tor 09 feb 2017, 22:22#436912
Mangan skrev:Den som är skuldfri har för lite skog. 
Precis, Jag har aldrig haft skulder, och äger ingen skog.
Men varför skulle jag det, när värdet på skog här väst i Norge er lågt, samt att jag får hugga i andras skog endå.
Det finns vel inte mange, förutom några äldre pensionärar som sitter med över 1 mille, i kontanter (banken), på andra sidan måste man vel klantat sig rejält( typ, dratt på sig fru och barn.

) om man inte er "millionär" vid 50års alder( formue, verdier).
Själv kommer jag aldrig bli "millionär", förr mitt sparandet stopper vid en halv, alt över detta köper jag upp i roliga saker,
Räknar man formue (altså verdier man äger), så er man vel sågar mangemillionär , typ ca 4-6 mille.
Men kontanter kommer jag aldrig ha mer enn ca 500tkr.
Det kanske inte er smartaste att inte ha skulder, men det känns skönt att veta att man äger det man har, och ingen kan komma ta något av detta om livet skulle vända på nåt vis.
Nackdeler er ju att det blir hög skatt, när man er ensam(inga barn), och inga skulder, utan sittar med formue/verdier.

Själv er jag för klantig til att hålla på med spekulasjoner i annat enn att köpa fastigheter och maskiner.

Och jag har absolut inga hög inkommst, utan jag lever sparsamt.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc