Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 514440 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#547438 Roligt när en från mina trakter uppmärksammas (Utomskogen). Tyvärr bakom betalvägg för er som inte har Hela Hälsingland. En rolig grej var när jag var och planerade gallring på dennes fastighet, då såg jag en av hans gubbar ute i skogen ..... :smile:

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#547682
isteskog skrev:Det var ord och inga visor det! Men bolagsskogsbrukets röster hörs nästan aldrig i debatten när det gäller ägande och brukandefrågor! Man kan ju undra varför?


Bolagen har väl egna miljöhen anställda så där blir det helt internt vad som avverkas och skyddas.
Skulle det bli större underskott på virke till bolagen då får vi nog deras röst men inte förr.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#548548 SNF tycker skogspolitiken bör väga in fler värden. https://www.skogen.se/nyheter/skogspoli ... ler-varden

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#548549 Miljödebatten i skogen har slagsida. https://www.skogen.se/nyheter/miljodeba ... r-slagsida

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548565
isteskog skrev:SNF tycker skogspolitiken bör väga in fler värden. https://www.skogen.se/nyheter/skogspoli ... ler-varden


SNF kan ju med fördel studera sitt eget skogsbruk på Stubbhult...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#548574 Tror nog självkritiken lyser med sin frånvaro när det gäller Stubbhult (passande namn!!) 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548625
isteskog skrev:Tror nog självkritiken lyser med sin frånvaro när det gäller Stubbhult (passande namn!!) 🙃


Ja, Stubbhult är ju ett synnerligen passande namn på den aktuella fastigheten i sammanhanget! :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#548830 Här på gården har det varit en kamp på liv och död i två dagar!!!
Igår när det var över -20 ute, så satt jag vid köksbordet och deklarerade moms. Fick då se en duvhök som flög mot en av lönnarna utanför. Den cirklade runt trädet både nere vid roten och högre upp. Lönnen är nästan ihålig 0,5-1m upp. Där gömde sig en ekorre, höken dök in i springan som var tillräckligt stor för att den skulle kunna tränga sig in. Ekorren smet ut bakvägen och upp i stammen. Duvhöken efter och så vart det en jakt upp och ner omväxlande i springan och efter stammen. Detta pågick ungefär i en kvart med avbrott när höken satt på en gren och lyssnade efter ekorren. Till slut gav höken upp och satte sig i en stor gran för att vila.
Idag när jag kom hem mitt på dan för lunch så såg det konstigt ut vid lagårdsdörren. Det såg ut som två katter på avstånd, den ena jättestor och den andre liten. När jag kom närmare så var det duvhöken och en fjolårskattunge som satt drygt en meter ifrån varandra. Jag klev ur bilen och gick närmare, höken rörde sig knappt och kattungen såg tilltufsad ut. Blod, katthår och fjädrar låg runt drabanterna. Kattungen var illa däran så den fick jag slå ihjäl, höken la jag i en låda med en filt i. Den såg medtagen ut och hade svårt att röra vingarna. Jag gick in och lunch och skulle titta till höken innan jag åkte tillbaka till skogen. Men då var den död! Antagligen var det en ungfågel som hade det svårt att få tag i mat eftersom den gav sig på en katt!
En oförglömlig upplevelse i dagarna två blev det hursomhelst! Har krångel med att få bilder och film från kameran och fungera på datorn så det kan dröja innan ni kan få se bildbevis (grabben ska hjälpa mig).

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

tallen100  
#548944 Ädelt av dej att försöka rädda kattdräparn, det hade aldrig jag gjort.... :wink:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#548949 Duvhöken var faktiskt vacker! Synd bara att två djur plågades i onödan.... men sån är naturen!

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

bgl  
#549732 Även om äganderätten för tillfället kanske inte är hotad i det korta perspektivet ökar det andra hotet i stället.
Morgonens medianyheter ger klara indikationer.
Centerpartiets ekonomiskpolitiske talesperson undviker i morgonekot att ta ställning till i dagarna aktiverade tankar om återinförd förmögenhetsskatt, arvskatt och fastighetsskatt!
I Nerikes allehanda formulerar sig Lars Ströman på ledarplats på ett sätt som inte kan misstolkas, han vill ha återinförd fastighetsskatt.
Det finns andra exempel de senaste dagarna och kommer framför allt att bli fler som vill driva liknande tankar.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549776 Alltid lätt att leka med andras pengar... 😡 Finns ingen fördel att införa vare sig arvsskatt, gåvoskatt eller förmögenhetsskatt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#549780 Skatteivrarna har nog andra åsikter ..... 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#549783 Jo om man ska gömma folk i bidrag eller behöva betala konstnärer lön.....

Annat tok, fri år t,ex.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#549787 Vi får väl se om de får igenom skatter på det Niking skrev om. Tror inte C och L släpper igenom såna förslag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).