Socialt (mer om oss)

Dagens Video

946 inlĂ€gg 192030 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#688028

👍

Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#688029 Den har nog fÄtt gÄ hÄrt med dom förlÀngningsstöttorna

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

getost91  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#688033 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:58, redigerad totalt 1 gÄng.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#688036 Fan, jag missade bĂ„ten..đŸ˜«.

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

isteskog  
#688043 Har den nĂ„tt fram dĂ„? 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#688051
isteskog skrev:Har den nĂ„tt fram dĂ„? 😉

Menar du bĂ„ten sĂ„ fastnade den förargligt nog i vassen sĂ„ att björken bredvid inte kom Ă„t att slĂ„ den i sank..â˜č

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#689213 Ja god hjul dÄ.


AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

hlb  
#689214 Och jag, som inte gillar hÄrd markberedning. GOD JUL Erre.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#689217
@hlb skrev:Och jag, som inte gillar hÄrd markberedning. GOD JUL Erre.

Detsamma hlb.
MittstrĂ€ngen ryker iallafall 😁

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

stegmaster  
#691357 Hadde med GoPro igÄr, sÄ klippte ihop lite film (redigeradet mesteparten til snabbmodus).
Vid 0:55 börjar vÀgen jag sjÀlv har grÀvt under sensommar och höst, fram til 6:30.
Helt i början ser ni slipersbroen var jag la omkull vagnen sen ca 2 Är tilbaka, skönt att slippa den mer.
Vid 3:29 ser ni hur persontransport föregĂ„r, inte mycke HMS hĂ€r inte. 😎


AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

fendt311  
#691371 TĂ€nk en annan som bara har sandmark mest. Vilket jobb med vĂ€garna ni har. 😊

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

JohannesG  
#691377 Trevligt med film.😀👍 Men vĂ€l sparsamt anvĂ€ndande av utskjutet vid avlastningen tycker jag.

Arbetsmiljöverket eller motsvarande har nog flera synpunkter.🙃 Men sĂ„ Ă€r det med mycket. Det Ă€r ju nĂ€stan farligt att gĂ„ utanför dörren utan hjĂ€lm.
Vill dock höja ett varningens finger vad det gÀller samspel mellan krankörning och huggare!
NĂ€r huggaren sĂ„gar eller befinner sig helt nĂ€ra stammen. HÅLL FÖR ALLT I VÄRLDEN HÄNDERNA BORTA FRÅN SPAKARNA och visa gĂ€rna detta tydligt för huggaren!!! En liten felaktig rörelse och du slĂ„r omkull honom, i vĂ€rsta fall med förödande konsekvenser. Jag ifrĂ„gasĂ€tter inte pĂ„ nĂ„got vis din förmĂ„ga att köra kran, men en olycka hĂ€nder sĂ„ lĂ€tt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

Zixten  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#691387
JohannesG skrev:Trevligt med film.😀👍 Men vĂ€l sparsamt anvĂ€ndande av utskjutet vid avlastningen tycker jag.

Arbetsmiljöverket eller motsvarande har nog flera synpunkter.🙃 Men sĂ„ Ă€r det med mycket. Det Ă€r ju nĂ€stan farligt att gĂ„ utanför dörren utan hjĂ€lm.
Vill dock höja ett varningens finger vad det gÀller samspel mellan krankörning och huggare!
NĂ€r huggaren sĂ„gar eller befinner sig helt nĂ€ra stammen. HÅLL FÖR ALLT I VÄRLDEN HÄNDERNA BORTA FRÅN SPAKARNA och visa gĂ€rna detta tydligt för huggaren!!! En liten felaktig rörelse och du slĂ„r omkull honom, i vĂ€rsta fall med förödande konsekvenser. Jag ifrĂ„gasĂ€tter inte pĂ„ nĂ„got vis din förmĂ„ga att köra kran, men en olycka hĂ€nder sĂ„ lĂ€tt.


Jag hÄller helt med, jag kör truck pÄ jobbet, och jag brukar sÀga " Lita aldrig pÄ en truckförare!!"
Med det menar jag, det kan bli fel pÄ trucken, man man missuppfatta nÄgon blick och börja köra nÀr den som Àr utanför tror att man skall stÄ still, man kan fÄ hjÀrnslÀpp och dra i fel spak... mm. mm.
Jag har sjÀlv varit med om truck som fÄtt fel och kunde skena utan förare, höll sjÀlv pÄ att bli pÄkörd en gÄng nÀr jag skulle hoppa upp pÄ trucken nÀr den plötsligt började köra...
Och en truck fick felet att den ibland sÀnkte lasten utan att man rörde spakarna...
Gafflarna kan gÄ av, man kan köra ner i en grop eller liknande och tappa en pall som stÄr ostabilt, jag ALLT kan hÀnda och leda till en katastrofal olycka om nÄgon Àr för nÀra eller Àr ouppmÀrksam, detsamma gÀller naturligtvis i skogen med skogskran.
NÀr vi kör som pÄ filmen med en ute som kör motorsÄg sÄ gÄr han aldrig fram utan att jag tydligt visar att det Àr fritt fram genom att hÄlla upp bÀgge hÀnderna.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

stegmaster  
#691435 Avlastningen ser nog aningen klantig ut, för jag öppnar even gripen före trÄden er helt nere vid backen, men jag gör detta för att sprida virket lite, dÄ jag sorterar tall och björk vid detta moment.
Sen brukar jag inte utskjutet vid full grip om jag nÄr med det inne.
T.eks 3 lite grova taller vÀger en hel del, sÄ vil spara pÄ utskjutet om det gÄr, anners brukar jag slÀppa ner virket i högen och sen skjuta virket rett dÄ vikten er lite mer avlastat.
Det er ju inget avlegg för timmerbilar, utan bara jag sjÀlv som ska lasta virket vidare til stegmataren, sÄ det spelar ingen roll om högarna inte ser sÄ snygga ut.


Jo, jag vet, det finns absolut risk hur vi gör, men nu har gjort sÄ hÀr i drygt 20Är, sÄ kommer nog fortsÀtta sÄ.
Sen ser det vel lite mer dramatisk ut nÀr filmen gÄr x4 speed, för du gÄr ju rett sakta i verkligheten.
Men tycker inte vi har sÄ manga andra val heller, vid denna typ av terrÀng, om man ska fÄ nÄnting gjort.
Största faran upplever jeg er vinchning, dÄ kan plötslig et trÀd spretta rakt ut til sidan om det tar stopp i en rot eller sten, sÄ vid sÄdant arbete er viktig att hÄlla god avstÄnd.
Vid sÄnt arbete har vi haft nÄgra nÀstan olycker gjennom Ären.
Det er ofta ett jĂ€drans terrĂ€ng att flytta sig i, sĂ„ man slarvar ofta med att ta sig typ 20m Ă„t sidan före man drar inn. (sĂ„ man finns innom riskomrĂ„det.) đŸ€”

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens Video

HannuRöj  
#691533 😀 VĂ€ldig fin video, Stegmaster.
Kul att se din nya skogsvĂ€gen. Finns bra jord mellan stenarna dĂ€r👍.

NĂ€sta gĂ„ng jag klagar om stenar eller terrĂ€ng i min skog ska jag nog titta pĂ„ den hĂ€r filmen en gĂ„ng till 😁!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).