Socialt (mer om oss)

8 myter om skogen.

8 inlägg 3506 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

8 myter om skogen.

halvproffs  
#497091 Kan finnas spår av ironi eller t.o.m osant intygande i denna berättelse så känsliga läsare varnas för denna berättelse!

1. Alltid lätt i sinne när man skall iväg till skogen. Kliver in i traktorn och vrider på nyckeln och det surrar bara lite i startmotorn. Jaja, batteriet från biltema är nog 6-7 år så det är väl på upphällningen. Fram med hjälpstarten och traktorn hoppat igång. Humöret sjunker lite.

2. Kommer ca en km då hör jag: kadoff, kaduff. Välkänt ljud. En kedja på ena bakhjulet har släppt och slår i bakskärmen med ett skrämmande ljud. Tur att man är van och har reservgrejer med. Snart lagat. Klart att det ska krångla tänker jag när man är laddad inför huggningen.

3. Är nu framme vid det blöta område som huggningen ska ske tänker lite på när jag höll på att dränka fyrhjulingen på det andra stället Här har jag trampat med atv-n flera gånger men nån dag efter har det blivit blitt trots att smhi lovat minus. Får inte sjunka med traktorn här. Har varit ca 15 minus så det bär nog i den halvmeterdjupa snön. :-ss
Icke sa nicke. Sitter med hjärtat i halsgropen när det går tyngre och tyngre, traktorn niger i sidled och vattnet stiger i hjulspåren. Tillslut är man på torra land med ett konstigt bultande i bröstet.

4.Äntligen kan jag börja hugga! Det som man längtat efter. Konstigt att alla kronor lutar från körvägarna så brytjärnet är inte att tänka på. Utrustad som man är tar jag fram slägga och kil. Sågar riktskär och delvis fällskär, i med kilen och börjar slå. Snön som ligger som ett fint täcke på grenarna kommer nu ner som en vit slöja och dränker mig i kyla och fukt. Men vad gör det tänker man i ett självpsykologist uppmuntrande när man egentligen vill skrika fula ord. Sågar resten av fällskäret så enbart brytkammen är kvar. 🙏

5. Omgivningen blir som ett vitt moln av snö när trädet far i backen. När molnet har skingrat sig efter 15 sekunder så ser jag att den fina granen som skulle vara kvar är avslagen 5meter upp. Grova långa kvistar blev dödsfällan för den fina granen. Humöret är ju inte på topp nu. 😡

6. Börjar kvista upp den trots att man får gissa sig till var kvistarna är gömda i snön. Konstigt vad kedjan tog dåligt helt plötsligt. Kan det ha varit en sten gömd i snön? :shock:

7. Tungt och slitigt att gå i snön, alla år på byggen känns i flera delar i en sliten kropp. Men vad gör det när man kan vara i skogen även om det känns och inte vara löneslav. Eller är det en myt att man trivs i skogen? :roll:

8. Börjar lasta på virke så vagnen är halvfull när jag kommer till en stock där kranen är en dm för kort trots vagnstyrning på max. Tar till knepet med att lägga gripen vid toppen och använda utskjutet sista decimetern.
Greppar tag i änden på stocken, drar den åt mig och.... där under snön var det en stubbe som rev bort slangen till gripen. Jä..lar vilken sprut och tryck det är i ett hydraulsysten. :surp:
Men det är ju ändå oerhört vackert i skogen med all snö på träden försöker jag övertyga mig själv om när jag sitter här och spelar på läppen i timmar. Kanske är allt en myt, finns det en sanning i skogsskötsel eller skrivande? :wink: :grin:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 8 myter om skogen.

sundelius  
#497097 =)) =))
Igenkänningsfaktorn är vääääldigt hög ibland men sen kommer de där dagarna som är alldeles, alldeles underbara :smile:

Är det för dåligt före i skogen kan du alltid sitta hemma och skriva, du har talang :-bd

Idag får jag trevligt besök i skogen, berättar mer i kväll

Användarvisningsbild

Re: 8 myter om skogen.

halvproffs  
#497127 Tack för det Sudden :-BD zNu är ju talang långt ifrån att bli nåt :grin:
En reflektion; noll är mer än minus. Kan det vara sant eller är det en myt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 myter om skogen.

Seb macahan  
#497133 Ja du halvproffs, borsett från att du missade o skriva om sågen som inte startade och den borttappade stiftnyckeln så var det en väldigt realistisk återspegling. Och jag tappade nästa all motivation inför helgens asp huggning. Men den kommer igen. Tack för den fina och roliga historien!

Användarvisningsbild

Re: 8 myter om skogen.

totte  
#497151 Hmm, ja, förvisso är det väldigt länge sen som jag faktiskt jobbade med skogshuggning, men den här lilla berättelsen väcker en hel del minnen til liv. Förträffligt framställning!

Användarvisningsbild

Re: 8 myter om skogen.

halvproffs  
#497165 Tack för dom fina betygen! Egentligen är jag lite för feg att skriva om vedermödor mm. Kan ju uppfattas fel. Lite motsats till den andra 8 myterstråden tänkte jag. Tycker att vi ska ha lite kul också :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: 8 myter om skogen.

Palakangas  
#497251 Nu känner jag för att skriva ett nytt kapitel om Lille Victors Äventyr.
Bamse, Lill-Nalle och Busen Bison hjälper dig @halvproffs med skogskörning i sankmarker.
http://home.swipnet.se/Halvbandet/lille_victors_aventyr/lille_victors_aventyr.htm
Om du vill förstås.

Användarvisningsbild

Re: 8 myter om skogen.

halvproffs  
#497303 Klart att du får skriva om mina upplevelser.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).