När det gäller trädfällningsuppdrag så lägger vi ganska mycket tid på riskanalys innan sågen startas, det är som nån redan skrev att riskerna vid trädfällning är allvarliga på riktigt. Vid varje fällning är det flera saker som kan ta livet av en.
Göt skrev:Va hemskt
Var han ute och högg själv
jannee skrev:Sluta stressa = känn dig INTE tvingad att hinna med si eller så. Sluta med att chansa eller vara alltför tvärsäker.
Inse att man INTE är lika vig eller kvick som man var i ungdomen - erfarenhet kompenserar INTE minskad rörlighet och smidighet.
Rutin och erfarenhet är trots allt lite av en färskvara, exempel mc poliserna har flera dagars avrostning INNAN de ger sig ut för en ny säsong.
Till sist, INSE att även DU kan ta fel beslut.
Palms skrev:Märkte nu senast jag och farsan fällde en stor björk vid stugan att han inte ville fälla den, tänkte lite på det och kom fram till att det har nog varit jag som fällt hans träd de senaste åren.
Frågade honom om det och han sa att han känner sig inte så säker längre, han tyckte att jag är noggrannare så det är bättre att jag fäller. Han är bara 63 år men har problem med rygg och axlar så jag tycker att det är sunt att han lämnar över uppgifter till dem som gör ett bättre jobb, istället för att vara sådär tvär som gamla huggare kan vara. Kan själv liksom
Amatörhuggare 62 skrev:En episod från igår.
Far tycker det blir, go ved.
När jag röjer på mitt.
Är efter med sin lilla Pro såg.
Och igår, for han handlöst i backen.
Och mobilen i sin bil, som vanligt.
Jag fick se han ,komma upp för en kulle.
( Visste inte han var kommen )
Med axeln, hängandes, lite på sned.
Det blev, gasen i botten till akuten.
Men som tur är inget brutet !
Vad fort det kan ändra sig !
Nu sitter han i Tv fåtöljen, och murrar![]()
Men jag säger att, var glad det gick som det gick.