Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515594 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585014 Brukar inte ta med "bolagsreklam" men detta stämmer väl med en som gillar välskötta skogar: https://www.billerudkorsnas.se/skog/sko ... i=76338465

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585041 Tillhör väl egentligen en annan tråd som stör sig på små saker.... Men jag lägger ut den här. Blir lite lätt förbannad när man ser sånt här på sin vändplan! Bryr mig inte om kålblad och äggskal, de försvinner, men däremot att man släpar upp stenar och lämnar grova vedbränder som man kan köra på eller få in i snöslungan till vintern med risk för haveri. I det här fallet var det nog bärplockare men även jägarna är slöa att städa efter sig 😈
Onödig eldningsplats!

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Blivande snickare  
#585043 Jag tycker att valet av plats var bra men inte efterarbetet..

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585044 Håller med dig snickarn! Tyvärr ser man alldeles för ofta eldar som inte blir bortstädade. Finns det ingen uppfinning som gör att problemet försvinner?

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Blivande snickare  
#585051 Bondförnuft 🙂

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585243 Kallas sånt här för aningslöshet? (kanske inom betalvägg) https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... kriminella

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585405 Intressant fråga: :wink: https://www.skogen.se/nyheter/alskar-du ... ckelbiotop

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585497 Planteringsfilm: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60 ... 90906-1754

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585875 Litet oväxtligt granbestånd som ska avverkas samtidigt med skärmarna.
Ca 0,2 ha gran som börjar ge upp, röta i beståndet. Ska planteras tall sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585900 En synpunkt om lokal viltförvaltning: https://www.atl.nu/debatt/ge-lokal-vilt ... 19d0c98f64

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585910 Märklig åsikt att virkesköparens skulle betala för förlorat jaktvärde. Antingen jagar markägaren och då får ju denna avgöra hur balansen mellan skogsbruk och viltvård på sin fastighet.

Eller så arrenderar jägaren marken och då är det fortfarande markägaren som ska styra. Å passar inte denna balans jägaren, så får vederbörande säga upp arrendet och hitta nya jaktmarker.

För min egen fastighet gäller alltså att jaktarrendet motsvarar ca 10% av skogsbruket, så det är inget snack om att skogsbruket ska styra där...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#585930 Ja, det var en annorlunda åsikt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#585932
Niking skrev:Märklig åsikt att virkesköparens skulle betala för förlorat jaktvärde. Antingen jagar markägaren och då får ju denna avgöra hur balansen mellan skogsbruk och viltvård på sin fastighet.

Eller så arrenderar jägaren marken och då är det fortfarande markägaren som ska styra. Å passar inte denna balans jägaren, så får vederbörande säga upp arrendet och hitta nya jaktmarker.

För min egen fastighet gäller alltså att jaktarrendet motsvarar ca 10% av skogsbruket, så det är inget snack om att skogsbruket ska styra där...
/Niklas


Det normala är ju att jaktlagen arrenderar jaktmarken av ofta ganska många markägare på 5år och då går det ju inte att bara säga upp jägarna på studs.
Även om markägaren är med i jaktlaget och är missnöjd så har han ingen egen bestämmanderätt. Finns ju säkert såna som har nolltolerans mot älg och det skulle ju inte fungera.
I vårt jaktlag arrenderar vi mark av 32 markägare och det är enbart 3 som är med och jagar. Dock har vi lite skador på tallungskogen så det finns ingenting att klaga på. Tallen är ju även det dominerande trädslaget här.
Har inte hört några klagomål heller från markägarna så dom är nog nöjda. Under dom 20 år jag var ordf. Så fick jag bara ett klagomål och det var rätt. En jägare hade röjt en 10m bred och 100m lång skjutgata där även föryngringen var nerröjt som skulle varit kvar.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585943 Det finns tydliga regler vad som gäller för uppsägning av ett jaktarrendekontrakt. Ofta är det 6 månaders uppsägningstid som gäller på längre arrendekontrakt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

axwell  
#585999
halvproffs skrev:Det normala är ju att jaktlagen arrenderar jaktmarken av ofta ganska många markägare på 5år och då går det ju inte att bara säga upp jägarna på studs.

Kan nog bero på vilket formulär avtalet är tecknat på, är sv jägareförbundets eller LRF:s.

Har inte sett LRF:s men funderar på att säga upp dagens och ordna nästa på LRF-formuläret.
Ersättningen är löjligt låg: 5kg/djur till en rullande turordning på ca 10 markägare.

Så det kan bli några år mellan varje leverans av "köttberget" som visserligen är av bra kvalité.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).