Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 508044 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#583944 Gjorde klart röjningen lärk/blandskog idag. Har ju lagt ut några bilder tidigare, men tänkte att det kan vara trevligt att se en bild från en liten pärla bredvid röjningen.
Spång över Dalån. Vindskydd och grillplats är gjorda av fiskevårdsföreningen.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#584056 Borrarna samarbetar .... :shock: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60 ... 90827-1743

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#584381 Ett nytt område som behöver underväxtröjas före utställande av frötallar.
Lite för ojämnt för att låta underväxten bilda bestånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#584386
isteskog skrev:Ett nytt område som behöver underväxtröjas
före utställande av frötallar.

Lämna alt så har du en "Ulf1-skog" om hunde år :d

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#584391 Nä men hua!!! 😱 Jag hoppas jag kan lämna efter mig en fin självföryngrad tallskog i stället för någon "hittepåskog" som Ulfen förordar......

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#584392 Fiber på gång!!
Nu är fiberkabeln iaf framgrävd till väggen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#584395
isteskog skrev:Nä men hua!!! 😱 Jag hoppas jag kan lämna efter mig en fin självföryngrad tallskog i stället för någon "hittepåskog" som Ulfen förordar......


Ulf är ju fornnordiskt namn för varg och finns det ett symbios för namnet med tråd om skogen?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#584397 Ger vargarna ett virrigt intryck då? Har själv aldrig mött någon varg i skogen, däremot ger Ulfen ett virrigt intryck tycker jag.... 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#584410
isteskog skrev:Ger vargarna ett virrigt intryck då? Har själv aldrig mött någon varg i skogen, däremot ger Ulfen ett virrigt intryck tycker jag.... 🙃


Blev skyddsjakt på en varg idag i Edsbyn tror jag det var som betedde sig konstigt😎

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#584492 Är det äntligen över? https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60 ... 90830-1747

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#584494 Nej, nya avverkningar har blivit stoppade i området, fast utanför dessa markägares skog.

Det rör sig om totalt 45 ha.... 😡

Det var ett röjargäng som så tre stycken tjänstemän gå runt i skogen och när de sedan pratade så fick röjarna åka hem, för ss hade utlyst skogen som fredad.

Lavskrike området skulle växa, helst på annan mark......

Det är inte lätt för mellanskog nu....

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#584504 Vilka markägare är det som är drabbade nu då? Du kan skriva bara initialer så vet jag! 😢

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#584505 LGM och BJ.
Tror även S.H är inblandad....
Det växer medans mellanskog ligger ute med förskott....

Frågan är: kan dessa markägare skicka dit en skördare nu, i väntan på överklagan? Eller skulle man då begå ett brott?

Det är där mellanskog står sig frågande....

Jag skulle leja en skördare själv och lägga omkull skogen direkt och hänvisa till domen. Sedan får väl staten stämma mig...
Men det har de inte mycket för, brukanderätten och äganderätten står högre, efter en dom emot sig för ss.

Staten skulle förlora igen.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#584507 Om inte avverkningsanmälan är stoppad så är det väl bara att avverka! Annars är man nog ute på hal is om man hugger ...... :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#584508 Gallra hårt så man får ett åläggnade att avverka...

Men i rimlighetens namn så bör ju alla avverkningsanmälor som avslagits, nu vinna laga kraft i och med att domen föll till dess fördel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).