Träning för skogsarbetare?

Svara  27 inlägg  3365 visn.  7 följer

Re: Träning för skogsarbetare?

Mettämies skrev:
Kristian84 skrev:Efter att ha varit strongman och tävlat så skulle jag säga att den träning man ska utföra utöver skogsjobbet, så ska den träningen baseras på lätt rörelse träning. Inga tunga lyft. De sliter nog på kroppen att jobba manuellt i skogen. Kroppen reparerar sig bäst av aktiv vila. Lätta vikter och utföra övningarna i ledens hela rörelse område. Kondition får man snabbast och bäst av intervall träning.

Yoga skulle passa perfekt efter en arbetsdag i skogen. Det är inget skämt heller...
Har inte kommit så långt att jag provat än men har iallafall insett att det vore bra. Det finns ju en "liten" barriär man behöver kliva över för att våga bege sig till yogalokalen =))
Jag tror mycket på rörlighet, så mjuk och följsam som jag var efter att ha gått hos en kotknackare under en tid har jag aldrig varit tidigare. Tyvärr är jag dålig på att hålla i övningarna, det börjar med en kortare svacka, sen upptäcker man att det gått nån månad sen sist :mrgreen:

Gym har jag inte besökt sen jag gick i gymnasiet, det är inget för mig.
Får en 8-timmars skogspromenad på jobbet och sköter maten hyfsat så jag tror att jag ligger skapligt bra till ändå, förutom att det blir för mycket kött och för lite grönt.
Äter inte godis/sötsaker mer än nån enstaka gång per år och dricker ingen läsk eller alkohol, men mycket kaffe blir det :oops:

Har aldrig provat yoga mer än när flickvännen fick mig att testa ett pass hemma, När man tränar och tävlar inom strongman så är man inte smidig, iallafall inte för yoga

PW

#493520 Ska man ändå duscha kan man göra några burpees innan. Allt som behövs är ett golv. :-BD

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
åberg skrev:Ska man ändå duscha kan man göra några burpees innan. Allt som behövs är ett golv. :-BD

Jag tränade yoga hemma hos en väninna en gång - det slutade med att jag somnade när jag skulle slappna av.

#493529 Klar øve at dette ikkje er noke treningsform men ser at markløft er rekna som ein bra øvelse. Eg har stång og noken vektskive. Var ein som nevnte at dersom han berre skulle trena ein øvelse så skulle da vera nettopp markløft. Eg treng ett spark bak og kunne tenkt meg og begynt heilt forsiktig. Noken som har tips å komma med?

Användarvisningsbild

#493531 Jobbar inte i skogen, men tränat i många år på gym och mår bra av det. Gruppträning, det är kul komplement till styrketräningen. Desto äldre man blir, mer kondis och spinning och det är en favorit eller box.

Bara man gör något som man trivs med och mår bra av det.

can skrev:Klar øve at dette ikkje er noke treningsform men ser at markløft er rekna som ein bra øvelse. Eg har stång og noken vektskive. Var ein som nevnte at dersom han berre skulle trena ein øvelse så skulle da vera nettopp markløft. Eg treng ett spark bak og kunne tenkt meg og begynt heilt forsiktig. Noken som har tips å komma med?

Ryggen rak. Arslet bak. Längre bak ändå.

#493546 Dei 2 fyrste setningane forstår eg men ikkje heilt den siste kanskje jensskog kan hjelpa

Användarvisningsbild

can skrev:Dei 2 fyrste setningane forstår eg men ikkje heilt den siste kanskje jensskog kan hjelpa

Han menar nog bara att arslet ska ännu längre bak än vad man trodde räckte för steg 2.

#493717 Ok skal prøva

#493725 Marklyft: viktigast för mig med dålig rygg är att skapa ett buktryck. Andas in, spänn magmusklerna.

Lasta inte på så mycket vikter, skola in dig i övningen först. På Youtube finns det massor med tipps.

Lycka till

#493736 Jag är 69 år och pensionär sedan 2 år tillbaka. Jag jobbar ca 4 tim per dag i egen skog med motorsåg. Just nu gallrar jag ett 20årigt granbestånd. 3 till 4 ggr per vecka tränar jag med egen roddmaskin och följer ett program för kondition och ökad uthållighet och styrka. Samtidigt tittar jag på någon film på datorn. Tycker det känns riktigt bra.

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493738 Låter som riktigt bra träning/motion/rörelse! :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Träning? av Mettämies - ons 10 aug 2016, 19:29
i Socialt (mer om oss)

12
23 svar
3299 läst
av TheJo     
mån 15 aug 2016, 22:03
Söker skogsarbetare i kalmar län av Jacobsmåland - tor 07 okt 2010, 17:55
i Skogsarbete
7 svar
3131 läst
av dexter     
ons 24 nov 2010, 11:39
Tre erfarna skogsarbetare söker arbete. av Trädtämjaren - mån 18 okt 2010, 19:47
i Skogsarbete
3 svar
1812 läst
av Trädtämjaren     
sön 07 nov 2010, 23:19
Polska skogsarbetare sökr jobb av Wojtek173 - tis 02 nov 2010, 10:09
i Skogsarbete
2 svar
2162 läst
av arnoldas     
tor 03 feb 2011, 12:41
Skogsarbetare av hgskog - sön 17 jul 2011, 09:31