Socialt (mer om oss)

Få flera kvinnor intresserade av skog och skogsbruk

6 inlägg 3118 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Få flera kvinnor intresserade av skog och skogsbruk

Skrivarn  
#418851 Som ny medlem tänker jag ändå sticka ut hakan och försöka mig på med en ny tråd...
Som den medelålders man jag är, funderar jag ibland på vad man borde ha gjort, och vad man eventuellt kan göra.
När det gäller att få kvinnor intresserad av skog tänkte jag inte i första hand på att ge dem en motorsåg eller röjsåg, och hoppas på att de skall hugga och röja. Inte heller schasa in dem i någon oljedroppande gammal maskin och få dem att börja skota. Nä det blir nog inte så bra. (Benen hamnar snart i kors, och låser sig där)
Min tanke var att få dem intresserade av skogen i ett större perspektiv. Och jag VET att det är många kvinnor som är mycket intresserade och insatta i skog och skogsbruk och många är även skogsägare. Men knappast alla.
Kvinnan runt en skogsägare är ju inte bara hans fru/sambo. Man borde kanske börja med sin svärmor, och få henne mera positivt inställd till skog. Och ens döttrar. Försöka att få med dem på kurser, angående ekonomi (eller absolut inte) eller varför inte jakt.
Nu är jag som tur är inte så gammal och insnöad, att jag inte redan vet, att det finns jättemånga både yngre och äldre kvinnliga jägare.
Och som min tjugo år äldre bekant sa; "Det är för jävla bra att kärringar jagar - för då håller de andra kärringarna truten"



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Få flera kvinnor intresserade av skog och skogsbruk

machonisti  
#419028 Lite förvånad över den näst intill obefintliga responsen.
Reaktioner måste finnas...Va

Användarvisningsbild

Re: Få flera kvinnor intresserade av skog och skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422750 Finland brottas med samma problem http://www.atl.nu/skog/vill-oka-kvinnor ... -i-skogen/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Få flera kvinnor intresserade av skog och skogsbruk

Tosca  
#429362
machonisti skrev:Lite förvånad över den näst intill obefintliga responsen.
Reaktioner måste finnas...Va

Något fel verkar det ju vara.

Användarvisningsbild

Re: Få flera kvinnor intresserade av skog och skogsbruk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429377 Inte konstigt att inte fler kvinnor orkar med skogsbruk när de blir tilltalade som om de inte har en aning om nånting, speciellt i vägföreningar där gubbar som minsann är maskinvana vet vad som är bäst.
Det är iallafall så som jag har sett och hört härikring. Gubbarna måste ändra sig helt enkelt, det lär inte ske över en natt.

Tror säkert att bolagen och skogsägarföreningarna har bra dialog med kvinnorna.

Avatar Fallback

Re: Få flera kvinnor intresserade av skog och skogsbruk

hinowa  
#429432 Tror det är svårt,däremot kvinnor som skall rädda varenda buske och sly verkar det finnas gott om :wink:
Min fru tycker du tar allt som är ute och jag tar allt som är inne.Och det funkar alldeles förträffligt.
Men har hört talas om en Kvinna som ofta försökte slänga upp sina bröst på axlarna när hon barkade massaved :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).