Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 508148 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Erre  
#757871
isteskog skrev:Mycket ska man se!! Denna hittade jag 25m upp i ungskogen när jag planterade mot denna. Ljusnan (älven) går ju utanför och det är 3-4 km som det kan blåsa på ifrån norr.

Det där är en modern klassiker.
Stora studsmattor med skydd runt som står oankrade.
Dom kan man hitta lite överallt. 🙄😁

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757891 Har två kollegor på två olika jobb som blivit av med sina. En hittade den 10-talet meter uppe i en bok, några fastigheter bort. En annan tillade den några tomter bort i villaområdet.
Konstigt nog har de klarat sig från att förstöra något på vägen.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#757898
isteskog skrev:Mycket ska man se!! Denna hittade jag 25m upp i ungskogen när jag planterade mot denna. Ljusnan (älven) går ju utanför och det är 3-4 km som det kan blåsa på ifrån norr.


Har den blåst dit från Undersvik eller Tällby, så gjorde den nog det medan isen fortfarande låg på Orsjön. För det är väl det mest troliga nu med de Nord - nordvästvindar som nu varit under våren.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#757913 Så är nog fallet älgodlarn! Var nog häftigt att se den komma rusande i vinden..... 😮

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#758785 Ibland funderar man hur skogsbolagen fungerar?
Ett stort bolag med tre bokstäver hade börjat avverka efter en väg som inte ingår i vårt vägsystem men utmynnar i detta. Vi fick se när vi synade vägarna att de troligen nästan fastnat med trailer och fått laga med O/60. Och på flertalet ställen där tjälen börjat släppa var vägen väldigt "bucklig". Ordförande tog kontakt med bolaget för att höra hur de skulle laga efter sig. Svaret var att de skulle ha planeringsmöte om några dagar och vi skulle få vänta tills dess.... Virket höll på att köras därifrån och vi litade inte riktigt på bolaget utan stängde vägen! Ingen från bolaget hörde av sig under veckan, markägaren däremot ringde och undrade hur det låg till. Idag efter drygt en vecka så har bolaget uppfyllt våra önskningar om återställande av vägen i det skick som den var innan avverkningen.
Men de hade aldrig varit med om detta förr, så vi fick upplysa dom hur det fungerar när man ska köra över andras mark och på andras vägar ..... 🙃 Storbolagsfasoner tycker jag det verkar som. Det bolaget kommer då aldrig att få köpa virke av mig ..... 😤

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#760212 Kommande plantageskogsbruk med snöräta rader av ett trädslag, en så kallad monokultur kommer det att bli här om man ska tro på miljörörelsen ...... 😉
Mångfalden kommer att gråta....

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

totte  
#760214 Om man däremot tror på hur Isteskog röjer och sköter sina skogar så blir det nog en riktigt fin och trevlig skog här med tiden.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

r93  
#760216
isteskog skrev:Kommande plantageskogsbruk med snöräta rader av ett trädslag, en så kallad monokultur kommer det att bli här om man ska tro på miljörörelsen ...... 😉


Bonntwitter har en rolig hashtag dom brukar köra med #dagensmonokultur

Där lägger dom upp magnifika bilder på rapsfält, vetefält och frodiga vallar….. det är ganska kul faktiskt.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#760361 En fin dag i skogen 😀
Undra om det är miljörörelsen som fått tips om mitt ensartade monokultursplantage .......
Den här utsikten när det är fikapaus från planterandet kan man inte klaga på!

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#761803 Idag vart det en sen hämtning av smågrisar.
Lite villrådiga i början, men sen la dom sig och trynade lite ....

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#762098 Nästa försvarare av Lisa Röstlund: https://www.aftonbladet.se/kultur/bokre ... kogslandet

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

r93  
#762116 Klippte ut en del.

” Om man någon gång har sett en skördare, en skogsmaskin som fäller träd, alltså den yttersta tentakeln i skogsindustrins verksamhet, förstår man att systemet inte är gjort för något annat än att demolera naturen.”

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#762645 Gjorde klart hjälpplanteringen där markberedarn körde fel för två år sedan (körde där det var plantor på 1/2 metern). Plantorna jag fick som kompensation och satte i höstas var Conniflexbehandlade så att det inte var något grönt på dom. Kollade dom i våras och såg att 25% var döda, hälften såg dassiga ut och resten såg ut som dom ska. Fick nu nya obehandlade 1-åriga tallplantor som jag kompletterat med... Ett riktigt tråkigt skitgöra.... 🤓
Död!!!
Lever, men har dåligt toppskott.
Frisk och fin.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#763075 Är staten som elefanten i porslinaffären? https://www.atl.nu/manga-gardar-kan-kom ... 19d0c98f64

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763083
isteskog skrev:Är staten som elefanten i porslinaffären? https://www.atl.nu/manga-gardar-kan-kom ... 19d0c98f64


Det gäller helt klart att stämma i bäcken illa kvick, så att man drabbas så lindrigt som möjligt.

Dessutom är det ju val snart å då ställer jag mig frågan om myndigheternas bufflighet visavi markägarna påverkas av regeringens färg?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).