Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515296 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#705603 Snabbsvaret blir: Ungefär så tycker han ...... 🙃

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Badbollen  
#705605 Det intressanta med familjen Tidholm är att de är en del av den adliga Dicksonsläkten
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dickson_(sl%C3%A4kt))

https://sv.wikipedia.org/wiki/Baggb%C3%B6leri

👎
Senast redigerad av Badbollen tor 18 mar 2021, 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#705609 Haha, har fått höra det av några andra också. Värsta skogsskövlaren i Sveriges historia är anfader till Tidholmarna ..... 😱

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#706051 Har man börjat få otur med entreprenörerna?
Har satt bort en avverkning av grov gran till Mellanskog på Au. Två skogsägare till ska också avverka efter samma väg så flyttar bl a blir billigare. Döm av min förvåning idag när jag var upp och tittade till, var att entreprenören breddat befintlig basväg som använts flera gånger på senare år utan att det behövts hugga ur mer. Tydligen är det en storskotare med breddningsstakar som ska köra ut virket. Basvägen går delvis på min mark upp till de andra skogsägarna. Enligt Mellanskog så skulle det inte behövas breddas och det står inte i traktdirektivet heller.....
Kan en entreprenör självsvåldigt ta såna beslut utan kontakt med markägarna?
Det är en av Sveriges största entreprenörsfirma, Vallsta Skogsmaskiner som utför avverkningen åt Mellanskog.
Ett antal dåligt kvistade tallstammar har både lagts i vägen och bredvid denna.
Fläkningsskador, nerkörda stammar......

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#706076 Det där var inte särskild bra, @isteskog :((
Hoppas du tar fram de stora bokstäverna och berättar
för dom vad du menar om jobbet.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Suneland  
#706077
isteskog skrev:Har man börjat få otur med entreprenörerna?
Har satt bort en avverkning av grov gran till Mellanskog på Au. Två skogsägare till ska också avverka efter samma väg så flyttar bl a blir billigare. Döm av min förvåning idag när jag var upp och tittade till, var att entreprenören breddat befintlig basväg som använts flera gånger på senare år utan att det behövts hugga ur mer. Tydligen är det en storskotare med breddningsstakar som ska köra ut virket. Basvägen går delvis på min mark upp till de andra skogsägarna. Enligt Mellanskog så skulle det inte behövas breddas och det står inte i traktdirektivet heller.....
Kan en entreprenör självsvåldigt ta såna beslut utan kontakt med markägarna?
Det är en av Sveriges största entreprenörsfirma, Vallsta Skogsmaskiner som utför avverkningen åt Mellanskog.


Jadu, det är återkommande tycker jag att det blir lite tok både här och där 😥 6m breda maskiner är monstruöst, jag fick hugga upp ordentligt innan dom skulle in på mitt för några veckor sedan.
Hade jag inte pratat med dom innan hade dom nog ordnat det själv..... dom skulle höra av sig innan dom gick in i skogen med maskinerna åxå eftersom vi har hästarna brevid och har en ny som vi inte visste hur han skulle reagera, det skedde inte men som tur var slapp vi leta hästar den gången.

Det ordnade en lastbilschaffis med en pinne istället då han lastade brevid hagen och man får bara hoppas att han inte märkte när han rev sönder en hög med plaststolpar utan att säga till. 😤

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#706078 Fortsättning följer i morgon, Jens!!

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Bosse1  
#706212 Bra svar på tal till våra "proffstyckare och artister" 👍 👍

https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... te-kronika

https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... ran-tradet

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#706222 Mycket bra skrivit, @isteskog :-bd :-bd

Skickar länken vidare till min chef. Många
borde få läsa det du skriver.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Badbollen  
#706224 👍 👍 👍 👍

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#706232 Kunde inte (eller kan inte 😉 ) hålla mig när proffstyckare utan skoglig erfarenhet uttalar sig i skogsfrågor och försöker få sitt tyckande att verka som fakta! 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#706439 Leif Öster har funderingar: https://www.skogen.se/nyheter/hur-ska-f ... ogar-se-ut

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#706458 Pratade med produktionsledaren på Vallsta Skogsmaskiner angående att de kör med breddat lastutrymme på skotarn. Det stod ju inget i traktdirektivet att de skulle skota så....Men fick till svar att det var standard på slutavverkningar nuförtiden! Jag vet då av flera entreprenörer som kör avverkning utan att behöva ha "vindkraftsvägar" för att ta sig fram. Vallsta Skogsmaskiner tyckte det var helt naturligt att göra 5-6 meter breda vägar för utskotning till avlägg.... 🤬
Pratade med inspektorn på Mellanskog och han skulle ta itu med stolligheterna .... Man får hoppas på det, annars kommer då inte den entreprenörens maskiner in i min skog något mera!!
Återkommer hur det går.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Bosse1  
#706464 När nåt liknande hände här,det blev att slanta upp för pinnarna ! Stå på dig Iste 👍

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#706469 Ersättning för förlorad tillväxt och virkesvärdet på det som är nermosat är väl det minsta man kan begära?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).