Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 514737 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#635658 Då får du rejäl körning, Uven! Vissa granar innehåller kubiken ..... 😀
Har en i byn med huggarvagn och vinsch, får nog bli det om det fryser på det minsta till vintern. 🌲

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

alias  
#635659
isteskog skrev:Har tänkt göra så, Alias! Problemet är att från beståndet är det sankt hela vägen till avlägg..... 😢


Ajfan, då är ju problemet lite knöligare att lösa.

Är sommaravverkning en möjlighet?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#635660 Möjligen om det blir en torrsommar som det var för några år sedan. Tål att beaktas .... Men det är inget kul att hugga manuellt i sommarhettan .... 😢

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

alias  
#635661
isteskog skrev:Möjligen om det blir en torrsommar som det var för några år sedan. Tål att beaktas .... Men det är inget kul att hugga manuellt i sommarhettan .... 😢


En sån torrsommar som 2018 vill man ju helst slippa, av flera anledningar. Högg barkborreträd i 30 graders värme i slutet av juli 2018 och det gick åt mer vatten till mig än vad det gick åt bensin till sågen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#635965 Vad skulle forumisterna göra i detta bestånd?
Aldrig gjorts något sen avverkningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635967 Åtgärden beror väl lite på hur mycket underväxt av gran det finns. Jag ger dig två alternativ.

Alternativt 1. Röj bort granunderväxt och satsa på ett fint björkbestånd. Björkarna såg ju rätt raka ut. Ev. ett NS-bestånd.

Alternativt 2. Kör Kronobergsmetoden, alltså glesa successivt ut björken och släpp upp granen.

Är området blött?
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 06 apr 2020, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#635968
isteskog skrev:Vad skulle forumisterna göra i detta bestånd?

Hämtat hem en himla hög med björkved och börjat om :d

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

alias  
#635970
isteskog skrev:Vad skulle forumisterna göra i detta bestånd?


Hur gammalt är beståndet?

Hade nog testat gallring av björkbeståndet om det inte är för gammalt eller har för högt upphissade kronor - avlägsna stammar i ordningen KKK (först Klent, sen Krokigt och därefter Klyngiga stammar ner till önskat stamantal) hade jag satsat på.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#635971
Niking skrev:Åtgärden beror väl lite på hur mycket underväxt av gran det finns. Jag ger dig två alternativ.

Alternativt 1. Röj bort granunderväxt och satsa på ett fint björkbestånd. Björkarna såg ju rätt raka ut. Ev. ett NS-bestånd.

Alternativt 2. Kör Kronobergsmetoden, alltså glesa successivt ut björken och släpp upp granen.

Är området blött?
/Niklas

Låglänt men inte blött.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#635972
JensSkoog skrev:
isteskog skrev:Vad skulle forumisterna göra i detta bestånd?

Hämtat hem en himla hög med björkved och börjat om :d

Väldigt mycket som är klent, runt 5-10 cm i brösthöjd.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#635973
alias skrev:
isteskog skrev:Vad skulle forumisterna göra i detta bestånd?


Hur gammalt är beståndet?

Hade nog testat gallring av björkbeståndet om det inte är för gammalt eller har för högt upphissade kronor - avlägsna stammar i ordningen KKK (först Klent, sen Krokigt och därefter Klyngiga stammar ner till önskat stamantal) hade jag satsat på.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Vet ej riktigt åldern på beståndet, men minst 20 år tror jag .....

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#635975
isteskog skrev:
JensSkoog skrev:
isteskog skrev:Vad skulle forumisterna göra i detta bestånd?

Hämtat hem en himla hög med björkved och börjat om :d

Väldigt mycket som är klent, runt 5-10 cm i brösthöjd.

Då liknar det på ett mindre bestånd jag rår över som jag kommer till att hugga rent, för med så långa och klena björkslanor skall du ha tur om det blir tillväxt efter utglesning. Ser ju inte hur mycket krona björkorna har, men der verkar inte vara något att satsa på.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635977 Jag skulle gallrat ur björkarna. Så det blir luft i kronorna. Sedan kan man spara nån gran om man vill...

Sedan kan man se hur det utvecklar sig efter några år. Om man ska ta lite hårdare. :smile:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#635981
Vedmaskin skrev:Jag skulle gallrat ur björkarna. Så det blir luft i kronorna. Sedan kan man spara nån gran om man vill...

Sedan kan man se hur det utvecklar sig efter några år. Om man ska ta lite hårdare. :smile:

Det kommer gran inunderifrån, lite ojämnt fördelat kanske....

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635982
isteskog skrev:
Vedmaskin skrev:Jag skulle gallrat ur björkarna. Så det blir luft i kronorna. Sedan kan man spara nån gran om man vill...

Sedan kan man se hur det utvecklar sig efter några år. Om man ska ta lite hårdare. :smile:

Det kommer gran inunderifrån, lite ojämnt fördelat kanske....

Ser granen lovande ut, eller verkar det mest vara skit med granen?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).