med sina diskussioner som skapar ett politiskt klimat där invånarna kan få sin röst hörd.

Men man började stänga ned kommentatorsfälten, då tappade man de drivna och kreativa läsarna, sedan satte man upp betalväggar, utan att skapa ett enkelt och/ELLER gemensamt (likt Spotify (gärna bättre)) betalningssystem. Detta samtidigt som den fysiska tidningen bara blev dyrare och dyrare, trots att annonsinkomsterna är betydligt mycket bättre än de via hemsidan. Samt med vidrigare reklam. Reklam borde högst få vara som i den fysiska tidningen statiskt, alltså tyst och orörlig, samt hålla sin satta position!

Alltså, tidningarna har stängt ute debattörerna, samtidigt som de är kassa på att ta betalt för internetannonsdringen, då den sker på ett annat vis ofta genom Google. Ja jo det går ibland att kommentera men inte anonymt och det kan jag tycka bör vara en demokratisk rättighet, att inte bli registrerad av globala aktörer, särskilt när det gäller samhällsdebatt. Vi har tappat eller snart tappat vår rätt till det fria ordet. Tidningarna har har tappat bort sig själva och snart kommer de försvinna och bli något museieföremål från förr.

Tyvärr riskeras vår framtida demokrati, för utan lokal koppling till folket och utan tillgång till lokala nyheter, riskerar det bli knepigt med sanningshalten i den spridda informationen. Med kanske förödande konsekvenser.

Men ska det hänga på att invånarna betalar likt en förlegad tvlicens? Samt mycket av det som tidningarna "trycker" har någon annan tryckt och i dataåldern är det lätt att plocka bort eller ändra artiklar. Hur ska man kunna granska något, när länkar och fakta/källhänvisningar kontinuerligt försvinner en efter en?

Vad finns det för krav för att få journaliststödet?

Men en sak är säker, i det korta loppet, betalningsväggarna riskerar att bli deras fall. I mitt tycke skjuter de sig själva i foten och lämnar över sin uppgift till någon annan och det kommer resultera i färre röster/åsikter. Det som sker är nästan som Arlas agenda mot mjölkbönderna, ju färre, desto enklare ha kontroll över makten. Detta med att centralisera och centralisera bådar inte gott för demokratin. Med alla åsikter i kombination med fel makthavare, riskerar vi hamna i ett totalitärt samhälle, med allt annat än en demokrati.

En annan sak som är säker är att vi kommer alltid få information från något håll och med håll från som sociala medier, där någon med mantrat "fakenews" och kommer således rensa bort sådant som ägaren inte finner önskvärt, både privat och/eller från andra (påtryckningar från ekonomiska och/eller sociala intressen).

En tidning som bara blir sämre och sämre, är tyvärr NyTeknik. Artiklarna blir slarviga och slarviga översatta, samt rubrikerna blir mer o mer av clickbait-natur. Det som var en ryggrad för många läsare var alla kommentarer, som verkligen lyfte tidningen till skyarna. Få andra ställen har jag fått lära mig så mycket nytt och fått bredare bild av problematiken med olika lösningar. Man hade relativt lite problem med nät-troll i kommentarsfälten.

Tyvärr togs tidningen över av mediemaffian, som förstörde utseendet med en massa reklam och reklambanner. Sedan införde man kontokrav för kommentatorsfältet och i samband med det tog man bort års av kommentarer från tidigare artiklar bara sådär över en natt. Det var som om någon hade raderat en kunskapsbank utan respekt för vad man representerade och gav läsarna.

