Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515716 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467592
När vi övernattade och var runt i Ljusdal slog det oss vilket trevligt samhälle vi träffat på. Så jag är inte alls överraskad över hur Ljusdal lyckas behålla så stor procent ungdomar. Att inte ex.vis Ockelbo lyckas behålla ungdomarna i samma utsträckning förstår man direkt när man passerar det samhället. Inget ont om Ockelboborna i sig utan det är väl på både omgivningen och kommunstyrelsen man får lägga skulden. Bara en enkel reflektion efter en snabb genomresa,

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#467594 T Landström..... Jag tror nog att det är svårt att få bort rödlistade arter från "listan" :???:
Det finns nog ett mål för vissa organisationer att den listan ska vara så stor som möjligt ...... det tjänar de egna ändamålen tror jag ...... :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#467676 Har börjat att manuellgallra några dagar i veckan.
Beståndshistorik: Avverkat 73-74. Planterat med mestadels tall. Sorkskador två snövintrar på rad. Hjälpplanterat med gran. Kvarvarande tall blev hårt betat under älgexplosionstiden på 80-talet. Nu en blandskog med betad tall/björk och själv/hjälpplanterad gran. Röjt 2 ggr+ en underröjning. Ca 150-200 m3sk/ha. Uttag ca 30%.
Där korten är tagna är det övervägande gran.
Gallrat.
Ogallrat

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

sundelius  
#467687 Är du redan igång Iste :shock: #:-s
Fortsätt posta bilder så jag får bygga upp ett riktigt härligt sug för manuell gallring tills oktober :-bd
Du är inte rädd för röta?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#467692 Visst finns det en liten risk för röta, men det är 10 ha som ska gallras, så det gäller att börja i tid .... :wink:
(blir nog ett flerårsprojekt)

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#468036 Gillar inte dessa odemokratiska sätt att agera! http://www.atl.nu/lantbruk/aktivister-i ... e-95378349

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#468046 Lite mer bilder från kolningen. Tändningen av milan skedde under det värsta regnet hitills i sommar. 45 mm kom det den förmiddan. Men vi var en tapper skara som var där ändå. Milan har skött sig exemplariskt denna gång. Utrivning blir nu på lördag. Hasse Persson (från sök och finn) Radio Gävleborg var där idag och gjorde en intervju. Kan höras på P4 Radio Gävleborg i morgon 10.30
Tändning i regn.
Kölbullar är ett måste!
Tre riksspelemän underhöll i spöregnet.
Mila är igång
Nu viler "ho"
Grillkolsbordet

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Robbanhög  
#468142 Sitter och väntar nu med radion på [emoji847]

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#468154 Lät det klokt .... Robbanhög? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Robbanhög  
#468156 Det tycker jag absolut! [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vardon  
#468169 Var tvungen att titta i mina skogsbrukstabellerbfrån 1945 håller ni tabellmåtten? :-)

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#468193 Det är klart att vi håller måttet ....... :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#468299 Någon som vet vad detta är för en växt?

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

oppstingen  
#468317 Kan vara trolldruva, de svarta bären är giftiga !

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#468319 Trollbær, på norska.

Men är dom giftiga??
Visste jag inte :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).