Oturstråden.

Svara  48 inlägg  5670 visn.  12 följer

Re: Oturstråden.

#520888 Det är nog läge att skydda sig. Tack för länkarna.

PW
Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
MDin skrev:
Niking skrev:Mycket trist, men det är därför man ska dra ut sladden när det vankas åska...
/Niklas
Hela sommaren har jag dragit ur, i det här fallet kom det som ”en blixt från klar himmel”!
Jag hann dra ut nätet men inte adsl kontakten innan det small. Under dagen har jag bytt allt å hoppas att det inte smäller en gång till. Fick byta parabolhuvudet också och del i larmsystemet. Kostnaden till nu är uppe i 20 000kr.

Det går ju aldrig att gardera sig helt, men att dra ut sladden så fort man inte använder dator, tv etc, spar mycket elände + en del ström.

Och jo, jag har också fått lära mig den hårda vägen...

Angående åskskydd och dylikt, så har jag hört att det funkar bra om blixten slår ner någon kilometer från datorn/TV/... men knappast vid en fullträff på tomten. För då är det som sagt att dra ut sladden i tid, samt ha kontakten minst en halvmeter från uttaget.
/Niklas

#521213 För att få bra nytta av åskskydd ska man potential utjämna alla inkommande metalliska ledningar i huset och ansluta till en och samma skena. Denna skena ska sedan anslutas till ett bra jordtag. Man ska även dra en jordledning i marken runt huset/husen och ansluta till jordtag och skena. Då får byggnaderna samma potential och det lindrar mycket vid åsknedslag. I synnerhet om man har luftledningar i närheten av huset.
Dock lite arbete att göra fullgott skydd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser