Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515624 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598687 Skrämmande siffror :(( https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... 91203-1866

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598695 Tja det blir så med dagens jägare Jägare - enfaldiga och själviska samlare?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#598697

Som liten markägare med Talldominerade marker i Norrlands inland, borde man kanske vara orolig ? Men det är jag inte ! Då jag inte röjer i ungskogarna utan stamkvistar ALLA träd, så hittar jag ju de få som ser skadade ut av ex. Törskate svamp. Dessa tar jag bort direkt. Antalet ungträd medger ju att när de börjar komma ur beteshöjd, så är de fortfarande så många att det aldrig kommer att bli några problem med att ha tillräckligt med stammar för att kunna nå ett acc. slutbestånds antal.
Oavsett ev. storm eller snöskador under tiden framåt fram till dess att självgallringen sätter in, är det fortfarande inga bekymmer ang. antalet stammar som ska bli kvar till slut. Allt hänger ju bara på VAD jag väljer att göra !
Och mina huvudsakliga arbetsredskap är tid, uthållighet o tålamod, där tid är det viktigaste. De mål jag satt med mitt brukande, kommer inte av att jag försöka gena genom tiden för att nå dom. De gagnas snarare av den ! Mycket, men trevligt arbete att forma en skog till små kostnader. Jag avundas inte de som behöver styras av eko.-skäl. Det här är mycket trevligare men framförallt lugnare.
Att jag slipper bete kanske jag inte behöver nämna.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598727 Är inte törskaten på ungtall mer ett problem mot kusten? Tall på granmark verkar ju ha dessa problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#598731
isteskog skrev:Är inte törskaten på ungtall mer ett problem mot kusten? Tall på granmark verkar ju ha dessa problem.


Jag brukar hitta nån varje år bland ungtallarna. Dessbättre har det ju aldrig blivit mer än något enstaka / område, så jag kan ju inte säga att jag har något utbrott. Eller så blir det effekten av att ständigt ta bort smittade träd som minskar omfattningen tot. sett. Rör man sig hela tiden i skogen så ser man ju som oftast de orangeröda uppslagen i barken.
En av anledningarna till utbredningen för de större markägande bolagen, är väl att det inte ser mycket av sina ungskogar mer än vart 10-20 år, så angreppen o omfattningen hinner ju bli därefter då också.
Har även haft några på äldre träd ( angripna innan de kom i min ägo) som varit angripna med dödtoppar som följd.
Senast redigerad av Älgfoderodlare tis 03 dec 2019, 23:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598734 Den andra varianten av törskate som mest återfinns i äldre tallars övre del finns även hos mig. Den verkar inte smitta så fort, men jag tar bort dom så fort jag kommer dit med någon åtgärd. Förr skulle man ju spara såna tallar ..... :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#598739
isteskog skrev:Den andra varianten av törskate som mest återfinns i äldre tallars övre del finns även hos mig. Den verkar inte smitta så fort, men jag tar bort dom så fort jag kommer dit med någon åtgärd. Förr skulle man ju spara såna tallar ..... :shock:


Samma här ! Blir ved direkt. En av anledningar till att spara dom, kan nog ha varit den utveckling till fetved som kom av toppdöden. Det är ju en av metoderna av skapa fetved av friska träd.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598741 Man skulle spara dom för naturvården enligt Skogsstyrelsen .....De ändrade de riktlinjerna när törskateproblemen började bli stora i Norrland. :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Rättselarn  
#598742 Jag har det mesta av min skog i Arvidsjaur och kan visa upp båda varianterna av törskateangrepp. Den som angriper äldre tallar är nog som man kan förvänta sig, någon här och där. De jag hittar försöker jag plocka ut och såga upp.
Den variant som angriper ungskog är svårare att få grepp om. Jag har ett bestånd på ca 10 ha och som ligger höglänt, drygt 450 m ö h, planterat ca 1970 och där ca 20 - 25 % slagits ut av törskate under åren. Jag ser att marken egentligen är mer lämplig för gran och dessutom är jag lite misstänkt på den genetiska kvaliteten på frön och plantor. 1970 var det lite mer fri kottplockning, dessutom lämnades ju också gaddtallar kvar som fröträd på hyggena. Angreppen verkar ha klingat av på senare år och nu är det inte många tallar som har färska angrepp.

Sedan har jag ett litet bestånd, ca 1 ha, i lite mer gynnsamt läge (T20). Jag markberedde och planterade det för 18 år sedan. Idag måste det klassas som "multiskadad ungskog". Här har det varit angrepp av sork, älgbete, knäckesjuka, snöbrott och törskate. Jag har fått rådet från forskarhåll att försöka röja bort törskatetallarna, även om jag inte får ut dem från skogen så är det bättre att de ligger på backen.
Törskateangreppen kom när tallarna var 3-4 meter i höjd, men nu har det inte varit några nya utbrott de senaste två åren.
Beståndet börjar trots alla angrepp bli en rätt fin blandungskog. Hade planteringen lyckats fullt ut hade det varit en ren tallskog, nu är det ca 60 % tall och resten en blandning av gran, klippgran och björk.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598746 Intressant Rättselarn! Det styrker det jag har fått höra och lärt mig om törskate. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

surjämten  
#598803 Ja, detta var bra att få bekräftat!
Det är nog skillnad på när unga tallskogar drabbas o när det vi kallar tjärgadd eller torrgadd drabbar enstaka äldre tallar.
För sju år sedan blåste ett femtiotal tallar omkull i ett 110 årigt tallbestånd.
En mindre gallringsmaskin gick igenom området på ca 15 ha o snyggade till.
Nu har jag upptäckt ett tjugotal tjärgaddar i området.
Klart man undrar om det finns ett samband?

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Rättselarn  
#598813 Tänkte bara fylla på med det jag noterat på min andra fastighet. Den ligger i betydligt gynnsammare läge, för att vara i Norrbotten. Här är det mycket fin tallmark, lingontyp, och skog med bra kvalitet och väldigt lättföryngrat.
När jag köpte den 1995 var det ett 8 ha stort hygge som jag markberedde och sedan fick det självföryngra.
Resultatet blev en väldig massa röjningsjobb, men jag har inte hittat någon törskate alls i beståndet. Här växer rätt trädslag på rätt mark och så saknas värdväxten skogskovall.
Intressant om det finns fler iakttagelser.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#598820 Här skulle hört visa förklaringar av @ lars lundqvist

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598825 Ny avgift för virkestravar efter väg: https://www.atl.nu/skog/trafikverket-ta ... 19d0c98f64

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598972 Tallungskogar blir blandskogar? https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... 91206-1870

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).