Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 514771 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#592608 Bilistjakt på älg i Småland? https://www.atl.nu/debatt/bilisten-den- ... 19d0c98f64

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#592643
isteskog skrev:Klar med en långväg i gallringen jag håller på med.

Tycker det ser framkomligt ut. Är det rakt, jämnt, stenfritt och stubbfritt kan man ha smalare väg. :-bd

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

sundelius  
#592652
machonisti skrev:
isteskog skrev:Klar med en långväg i gallringen jag håller på med.

Tycker det ser framkomligt ut. Är det rakt, jämnt, stenfritt och stubbfritt kan man ha smalare väg. :-bd

Finns det sån terräng :roll:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Palakangas  
#592664
sundelius skrev:
machonisti skrev:
isteskog skrev:Klar med en långväg i gallringen jag håller på med.

Tycker det ser framkomligt ut. Är det rakt, jämnt, stenfritt och stubbfritt kan man ha smalare väg. :-bd

Finns det sån terräng :roll:

Inte med skog. Det brukar kallas fotbollsplaner, Uppsala, västgötaslätter osv.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#592678
isteskog skrev:
machonisti skrev:
isteskog skrev:Klar med en långväg i gallringen jag håller på med.

Tycker det ser framkomligt ut. Är det rakt, jämnt, stenfritt och stubbfritt kan man ha smalare väg. :-bd

Hrmm! Det är ojämnt, stenigt och krokigt tack vare storstenar, möjligtvis stubbfritt (manuellgallring) :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#592830 Vedgallring på f.d göl. Får nog frysa på innan den Finländske Nordsvensken tar sig fram utan spår!
När jag var lillpöjk så var det här en göl .....

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#593106 Tyckte det bara fläktade lite i helgen ...... :???:
Färska vindfällen.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#593107 blött i markerna iste,,, hade visst kommit ca 110 mm på en vecka.....
den finska ox´n får jobba lite... :P :P valmeten...

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#593108 Skulle det komma en riktig storm nu så skulle mycket gå i backen ....... :((

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#593109 japp får hoppas på kall grader... annars har du att göra fram till jul,, men då är ju julgranen fixad... :P

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#593400 Naturvårdsberget växer! https://www.skogen.se/nyheter/naturvardsberget-vaxer

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#593569 Jag undrar jag? :???: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... 91101-1826

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#593572

"Bidra med större värden till samhället".
Vad då för värden?

Co2utsläppen tror jag inte heller blir mindre med tanke på alla dessa återkommande avverkningar med tillhörande flytt av maskiner.

Håller med dig iste! Jag undrar jag.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593574 Ja, då ställer ju sig frågan vad samhället är beredd att långsiktigt betala privata skogsägare för detta "samhällsnyttiga", men för skogsägaren ringa inkomstgivande kontinuitetsskogsbruk. För utan en rejäl merbetalning till berörda skogsägare, bör kanske detta "samhällsnyttiga" kontinuitetsskogsbruk begränsas till kommunala friluftsområden och dylikt.

Sedan känns det märkligt att (som forskarna gjort) sätta likhetstecken mellan mängden död ved och mängden biologisk mångfald. För om så vore fallet, borde man ju snarast ringbarka alla träd i reservaten för att maximera den biologiska mångfalden... :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#593603 Hårda tag i skogen i Rumänien: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... 91101-1826

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).