Socialt (mer om oss)

Dagens Video

946 inlägg 191545 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Video

jannee  
#729640 Om videon varit 40 år gammal hade det varit något, men som det nu visar sig verkar det vara "lite"omständligt".
Hela handhavandet är flera steg tillbaka.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#730032


Imponerade att den klarat sig så länge.

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730093
Erre skrev:http://www.youtube.com/watch?v=kvBQzglXpNc

Imponerade att den klarat sig så länge.

Det finns väl inga Tarzantyper kvar där nere i Småland, annars hade den väl åkt i backen. 😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

svampbob  
#730122 Ska man skratta eller gråta över den värld som vi lever i?


Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#730477 ” snabeldraken.”..😂

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

HannuRöj  
#732734 😀 https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/met ... -1.1606290
Han på videon kör åt Tornator med denna egenbyggda fräs-såmaskin. Fräsen gör två halvmeters råd, sen boggin trampar med en meter bredda bärande band, sist blåser två pneumatisk såmaskin tallfrön på ytan.
Han berättar att i medeltalt 8,5 ha moss blir sådd per arbetstur. Maj, juni och september tills vintern kommer är lämpliga såddtider.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

paavo25  
#732925


Den här gubben, 50 år, skaffade nu en 8050 till skogstraktor. Hade mf 398 förr framför denne utrusting. Han hade även en ford a64 hjuastare, föreslagit flertal g, hela denna kran med patu prosessor, hjulastarfäste och elstyrt till hjuastaren, då skulle man sitta som kung, utan att snurra på bänken. Typ 3 sidor som alla hackade ner mig totalt, med iden. För tung var de mästa, vad väger tex en sampo 1046? Slitna däck, kedjor finns att få? Dålig markfrigång, måste man göra körstråken på värsta ställ? Den stjälper när man kör över stubbe, kan man ej ta lite kortare stubb i körstråket? Dess växelåda håller ej i skogen???? Roliga var, jag grundade, med packade spår (så har jag, För jag vinchar ju träden till stråket skilt) På vintern och spåren nogrant utfunderat, men den skulle sjunka in i kärr, stjäppa i stenbracklet, stöta alla träd, hjuastare har ingen bottenpanssar, hela skogens alla kvistar skule riva sönder alt dit nere på en hjuastare, jag skulle ha borda blivit utstängd frå de forumet.

Men ni, en kran, med stegmatare, varför ej på en passande hjulastare i icke svår teräng? Tänk hur lätt fram back, icke snurr i hytten, med svängen kunna få den där metern mer räckvidd, och stabiliteten, stödfötterna skulle ej nödvändigt behövas.
Jo en 8050 hackar ledigt en hjulastare i skogen, men halvgammal hjulastare får man ytterst förmånligt, jmf en valtra som är redo för skogen, de var de jag vill komma till.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734878 Halledudane vad söt man är. 😀

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

tallen100  
#735590 Hittade den här trevliga filmen av en slump.
om knappen och hans scania 142, som han haft och kört med sen den var ny, i över 30 år.
Hamnade kanske i fel tråd, i så fall kanske @totte kan flytta den rätt.


Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

totte  
#735592 Om nån har ett förslag på var den skulle passa bättre så flyttar jag den, kommer inte själv på nått bra ställe just nu.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Williamm  
#735912


Är det någon som kan finska som kan hjälpa att översätta om nackskyddet?
Vad är det gjort av och var får man tag på det?

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

plutten  
#735915 Han har haft en skomakare att sy nackskyddet. Är i prototypstadiet, han ville ha något som skyddar bättre i regn och snöväder och som är mjukare
när det är kallare väder. Ser ut att vara tillverkat av fleece på ena sidan och någon form av konstläder på andra sidan.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Williamm  
#735918
plutten skrev:Han har haft en skomakare att sy nackskyddet. Är i prototypstadiet, han ville ha något som skyddar bättre i regn och snöväder och som är mjukare
när det är kallare väder. Ser ut att vara tillverkat av fleece på ena sidan och någon form av konstläder på andra sidan.

Tack!

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735932 Nu blir det reklam, Fina grejer detta!!

Jag funderar lite på hur många som klämt sig i den där frontlastaren.... Ser lite farligt ut....

Och jag måste erkänna, jag är lite impad av "ångvälten"


Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

T Landström  
#735934
Williamm skrev:https://www.youtube.com/watch?v=n3A18q9__Xk

Är det någon som kan finska som kan hjälpa att översätta om nackskyddet?
Vad är det gjort av och var får man tag på det?


Husqvarna har ett liknande i sitt sortiment.
https://www.husqvarna.com/se/reservdelar-tillbehor/hjalmar/nackskydd-vinter/504981704/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).