Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63717 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

rokon  
#755791
JörgenO skrev:Jag har svårt för att betala skatt, försöker undvika det i det längsta.
Därför undviker jag ISK och även Kapitalförsäkringar (vad kostar det i årlig avgift?). Där dras skatten årligt o automatiskt, man tänker kanske inte på det.
I ISK tas ju skatt ut på hela förmögenheten, dvs inte kopplat till om man tjänar eller förlorar pengar.
Och vi lever ju i Sverige… det är ju aldrig långt borta att höja en skatt, särskilt inte på förmögenheter 😁.
Så… jag är skeptisk…
PS det Rokon skriver om att man har ansvar för att själv kräva tillbaka en del av utländska skatter är viktigt!


Jag har inte en miljon på banken eller i aktier och fonder, men ibland handlar jag väldigt intensivt och att klara av denna pappersmängd det skulle medföra inför deklarationen om jag ej nyttjar ISK och kapitalförsäkring vore inte realistiskt.
De största värdena ligger i skogshemmanet till vilket jag ökat innehavet i Ha räknat så att det är trefallt större än vad far hade och det är ju för skogen jag hamnat på skogsforum.
ISK- kontot är väl i de flesta fall gratis att öppna och använda, men vid deklarationen så får man en schablonintäkt som jag drar av mot mina ränteutgifter som är ca 2 tusen högre.
För kapitalförsäkringen hos Nordnet
Inga kontoavgifter.
Slipp deklarera vinster och förluster.
Möjlighet till extra avkastning med aktielåneprogrammet.
Välj förmånstagare.
Har alltid betalat tillbaka 100% av källskatten - automatiskt.
Skatten är lika på Kapitalförsäkringen som ISK
Förmånstagaren ärver, det måste finnas en förmånstagare i Kapitalförsäkringen, men man förfogar ju beloppen så länge man lever, med viss inlåsning första året, vet ej om det är så nu, men var när jag startade.
Visst man betalar skatt årligen oavsett om man gör vinst eller förlust, man kan ej nyttja förlustavdrag, men jag värdesätter det mindre arbetet med redovisning samt lägre skatt om man lyckas bra.
Skatten beror på stadslåneräntan plus lite till, när vi fick minusränta så ändrade de vilkoren lite, samt har vid ett tillfälle tror jag höjt tillägget något.
Magadalena Andersson och med sitt parti har velat ändra det till det sämre, men då många nu i år förlorar på grund av fallande kurser så hamnar nog det i malpåse så länge.
Man måste komma ihåg att detta har blivit något av en folkrörelse i Sverige, som man inte kan rå på utan kraftiga reaktioner, det kom ju till för att ge ett annat alternativ till eget pensionssparande som försämrades och väl togs bort?
Beloppen på skatten får du googla reda på själv. Men när jag strax efter mileniumskiftet kollade med Swedbank vad de skulle ha för en kapitalförsäkring så låg den på drygt 6% det var ju hutlöst, vilket var bra för då kunde jag söka rätt på ett bättre alternativ vilket blev nätmäklaren Nordnet (har ej med Nordea att göra)

Elmia
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755799 Eg og har nordnet og fornøgd med dei, det er skattereglene eg skulle ønska blei endra i Norge men får gjera det beste ut av det som det er. Som ein annan skreiv har me det jo veldig bra her i forhold til andre plasser i verda med krig og elendighet.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#756236 Det kan bli högre skatt på ISK nästa år.
Tydligen är skatten kopplad till statslåneräntan enligt denna artikel i Di.

https://www.di.se/nyheter/dundersmall-f ... att-hotar/

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756261 No har eg kjøpt Telenor og, fallende kurs siste 3 år men brukar betala utbytte eit par gongar i året, ca 6,5% direkteavkastning.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Camaro1969  
#756266
JörgenO skrev:Det kan bli högre skatt på ISK nästa år.
Tydligen är skatten kopplad till statslåneräntan enligt denna artikel i Di.

https://www.di.se/nyheter/dundersmall-f ... att-hotar/


ja den baseras på statslåneräntan sista november varje år. så det kan u påverka :)

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#790922 Möjligen finns det något färre miljonärer i Sverige nu än för ett år sedan. Särskilt om man skulle räkna i fast penningvärde.
Globalt sett var avkastningen på både aktier och räntor förfärlig förra året som bilden från Swedbank visar.

