Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515509 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#597177
jannee skrev:Egentligen ganska självklart att läget är som det är.
Industrin köper självfallet in råvaran från den billigaste producenten, ibland är det t.o.m. så att industrin köper in dyrare råvara för att inte överhetta marknaden.
Transportera utländsk råvara till Sverige är idag förhållandevis billigt jämfört med vad det skulle kosta att köpa dyrare inhemsk.
Dessutom effektivt sätt att hålla ned prisbilden på svensk råvara.
Annat exempel, fast tvärtom, är att köra svenska slaktgrisar till utlandet för att slakta och förädla, därefter köper vi tillbaka de förädlade produkterna.
Sedan detta med att odla ek.
Plantera ek på riktigt bördig mark. sköts allt optimalt med hägn och andra danande träd kan jag efter 100 år ha fina ekstockar att erbjuda.
Som tiderna förändras är det inte alls säkert att jag (eller mina efterlevande) får tillåtelse att avverka beståndet.

Är nog som Niking och Jannee säger, iaf när det gäller ädellöv. Man är rädd för framtida konfiskationer....

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

jannee  
#597182 Bekanta till mig som arbetar på Långasjö sågverk har sagt att sågverket tidvis köpt in utländsk råvara till ett betydligt högre pris än vad de betalade för svenskt.
Nu är det kanske 10 år sedan dessa diskussioner var uppe.
Allt började med att jag berättade att Balungstrands sågverk köpt in rysk råvara med stockar i fallande längder, ja så pass långa stockar att de blev tvingade att korta av dem innan de gick in i sågen (vissa stockar var visst närmare 7 meter långa.
Inte Balungstrand sågverk men andra sågverk, spordes mig, hade fått problem med granatsplitter :mrgreen:
När man for runt med lastbil fick man höra mycket, sanningshalten kan man diskutera :smile:
En virkesinköpare/förmedlare hade"köpt" in en båt från öststaterna, kontrollerat att allt var rätt.
Båten blev av någon underlig anledning (motorhaveri sas det) närmare tre veckor försenad till svensk hamn.
Det "otroliga" var då att det var ett helt annat parti än vad förmedlare fått se lastas.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Bert1  
#597189 Vida har ett såg i grannbyn där gick det mesta av ett parti rysstimmer i flistuggen pga granatsplitter efter att dom gjort av med en veckoförbrukning av sågblad på en dag typ
Tydligen va det så i växt så avkännaren inte kände av det och splittrat var visst stenhårt så tänderna rensades helt

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#597197 Finns många historier om importvirke. Just det där med överlångt och övergrovt timmer stämmer för det finns flera jag känner som kan verifiera detta.
En annan grej var när Korsnäs fick sotig massaved från Ryssland och erbjöd ryssarna betalt för sotigt virke dom plockade ur vid hamn i Ryssland.
Resultatet blev att ryssarna körde sotig massaved till kajen och Korsnäs fick betala.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#597226 Är vi skogsägare idioter? https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... 91122-1852

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#597234 Iste du har spegeln åt fel håll..... :mrgreen: :mrgreen:

Det är tur att denna idioten är för dum för att inse sitt eget faktum att spegeln visar dummast på väggen är.....

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#597238 Nä! Jag bara undrade om denne man har rätt? Fler som har synpunkter? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#597243
isteskog skrev:Nä! Jag bara undrade om denne man har rätt? Fler som har synpunkter? :smile:


Skrivbordshuggare.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#597250 Det ger ju lite eftertanke att vi nu har sett fokus på att vi Skandinavien har
satsat nästan uteslutande på kubiksproduktion av gran i så många år, eftersom
det har varit bäst ekonomi för bolagen men ochså för skogägarna. Den stora
frågan är ju hur det vill påverka skogbruk i framtiden, eftersom det att vara en
råvaruproducent aldrig har lyftat första leden i industrin särskild högt. Senn
kan man ju ana vem som får förlora mest i en framtid om granen får det
svårt och billig import tar över.

Jag får säga som så att jag är glad jag inte äger någon skog att
gambla med för dom som kommer efter mig :-ss

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#597253
halvproffs skrev:
isteskog skrev:Nä! Jag bara undrade om denne man har rätt? Fler som har synpunkter? :smile:


Skrivbordshuggare.

De sista meningarna har väl lite sanning i sig, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#597254 absolut!

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597288 Tacka f-n för att många skogsägare ser rött på dagens påtvingade naturvård, som bara leder till mer krångel, minskade inkomster och större utgifter för både skogsägare och virkesköpare.

Det är väl snarare samhällets och allmänhetens syn på naturvård och tillhörande ersättningsmodeller + ersättningsnivåer som behöver förändras i grunden!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#597295 ”Då konkurrerar vi med sydliga plantageskogar och då är den svenska skogen körd, lönsamhetsmässigt”.

Ja det är ett nästan korrekt uttalande.
Men det är för att industrin inte köper virke med hög kvalitet för de vill ha kvantitet före...
Det är inte på skogsägarnas vilja att skapa äldre skogar med hög kvalitet som de gör pengar på utan att förädla de virke de köper, mycket blir flis...

Så visst vi konkurrerar med skogsodlingar där man aldrig eftersträvat kvalitet utan just kubik....
den svenska skogen skulle däremot kunna konkurrera på annat sätt om det fanns möjligheter att få betalt bättre för bättre kvalitet.

När ni säljer virke så får ni betalt för det som industrin kommit överens om.

Olika klasser på timret... men när fick ni betalt för virke helt automatiskt som hade samma kvalitet som knivfura? Nä de måste sorteras innan och skickas till rätt mottagare...

Ska ni jämföra så jämför massa med massa och hög kvalitet med hög kvalitet.
visst man kan hålla på och sortera ur det riktigt fina virket och sälja till de som verkligen vill ha.
men på det stora hela så lönar det sig inte att vänta på att virket ska få den kvaliteten om man ska sälja till de vanliga skogsbolagen.

ska ni sälja till mindre sågverk som sysslar med kvalitetsvirke..... då kan det bli stora summor i plånboken framför över. Men att hänvisa till att skogsbolagen är dumma i huvudet det är verkligen som att pissa på sig för de har egna industrier som förädlar det virke som vissa anser vara klent och värdelöst...

Kolla bara på hur toppar och grenar hanterades förr......

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Bosse1  
#597337 https://www.forestsectorinsights.com/
Inte konstigt det blir trassligt med detta CV.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#597351 Brukande och äganderätten hänger ihop, det handlar inte om ev ersättningar vid intrång från myndigheter utan om skogsägarens rätt att sköta sin egendom.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).