Socialt (mer om oss)

Sommarrapporten 2018

322 inlägg 52966 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519760 Lite vid sidan av men också bra att läsa när krigsrubriker om vädret och denna sommar avlöser varandra. Artikeln ligger tyvärr bakom betalvägg så jag kan inte dela.
Klipp ur dagens DT:




 Torkan och Västerdalälven på väg mot noteringarna på "stentavlor" från 1911 

"En förfärlig torka." Så antecknade Perjons Erik Ersson i Dala-Floda 1911 och beskrev en torrsommar med skogseldar och vattenbrist. Och nu närmar sig vattenståndet i Västerdalälven 1911 års nivå. 
– Det är en decimeter ner till 1911-nivån, som är inhuggen i sten vid Bässarbron i Dala-Järna, berättar Mats Danielsson.


Santmans Lennart Johansson med ett fotografi som visar när Börje Eriksson högg in ett minnesmärke i en sten i nedre delen av Skålforsen i Dala-Floda.

Bild: Kent Olsson

– Men 1911 års inhuggning ligger fortfarande under årets vattennivå, berättar Santmans Lennart Johansson och visar några fotografier på när hans svåger Börje Eriksson högg in minnesnivåer från andra märkesår.
Han konstaterar att våra förfäder, som levde nära naturen och var beroende av vädret för sin överlevnad, "antecknade" anmärkningsvärda väderföreteelser på det mest väder- och katastrofbeständiga sätt de kunde komma på; genom att hugga in dem i sten. Framtiden får utvisa om stenanteckningarna överlever de digitala nedteckningarna.
.


"Älven vid Fänforsen är lägre än 1901, en centimeter från 1911, fem centimeter från 1994 och sju-åtta centimeter från 1976 års lägstanotering", säger Rune Eljas, uppväxt vid och delvis också i Fänforsen.

Bild: Kent Olsson

Från Dala-Järna berättar Mats Danielsson att det bara är en decimeter kvar ner till vattennivån torrsommaren 1911, alltså för drygt etthundra år sedan.



Det är ungefär en decimeter ner till strecket som markerar den lägsta vattennivån vid Bässarbron år 1911. Fotot taget den 27:e juli 2018. FOTO: MATS DANIELSSON

– Senast jag såg det märket, inhugget i sten vid forsen vid Bässarbron i Dala-Järna, var på 1950-talet, berättar Mats Danielsson.
Om torrsommaren 1911 berättar också Perjons Erik Ersson (1871-1939) i Dala-Floda i en dagboksanteckning:
– Det är en förfärlig torka, så hafren tar skada samt potatisåkrarna. Vattenkällor har uttorkat så det är smått om vatten för kreaturen som går på bete i skogen.



Utdrag ur Perjons Erik Erssons dagbok för 1911.

Bild: Kent Olsson

I oktober sammanfattar Perjons Erik årets skörd och när det gäller hö och potatis beskrivs den som "under medelmåttan". Skörden av "foderrofvor" blev liten och skogsbären, här avser han sannolikt hallon, voro inga alls. När det gäller ett annat bär, lingon – viktigt för den tidens självhushåll, beskriver han läget med ett ord: "intet".
– Jämfört med 1911 är tydligen läget lite bättre i år, konstaterar Perjons Eriks sonson Hans-Erik Bertilsson och tillägger:
– Åtminstone än så länge.

FAKTA/Ur dagboken

Perjons Erik berättar i sin dagbok att familjen "bufärdade" hem från Skärklackens fäbodar den 14:e juli,, "begynte" med slåttern på åkrarna den 17:e, var på komidsommarfest på Holsåkers "elfstrand" den 23:e och sedan fortsatte med slåttern.
I augusti 2011 har torkan bygden, människorna och djuren i ett fast grepp.
"Torkar fortgår", skriver han den 19:e augusti och en vecka senare refererar han till tidningsartiklar där han dagligen läser om stora skogseldar och torka över hela Sverige och borttorkad "hafre

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

JensSkoog  
#519763 Mycket intressant :-bd

Tackar @Uvskogen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

totte  
#519775
Niking skrev:Snöbyarna hade väl varit trovärdigare om det varit 32°F än som nu 32°C.
/Niklas


Förmodligen helt riktigt :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519795 Lite sent ute men igår var det +34 grader 😱 Enligt olika media så finns det ingen nu levande människa som upplevt en högre temperatur i bygden, dvs. varmaste dagen sedan år 1900. Idag har det faktiskt regnat, ca 15 mm just nu.

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

Torbjörn Johnsen  
#519796 Nu mullrar det lite på avstånd här i Jönköping och det kom även en lätt regnskur. Svalkar något i den annars tryckande värmen...

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

Henrik-  
#519797 Var i Jönköping nyss och på motorvägen mot Gränna kom det en skur :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

Torbjörn Johnsen  
#519799 En reflektion från häromdagen när jag landade på Jönköpings Flygplats, Axamo:
Jag satt vid fönstret och såg skogen bra nedanför, under inflygningen från söder. Jag slogs av att det var så grönt. Jag såg knappt några gula lövträd varken i bestånd eller på hyggen. Några enstaka som såg ut att stå på ett berg. Tallskogen såg rent mustigt grön ut och det gällde även lövuppslag och granplantor i ungskogen. Gräs på hyggen såg torrt ut liksom alla skördade vallar och de få sädesfält som finns i det här området. Det måste helt enkelt ha kommit tillräckligt med regn i just det här området för att hejda den värsta torkan. Har för mig att det kom en del runt midsommar och även lite kring 22-23 juli. Antagligen är det väldigt stor skillnad mot hur det ser ut längre österut i Småland där det knappt regnat sen i april.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2018

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519835 Om man som jag följer utveckling och prognoser av NAO och AO så verkar det som att temperaturen blir mer normal under nästa 14 dagarsperiod.
Vad vi kanske upplevt är något som kallas en quasiresonant amplification, QRA. Man anser sig kunna koppla flera av de extrema väderhändelserna under senare år till den typ av blockering vi nu upplever.
Googla gärna om någon är mer intresserad.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2018

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519883 Äntligen, igår kom 9mm regn med buller o bång rätt lokalt.
Smokies konsert i Svängsta 3mil härifrån var snustorr...på regn iaf 🙃

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

Henrik-  
#519884 Vi fick också 9 mm ihop med åska :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

totte  
#519904 Några stänk blev det här, inte så mycket så det ens blev jämnblött på grannens altanbrädor, där jag råkade hålla till just då.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2018

Palakangas  
#519907 I går em drog åskan förbi med den värsta regnstorm jag varit med på. Hade flera fönster öppna och i köket bara sprutade regnvattnet in. Vågade inte försöka stänga så det blev till att skura köksgolvet. När jag skulle såga plank på kvällen fick jag besök av "fibermaffian". Oväntat men intressant.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2018

tallen100  
#519911 Regn skurar golvet :d :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sommarrapporten 2018

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519933 Så less på värmen nu så vi blev klimatflyktingar. Tog bilen och drog drygt 30 mil väster ut till en fjällstuga i Tänndalen. 15 grader ute och 21 grader inne känns helt fantastiskt. Hemma var det 28-28.

Avatar Fallback

Re: Sommarrapporten 2018

jannee  
#519939 "Svalaste" platsen i huset är nu matkällaren + 24 grader - kan knappast längre kallas svalt :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).