Socialt (mer om oss)

Dagens Video

946 inlägg 191433 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Video

isteskog  
#691537 Tyckte jag har stenigt och lutningar på mitt berg, men det här var lite värre! 🤔

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens Video

tallen100  
#691539
stegmaster skrev:Hadde med GoPro igår, så klippte ihop lite film (redigeradet mesteparten til snabbmodus).
Vid 0:55 börjar vägen jag själv har grävt under sensommar och höst, fram til 6:30.
Helt i början ser ni slipersbroen var jag la omkull vagnen sen ca 2 år tilbaka, skönt att slippa den mer.
Vid 3:29 ser ni hur persontransport föregår, inte mycke HMS här inte. 😎


Bra video 👍 , syns att ni jobbar bra ihop och att allt flyter på väldigt smidigt 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

JohannesG  
#691897 Tror inte du behöver vara orolig för att fresta på utskjutet. Det är byggt för att användas.
Och speciellt dubbelteleskop blir både effektivare och mjukare vid flitig användning av detta. Finns en bra film från Skogforsk om det:


Det handlar inte om personkritik eller att peka finger och säga så får man inte göra.
Jag och säkert även Zixten är bara mån om att varken du eller din arbetskamrat skadar sig. Vid vissa moment kan små och enkla förändringar så som att bara lyfta händerna och hålla dom borta från spakarna öka säkerheten oerhört. Utan att egentligen påverka prestationen negativt.

Jag och pappa gör många gånger precis som du att vi drar till oss träd och kapar med motorsåg. Och då gäller samma som Zixten skrev. Föraren visar tydligt att denne inte rör spakarna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691916
JohannesG skrev:Det handlar inte om personkritik eller att peka finger och säga så får man inte göra.
Jag och säkert även Zixten är bara mån om att varken du eller din arbetskamrat skadar sig. Vid vissa moment kan små och enkla förändringar så som att bara lyfta händerna och hålla dom borta från spakarna öka säkerheten oerhört. Utan att egentligen påverka prestationen negativt.

Jag och pappa gör många gånger precis som du att vi drar till oss träd och kapar med motorsåg. Och då gäller samma som Zixten skrev. Föraren visar tydligt att denne inte rör spakarna.


Jag instämmer helt, jag har varit med om några incidenter, inget som resulterat i skador, "bara" sån som varit nära, när detta hänt så har jag oftast i efterhand funderat lite på vad som kunnat hända och på vad jag kan göra annorlunda för att förhindra att det händer igen...

Jag har en bekant som bröt benet på sin far när dom var ute med grävmaskinen, pappan var ute och skulle hjälpa till och var hela tiden lite för nära och gick fram lite för fort, min bekant grävde upp en sten, och fick inte riktigt kontroll på den och den rullade tillbaks ner i diket, och då var hans far där och fick stenen på benet...

Detta tänker jag på varje gång man är ute och gör liknande jobb, speciellt när jag och grannen hjälps åt i skogen, jag kör kranen och lastar, och han kör med motorsågen och kapar, kvistar sånt som glömts innan jag lastar, jag släpper alltid tydligt spakarna innan han går fram och gör sitt.... och han i sin tur går inte fram innan han ser min signal.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#691928
Den är högljudd den lilla strömstaren som överröstar vattendraget..🐥🙂

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

stegmaster  
#692193 @JohannesG och @Zixten, det er helt lugnt att ni påpekar risker, har inga problem als med det. 👍
Even om man gjort samma sak i 20år, betyder ju inte det att det er smartast. 🤔
Jag lyssnar på alla som vil göra arbete säkrare, ingen vil ju skada nån annan, det er ju värsta som kunne skjedd. (Och spesielt sin kompis igjenom 50år.)
Och vi kan absolut bli bättre på att kommunisera med varandra vid kranarbeten när sågaren er innom räckvidd.
Problemet er att jag inte ser nåt annat vettigt sett att jobba på i sådant svår terräng.
Det besta var ju om man inte behövde nån gubbe innom räckvidd, men då vil det gå trögt.
Antingen får han stå kapa som i filmen (nere på vägen, mellan vagnen och diket, några gånger står han på andra sidan diket och vi gör på samma vis, men då får jag oftast jobba med kranen på full räckvidd, så det blir svårare att göra mjuka/små rörelser, och alt blir egentlig ennu farligare.(När jag jobber med kranen som i filmen, med kranen helt inne vid vagnen er det lett att svänga mjukt med kranen, och inget som virke kan haka fast i när man fått ner trädet på vägen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#692508

Lilleman han kan han. 💪😁

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#692561

👍

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

80-90  
#692576
Erre skrev:https://youtu.be/O22XouobfTU
👍

Man känner sej ganska liten ibland 😂

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

isteskog  
#692582 Nu snackar vi vedproduktion!!

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

Robertberg  
#692828 På sista dagen med niaben på detta jullov blev det ett par filmer.



Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693084 Dök upp en ny youtuber jag inte sett innan.


Lite mer rustik matlagning.

Fin utsikt ifrån köket. 😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

halvproffs  
#693223 https://youtu.be/BE3bigAJV-M''
Sån här gymnastik gör jag på morgnarna för att få upp värmen innan jag börjar hugga.

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

isteskog  
#693254 Inte värre än så? ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Nyborg  
#693270
halvproffs skrev:https://youtu.be/BE3bigAJV-M''
Sån här gymnastik gör jag på morgnarna för att få upp värmen innan jag börjar hugga.

Trodde att det var stretching när dagen var slut... 💪 🌲 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).