Senaste tillägget var införandet av premiumartiklar, men det gjorde inte så mycket då man kunde googla och finna originalartikeln som oftast var bättre och ingen halvdan summering med faktafel eller pinsamma enhetsfel. Samt att det viktigaste kommentatorsfältet fortfarande var tillgängligt. Detta höll på max en månad, sedan stängdes även åtkomsten av kommentarerna av från icke betalande. Redan sedan de införde premiumartiklar, så började antalet kommentarer att minska och med färre kommentarer minskar intresset för tidningen och en massa kunskapsspridning går om intet.
Senast redigerad av Hema tis 07 aug 2018, 09:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Hema  
#520399
sow skrev:
Tips!

https://unv.is
Läs bakom betalvägg. Sätt bara unv.is/ före länken som du vill läsa.

Fullt lagligt.

@Fredrik Reuter skulle detta gå att lägga in som funktion eller default vid länkning? Kanske är skillnad mellan privatperson vs. Forumdrivare i lagens mening.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Fredrik Reuter  
#520436 Till att börja med så hade jag ju helt missat att vi redan hade tråden Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?. Nu får vi leva med dubbla trådar, men det ska nog funka.

Ang din fråga Hema så är det tekniskt möjligt men det skulle vara ett ingrepp som skulle förändra det äkta som ändå finns i en länk. För några år sedan testade jag en funktion där alla utgående länkar mättes av skogsforum. Originallänken ändrades inte då men om man hovrade över länken så visade den på en annan länk än källan och det var inte alla som gillade det.

Jag kollade lite på de tjänster som det länkas till ovan och flera av dem erbjuder webbläsartillägg som gör att man, när man installerat dem, själv kan högerklicka på länken och gå via deras tjänster direkt utan att ex skriva något före länken. Det är nog vägen att gå för de som vill använda dessa tjänster.

När man tittar på dessa tjänster så är det ganska intressant att några av dem i grunden verkar vara utvecklade för att minimera att ens personliga data inte ska spridas hej vilt. Detta är ett område som jag vurmar för, speciellt i arbetet med GDPR. Du kan ju själva Kolla din säkerhet online, enkelt och efter ett tag kan man lätt bli både förbannad och trött när man ser hur mycket man genom vanligt surfande delar med sig av. Det verkar också vara så att vissa inte bryr sig alls om de förstärkta kraven i och med GDPR.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

r93  
#520438 Bra skrivet hema!!

Tidningarna kommer på sikt att dö, tyvärr är det knappast bra, men när dom har tappat bort sig i politik och aktivism så blir det så här.

Det bästa som fanns för några år sedan var att läsa dagens industri, bra artiklar och framförallt extremt bra kommentarsfält, väldigt väldigt lite troll, sedan så togs det bort och jag slutade läsa.

Har prenumererat på diverse papperstidningar genom året men har nu slutat helt, varför?

Jo produkten håller inte måttet enligt mig.
Jag betalar mer än gärna för saker som jag tycker är värt pengarna.

Men tex dagens Aftonblad, ”DÖDSVÄRMEN KOMMER” gör att jag får migrän.......

Avatar Fallback

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Hema  
#520442 Tack. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

rejser  
#520446 Innan var det annonser som täckte mer av sidan, men dom flesta kör ju med någon form av annons-blockerare så inkomsterna har väl avtagit tämligen fort.
Tycker det är ok, varför ska saker vara gratis, låter lite som när internet kom och folk började bli arga för att det var tal om att det var olagligt att ladda ned mp3-filer osv.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

Hema  
#520453 Hade man nöjt sig med tyst stillasittande reklam likt hur reklam är i pappersform, hade det säkert varit okey för de flesta, men nu rörligt och med ljud, film och jobbigt ljud om du råkar föra muspekaren över något olyckligt. Klart folk tröttnar, det är respektlöst mot sin tänkta kundkrets. Plus att sidorna blir sega/tyngre att ladda.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker du om betalväggar på nätet?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520464 Klart att de måste få in pengar att driva butiken, men då gäller det att man har en produkt värd att betala för! Om man går till den lokala landsortspressen (Arvika nyheter) så har jag ingen lust att betala för ett annonsblad i stort utan redaktionellt innehåll.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).