Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515467 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#387441
Tinna skrev:
isteskog skrev:Det är kanske därför bävern har platt svans....... :mrgreen:
Skämt åtsido! Bävrarna får faktiskt de flesta träden fällda dit dom vill= mot vattendraget. :smile:

Haha, just det! ^^ Ja..hmm man får väl prova den bäver tekniken nån gång då :mrgreen:

Har du starka framtänder?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#387456
isteskog skrev:Det är kanske därför bävern har platt svans....... :mrgreen:
Skämt åtsido! Bävrarna får faktiskt de flesta träden fällda dit dom vill= mot vattendraget. :smile:

Har alltid tänkt att det är på grund av att träden brädvid bäckar och älvar lutar mot vattnet :?:
En bäver gjord visit i en skog där jag höll kurs för ungar, och där lutade allt lite bort från
vattnet eftersom vinden tog hårdast den vägen, och allt bäveren la ner, gick in i skogen. :cry:
Den blev inte länge där :wink:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Tinna  
#387503
machonisti skrev:
Tinna skrev:
isteskog skrev:Det är kanske därför bävern har platt svans....... :mrgreen:
Skämt åtsido! Bävrarna får faktiskt de flesta träden fällda dit dom vill= mot vattendraget. :smile:

Haha, just det! ^^ Ja..hmm man får väl prova den bäver tekniken nån gång då :mrgreen:

Har du starka framtänder?


Jorå, man e ju van vegetarian såatt...! :mrgreen: Nämen, man behöver ju inte börja med en ek, kan ju ta nåt lätt och mjukt som en liten sälg eller så! ;)

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#387512
Tinna skrev:
machonisti skrev:
Tinna skrev:Det är kanske därför bävern har platt svans....... :mrgreen:
Skämt åtsido! Bävrarna får faktiskt de flesta träden fällda dit dom vill= mot vattendraget. :smile:
Haha, just det! ^^ Ja..hmm man får väl prova den bäver tekniken nån gång då :mrgreen:

Har du starka framtänder?


Jorå, man e ju van vegetarian såatt...! :mrgreen: Nämen, man behöver ju inte börja med en ek, kan ju ta nåt lätt och mjukt som en liten sälg eller så! ;)

Väntar med spänning på scoopet!
"Vildsint kvinna biter av träd" :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Chainsaw Charlie  
#387617
Tinna skrev:Haha, just det! ^^ Ja..hmm man får väl prova den bäver tekniken nån gång då :mrgreen:


Med motorsåg kallas metoden "Kapa, gissa, spring!" och är ett sätt för evolutionen att rensa ut huggare som är för dumma för att gissa vart trädet kommer att falla och för långsamma för att hinna undan. Kvar blir bara smarta och/eller snabba huggare. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#387670 Eller helt vanliga klantar med tur! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387750 Lite funderingar om skador orsakade av klövvilt handlar dagens ämne om.
Kom gärna med funderingar! :smile:
Blir det inte mer så är det godkänt ..... betning alltså ;)
RASE:n hårt betad. Vanlig syn hos mig!
Rådjur?
Sådant här gnag är inte kul! Massaved av första stock :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#387757 Bild tre är rådjur, skulle jag mena! Har liknande i hopatal i skogen där jag jobbar.

Bild en visar ju att det är hopp, men tvåan är ju illa. Hoppas inte dom går på områden
där bild en är tagen ochså.

Sista bilden är tyvärr välkänd. Ska inte stå så länge innan det är massaved
av hela stocken här i vårt fuktiga klimat. :cry:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387764 Granen på sista bilden högg jag ner. En massa, två stock och två massa blev det av den.
Ja, rådjuren ska nog ha mer skuld till betskadorna än man tror. På plantskogen är det sällan älgen som är den skyldige. På första bilden syns en toppbruten tall mot gallringsskogen. Den blev bruten när en stor älgtjur gick förbi i vintras, annars har det inte varit några älgar där på snöföret. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#387779 Mycket gammelföna på bilderna. Kanske granmarker?

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#387787
isteskog skrev:Granen på sista bilden högg jag ner. En massa, två stock och två massa blev det av den.
Ja, rådjuren ska nog ha mer skuld till betskadorna än man tror. På plantskogen är det sällan älgen som är den skyldige. På första bilden syns en toppbruten tall mot gallringsskogen. Den blev bruten när en stor älgtjur gick förbi i vintras, annars har det inte varit några älgar där på snöföret. :smile:


Jå, rådjuren är det stora problemet här, nu. Har inte varit älg här dom sensta tre åren, men rådjuren betar ner allt som kommer av tall och ek. :cry:

halvproffs skrev:Mycket gammelföna på bilderna. Kanske granmarker?


Vad är "gammelföna", @halvproffs ?

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Göt  
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387804 Första 3 korten är blandmarker G,T 24. Sista bilden är en G 26.
Fast tyvärr är det mycket röta bitvis. Det har varit betesmarker fram till början av 1900-talet tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#387832
halvproffs skrev:Mycket gammelföna på bilderna. Kanske granmarker?

På vår dialekt pratar vi om "gamäfönon" som min farmor alltid brände om vårarna.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

totte  
#387863
Vad är "gammelföna",


Lagret med gammal vissen växtlighet, uttrycket används främst i norra Sverige, tror jag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).