Socialt (mer om oss)

Är det fel...

59 inlägg 13066 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

Vardon  
#400699 Det är bra nyheter.

Kan samtidigt vara viktigare att göra och ta beslut man trivs med och kanske skära ner på något annat istället om det krisar.

Samtidigt som jag inte vill vara en surgubbe så tänker jag vara där. Gör även kalkyler med höjd ränta, även om räntan är låg så kommer den antagligen att stiga, se till att du har lite marginal då. Sen om marginalen är att avstå resor och annat som du kan göra när räntan är låg så är det bra.

Lycket till hur det än blir i funderingarna. Det är aldrig samma glädje att arbeta till hälften åt någon annan som inte kanske märker och uppskattar det.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Är det fel...

Power Major  
#400700 Klart du fixar det!

Tax.värde?

Brukar du åkermarken el arrenderar ni ut?
Djur.?

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#400701
Power Major skrev:Klart du fixar det!

Tax.värde?

Brukar du åkermarken el arrenderar ni ut?
Djur.?


Tror taxeringsvärdet ligger på 4-4,5 miljon... Det är ju två ägare var av den ena är min mor...visst priset kan ju bli högre och lägre...
Men har utgått från att min kusin kan tänka sig att det blir en gåva till mig...och att jag betalar en peng till min mor...
Åkermarken brukas inte alls och inga djur...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#400702
Vardon skrev:Det är bra nyheter.

Kan samtidigt vara viktigare att göra och ta beslut man trivs med och kanske skära ner på något annat istället om det krisar.

Samtidigt som jag inte vill vara en surgubbe så tänker jag vara där. Gör även kalkyler med höjd ränta, även om räntan är låg så kommer den antagligen att stiga, se till att du har lite marginal då. Sen om marginalen är att avstå resor och annat som du kan göra när räntan är låg så är det bra.

Lycket till hur det än blir i funderingarna. Det är aldrig samma glädje att arbeta till hälften åt någon annan som inte kanske märker och uppskattar det.



Klart man har med det där med räntorna i funderingarna...och jag reser inte så mycket utanför Sverige...

Nä, det är ju inte samma glädje...särskilt när den andra ägaren knappt har gått över hela marken i hela sitt liv...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Är det fel...

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400704 Sitter i exakt samma båt som du Landström.
Har redan jobbat alldeles för mycket gratis åt andra parten. Men jag tycker ju det är bland det bästa som finns. Så jäkla svårt.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

stektlök  
#400706 Svåra situationer ni är i grabbar. Hur tror ni det kommer kännas om 10 år om ni inte gjort nått åt saken ?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Är det fel...

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400709 Det finns ju 3 alternativ, sälja, köpa ut eller samäga. Det sista är väl inget alternativ som det känns nu.
Sälja, visst men då vill man ju hitta nåt annat o det är inte helt lätt.
Sen har vårt vart i släkten sen byn bildades sent 1600tal o det känns inte som man vill bryta.

Som sagt, jäkligt svårt detta.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#400710 Samma här...gården har varit i släkten i iaf 8 generationer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det fel...

frågande och vetande  
#400714 Du vet det säkert redan, men bankerna ser inte avverkningsbar skog som säkerhet.

Har kört åt flera som samägt fastigheter. Så gott som alltid inom släkten. Tyvärr måste jag säga att sådana fastigheter med flera ägare sköts sämre på ett eller annat vis.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Är det fel...

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400715 Har en bok om byns historia. Kollade den o jag kan följa 11 generationer bakåt till en "Måns" som hade en "fjärding" år 1560. Rätt häftigt:-)
Sen var det nog en i ordningen som söp bort rubbet men näste man skaffade tillbaks allt men det blev skogsskiftet bredvid!!

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#400718
frågande och vetande skrev:Du vet det säkert redan, men bankerna ser inte avverkningsbar skog som säkerhet.

Har kört åt flera som samägt fastigheter. Så gott som alltid inom släkten. Tyvärr måste jag säga att sådana fastigheter med flera ägare sköts sämre på ett eller annat vis.


Så kanske det är...men det måste ju vara bättre att det finns skog att avverka än att det inte finns någon skog alls...

Ja...tyvärr är det ju så att ju fler kockar ju sämre soppa...

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det fel...

frågande och vetande  
#400721 Stod i en liknande situation som dig för ca 1 1/2 år sedan. Ekonomiskt sett skulle det vara en stark fördel för mig att samäga med någon av syskonen. Men i bakhuvudet låg alla de fastigheter jag varit på och och ägarna jag pratade med som alltid tyckte att de själva gjorde rätt m.m. Åsikter måste vi få ha olika när det kommer till saker och ting. Men när det gäller skogsskötsel kan det bli svårt att alltid komma överens.

För min egen del valde jag till slut att dra hela laset själv och ta över fastigheten med allt vad det innebär, på gott och ont;)

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

frågande och vetande  
#400722 Kanske lite drastiskt att jämföra avverkningsbar skog eller inget alls. Det finns ju ett mellanting :wink: .

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

frågande och vetande  
#400724 Har till och med för mig att vissa banker beräknar värdet på R1 när det kommer till beståd där det står S2. Nät de räknar på säkerhet bakom lånet.

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

frågande och vetande  
#400727 Oavsett vad du väljer i denna vägkorsning. Måste du låna på banken, det är den skogligt ansvarige där du måste övertyga. Var steget före dem, förbered dig på vad de vill veta och ha med dig detta vid era samtal. En skogsbruksplan frågar de alltid efter, är den inte uppdaterad, uppdatera den. Gör en Skogsbolag likviditetsanalys för att visa att du räknar på en hållbar utveckling. Det finns mycket att göra :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).