sön 24 okt 2021, 10:48#732925
Den här gubben, 50 år, skaffade nu en 8050 till skogstraktor. Hade mf 398 förr framför denne utrusting. Han hade även en ford a64 hjuastare, föreslagit flertal g, hela denna kran med patu prosessor, hjulastarfäste och elstyrt till hjuastaren, då skulle man sitta som kung, utan att snurra på bänken. Typ 3 sidor som alla hackade ner mig totalt, med iden. För tung var de mästa, vad väger tex en sampo 1046? Slitna däck, kedjor finns att få? Dålig markfrigång, måste man göra körstråken på värsta ställ? Den stjälper när man kör över stubbe, kan man ej ta lite kortare stubb i körstråket? Dess växelåda håller ej i skogen???? Roliga var, jag grundade, med packade spår (så har jag, För jag vinchar ju träden till stråket skilt) På vintern och spåren nogrant utfunderat, men den skulle sjunka in i kärr, stjäppa i stenbracklet, stöta alla träd, hjuastare har ingen bottenpanssar, hela skogens alla kvistar skule riva sönder alt dit nere på en hjuastare, jag skulle ha borda blivit utstängd frå de forumet.
Men ni, en kran, med stegmatare, varför ej på en passande hjulastare i icke svår teräng? Tänk hur lätt fram back, icke snurr i hytten, med svängen kunna få den där metern mer räckvidd, och stabiliteten, stödfötterna skulle ej nödvändigt behövas.
Jo en 8050 hackar ledigt en hjulastare i skogen, men halvgammal hjulastare får man ytterst förmånligt, jmf en valtra som är redo för skogen, de var de jag vill komma till.