Men samtidigt, den högre räntan ger ju både avkastning på bankkonton och räntesparande är för första gången på länge ett alternativ samtidigt som aktier kanske är mer attraktiva nu än för ett år sedan?

Jag har sedan några månader försökt öka mitt månadssparande (även om jag motarbetas av elräkningarna) men har köpt fonder istället för enskilda aktier då jag är lite osäker på mina favoritaktier inom TV-spel och amerikanska utdelningsaktier som jag också gillar känns det som man köper dyrt nu om Thedeen skulle få ordning på riksbanken o valutakursen.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

svampbob  
#790933 Fortsätter vi på inslagen bana för inflationen så är vi alla snart miljonärer.
Av någon anledning så är det alltid i de fattigaste länderna som andelen miljonärer i den lokala valutan är som högst.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#790935
svampbob skrev:Ska 2022 bli året då börsen faller mer än 50% igen? Det är rätt många år sedan sist nu.


Citatet är från 31/12 2021. Så... SvampBob är tills vidare trådens markndadguru tycker jag 😀 👍 (även om det inte riktigt blev 50% på marknaden så var det många småspararfavoriter som gick ned i den storleksordningen)

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Fredrik Reuter  
#790947 Fast sett till index så är väl i princip hela nedgången återtagen med den stora uppgången som 2023 bjudit på?

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

svampbob  
#790955
JörgenO skrev:
svampbob skrev:Ska 2022 bli året då börsen faller mer än 50% igen? Det är rätt många år sedan sist nu.


Citatet är från 31/12 2021. Så... SvampBob är tills vidare trådens markndadguru tycker jag 😀 👍 (även om det inte riktigt blev 50% på marknaden så var det många småspararfavoriter som gick ned i den storleksordningen)


Jag är säker på att det finns fallhöjd kvar hos många aktier. Jag tror att råvaror och särskilt olja, gas, kol och uran blir fortsatta vinnare under 2023.


Jag lyssnade på detta igår. https://pdcn.co/e/https://chtbl.com/tra ... energy.mp3

Chris Wright is the CEO and chairman of Liberty Energy, a Denver-based company that provides hydraulic fracturing services to drillers. In his second appearance on the podcast (the first was September 22, 2020) Wright explains why his company’s Bettering Human Lives report is the right response to the ESG movement, how the current administration’s anti-hydrocarbon efforts have increased profits in the oil and gas sector, the mechanics of the hydraulic fracturing process, and why propane -- “the most-mobile hydrocarbon” – provides an answer for the 2.5 billion people today who are still using low-quality cooking fuels in their homes.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#790957
Fredrik Reuter skrev:Fast sett till index så är väl i princip hela nedgången återtagen med den stora uppgången som 2023 bjudit på?


Lite så är det, iallafall i SEK. Bilden visar globalt aktieindex från förra årsskiftet. Röda linjen är avkastningen i SEK (+2%) och vita linjen är avkastningen i USD (-10%). Det syns om man klickar upp bilden, vet inte v arför den blev så liten.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Robur Clivus  
#790982
svampbob skrev:Fortsätter vi på inslagen bana för inflationen så är vi alla snart miljonärer.
Av någon anledning så är det alltid i de fattigaste länderna som andelen miljonärer i den lokala valutan är som högst.


Haha japp, undrar ibland om Riksbanken blivit inspirerad av den store och erkände ekonomiske tänkaren, Robert Mugabe!

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

brassel  
#791046 Riksbanken mfl kan även inspirera.
Har ibland börjat kalla mina hyggen/föryngringsavverkningar för "skogliga kvantitativa lättnader" 😉

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

svampbob  
#791048
brassel skrev:Riksbanken mfl kan även inspirera.
Har ibland börjat kalla mina hyggen/föryngringsavverkningar för "skogliga kvantitativa lättnader" 😉


Eller QE som vi i skogsbranchen säger.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

brassel  
#791054
JörgenO skrev:Röda linjen är avkastningen i SEK (+2%) och vita linjen är avkastningen i USD (-10%). .

Är det bara jag som kikar på typ fasträntekonton på åtm 3% ränta på nått års sikt som alternativ till börsen?
https://www.compricer.se/sparande/?maxbindtime=24

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).