Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 508060 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#588224 Lite hemkörning av ved. Fjolårets gallring på gammal åkermark. Lite ved var det kvar att hämta.
"Nordsvensken" fick lufta sig lite!

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

jannee  
#588228 Ett smidigt sätt att transportera mindre mängder, tar minimal plats och gör inga skada någonstans :grin:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#588258 Ja, jag använder den mest till vindfällen, torr(borre) granar och lite vedhuggning. Har en liten vinsch och hydraulbjörning på banken. 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#588408 Hittade detta kulturminne när jag planerade avverkning på eget.
Kolningsgrop.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#588410 då får du några fina kulturstubbar att se fram emot.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Palakangas  
#588414 Tvåhundra meter från tv-soffan börjar ett fångstgropsystem. Vissa gropar är fortfarande rätt djupa, kan undra hur djupa de var från början.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#588415
Palakangas skrev:Tvåhundra meter från tv-soffan börjar ett fångstgropsystem. Vissa gropar är fortfarande rätt djupa, kan undra hur djupa de var från början.

1-2 m djupa och 3-4 m i omkrets enligt tidningen Skogen. Stämmer det på din grop, Palakangas?

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#588416
vinterrojarn skrev:då får du några fina kulturstubbar att se fram emot.... :mrgreen:

Inte om jag hugger själv! 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#588417 nä men,,, hugger du inte k stubbar.....? kapar så fint i brösthöjd.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Palakangas  
#588418
isteskog skrev:
Palakangas skrev:Tvåhundra meter från tv-soffan börjar ett fångstgropsystem. Vissa gropar är fortfarande rätt djupa, kan undra hur djupa de var från början.

1-2 m djupa och 3-4 m i omkrets enligt tidningen Skogen. Stämmer det på din grop, Palakangas?

Det gör det. Går att följa groparna längst en grusås.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#588484 Här finns stora fångstgropar som heter Stavs skans och är skyddade. Har själv aldrig tittat på dom. Ligger 50m från vägen. Vi kanske ska ta en titt på dom i höst?
Går nu och väntar på älgjaktsveckan för efter den brukar jag dra igång motorsågen och bli av med lite fläsk runt magen 🙂

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#588485 C och MP i ställningskrig om skogen: https://www.skogen.se/nyheter/c-och-mp- ... -om-skogen

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#588494 Må väl ändå säga att C har en ganska nykter syn på skogen och hur mycket som ska skyddas, medans Green peace helt har fyllekört ner i diket och gasar för att komma upp,,,, där emellan ligger MP och sladdar lite onyktert, men än dock kvar på vägen.... men är väldigt nära diket de med.....

vi avverkar inte mer än tillväxten.
vi har redan fått bevis på att vi har ca 25 % av skogen skyddad.

om det fungerar bra i Finland med borttagen avverkningsålder, så varför inte?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#588535 Såhär ser granar ut på gamla åkrar på min mark (när de drabbats av frost) :sad:
Täktgran

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Palakangas  
#588536 Åkte förbi dig i dag. Vi var till Bollnäs på möte. När tycker du vi ska åka hem till halvproffs?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).