Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515704 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Blivande snickare  
#404032 Skönt att få göra en kulturgärning och levande historielektion ostört! :grin:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

totte  
#404074 Riktigt bra kultur! Och mila utan Dan Andersson är väl inte ens tänkbart.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#404224 SkogsstyrelseHerman förmedlar kloka ord! https://skogsstyrelsenherman.wordpress. ... /roj-mera/

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#404420 Hur f-n röjer man ett sånt här bestånd ...... :?:
Gammal inäga som planterades med gran i början på 60-talet. Frosten tog de flesta granarna. Jag dikade mellan de gamla dikena (preskriberat 8) ) och sen har det fått stå. Nu är det 3-skiktat ...... :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

jannee  
#404424 Jag hade satsat på Astammarna oberoende träslag. Blandskog med mycket björk är heller inte helt fel, Dessutom slipper man all röta som kommer på gamla inägor.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#404428 Vad menar du med Astammar Jannee?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404434 Förmodligen avser A-stammarna de grövsta och/eller de rakaste stammarna av respektive trädslag. Alltså de stammar som har bäst potential att bli timmer.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#404439 Då blir det lite knepigt! :wink:
Inte många raka och fina granstammar där inte. Frostangripna i årtionden gör att vissa är lika breda som långa :shock: Björken som har kommit som andra skikt är heller inte fin, utan krokig och flertoppad. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

alias  
#404441
isteskog skrev:Då blir det lite knepigt! :wink:
Inte många raka och fina granstammar där inte. Frostangripna i årtionden gör att vissa är lika breda som långa :shock: Björken som har kommit som andra skikt är heller inte fin, utan krokig och flertoppad. :???:


@isteskog:
Vari bestod det tredje skiktet?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404445 Frågan är om en kedjeröjare skulle kunna rädda upp beståndet en del, men det beror ju också på hur högt dessa dubbeltoppar etc. befinner sig.

Edit: När jag införskaffade min midjeröjare (HVA 535 FBx), gick jag och stamkvistade en del självföryngrade tallar, som var ungefär lika breda som höga. Nu ca 5 år senare ser de ut som träd och inte förvuxna prydnadsbuskar.

Kanske går det att åstadkomma något liknande i detta bestånd?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 23 aug 2016, 22:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#404446 En allsköns blandning i botten bestående av björk,gran,gråal och sälgsnår .... :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#404447 Niking! Vet inte om det skulle löna sig, björken är för krokig för att bli björktimmer. De finaste björkarna är de som finns i det nedersta skiktet. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vardon  
#404452 Hur ligger beståndet och hur stort är det? Har en del gammal åkermark nära gården som jag ser som växande vedförråd den säsongen man inte hinner hugga det man bör. Det behövs ju inte mycket sjukdom skada för att tiden ska rinna iväg och då är det skönt att ha ved nära.

Så jag hade nog försökt sparas det som ser ut att kunna bli något, som Jannee föreslog och sedan gjort ett vedhuggster av resten.

Kedjeröjare känns spontant som ett bra verktyg i beståndet. Jag måste köpa en sån...

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

alias  
#404459
isteskog skrev:Niking! Vet inte om det skulle löna sig, björken är för krokig för att bli björktimmer. De finaste björkarna är de som finns i det nedersta skiktet. :smile:


Kunde det funka att hugga de förväxande granarna, röja ut en halvgles björkskärm av de höga björkarna och sedan plantera 1500 granar under skärmen. Tänker att björken kan agera frostskydd, skapa trängselverkan i ungdomen så man kan hålla nere plantantalet på granarna och sedan ge ved vid avvecklingen av skärmen om säg 10 år?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#404468 Alias! Det är ju ett alternativ! :smile:
Ska fundera på hur jag ska göra ...... återkommer med vilket beslut det blev :smile:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).