Socialt (mer om oss)

Kort IRL besök hos en vedproducent

7 inlägg 4342 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kort IRL besök hos en vedproducent

Fredrik Reuter  
#467019 För ett bra tag sedan fick jag en invit från @vedproducent om att besöka hans gård och vedproduktionsanläggning. Det har varit dåligt med tid över det sista och inte heller några resor planerade åt det västra hållet men i fredags blev det andra bullar i Bullarn!

Jag var på kortvisit på västkusten med familj och släkt och hittade några håltimmar som även passade in för min namne som kallar sig vedproducent på Skogsforum.

Det var ett kort men mycket givande och trevligt besök. Imponerande var det att se och höra om vedtillverkningen som sker i stor skala på hans gårdsplan. Det är också riktigt intressant att gå runt och få förevisat vilket upplägg Fredrik har skaffat på processen efter många års vedtillverkning, allt från vart långveden hamnar på planen till hur torr ved lastas på bilsläp för leverans till kunder.

En sak är troligtvis säker; att elda med ved är inte på utdöende! Pannveden (som ofta är 50 cm eller längre) är troligtvis inne i en nedåtgående trend, pumparna tar över och då främst kanske bergvärmepumpar. Men kaminveden är populär och jag tror fast på att det kan vara någon form av paradox i att många börjar elda med ved i kamin när de sätter in bergvärme.

Ungefär där hade jag bränt mina håltimmar och levde på övertid när vi började diskutera Fredriks skogsbruk. Det blir till att göra ett återbesök enkom för skogen tror jag för det finns mycket intressant att diskutera. Fredrik har gedigen kunskap om skogen och skogsbruk, utbildad i skog både på Gammelkroppa och Skinnskatteberg och bedrivit skogsbruk i större skala i många år nu. Här finns mycket intressant att diskutera och titta på, men det får bli en annan gång som sagt, kanske blir det också då en testrunda med Mini-Bruunetten med långkran!

Avslutar med en bild på självaste vedproducent (Fredrik) tillsammans med en nu från Skogsforum känd Sitkagran med Vattskott på gran i mängder - tack för att jag fick komma!




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kort IRL besök hos en vedproducent

Vedproducent  
#467040 Ja tack själv Fredrik! Det var trevligt med ett besök från dig!

Användarvisningsbild

Re: Kort IRL besök hos en vedproducent

Andreas99  
#467044 Det där ser ut som ett bestånd med mycket m3sk per hektar och lagom svår terräng.

Användarvisningsbild

Re: Kort IRL besök hos en vedproducent

stegmaster  
#467046 Ja detta såg trevligt ut, men vi ser gärna ett lengre besök i framtiden hos denna kunniga vedproducenten. :-bd
Kanske med lite bilder av produktionlinjan ochså då, om möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Kort IRL besök hos en vedproducent

Fredrik Reuter  
#467094
stegmaster skrev:Ja detta såg trevligt ut, men vi ser gärna ett lengre besök i framtiden hos denna kunniga vedproducenten. :-bd
Kanske med lite bilder av produktionlinjan ochså då, om möjligt.


Det är tanken framöver stegmaster! :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Kort IRL besök hos en vedproducent

svenolof56  
#467104 Ser även jag fram emot bilder/film/reportage. Brukar ju vara mycket fina och intressanta dylika då Fredrik Reuter är i farten!

Användarvisningsbild

Re: Kort IRL besök hos en vedproducent

Vedproducent  
#467110
Andreas99 skrev:Det där ser ut som ett bestånd med mycket m3sk per hektar och lagom svår terräng.

Ja det är 2 st avdelningar intill varandra som tillsammans är 15,8 hektar med virkesförråd 7500 m3 sk. En avd 50 år och G34 och den andra 60 år och G32.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).