Socialt (mer om oss)

Säkerheten vid skogsarbete

43 inlägg 17765 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379905 Vi har alltid mycket snack om säkerhet, vid röjning brukar jag säga att man tex inte ska ge sig in i stenskrövlen för några enstaka träds skull, risken för skada är för stor. Jag har ramlat illa och slagit i struphuvudet vid röjning, man är inte så kaxig när det sväller i halsen...Har även haft sönder foten, inte så allvarligt egentligen men jäkligt besvärligt att ta sig till bilen.
När det gäller trädfällningsuppdrag så lägger vi ganska mycket tid på riskanalys innan sågen startas, det är som nån redan skrev att riskerna vid trädfällning är allvarliga på riktigt. Vid varje fällning är det flera saker som kan ta livet av en.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

machonisti  
#379909
Göt skrev:Va hemskt

Var han ute och högg själv

Jo, han hade klippt med grävmaskin. När det blev grövre tog han till motorsågen.
Han skulle komma till lunch och hans mor kände instinktivt på sig att nåt var fel. Så hon började ringa honom direkt på den överenskomna tiden. Inget svar! Då började man söka honom.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Amatörhuggare 62  
#379913 Beklagar.
Sorgligt när det går så här.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379915
jannee skrev:Sluta stressa = känn dig INTE tvingad att hinna med si eller så. Sluta med att chansa eller vara alltför tvärsäker.
Inse att man INTE är lika vig eller kvick som man var i ungdomen - erfarenhet kompenserar INTE minskad rörlighet och smidighet.
Rutin och erfarenhet är trots allt lite av en färskvara, exempel mc poliserna har flera dagars avrostning INNAN de ger sig ut för en ny säsong.
Till sist, INSE att även DU kan ta fel beslut.


Märkte nu senast jag och farsan fällde en stor björk vid stugan att han inte ville fälla den, tänkte lite på det och kom fram till att det har nog varit jag som fällt hans träd de senaste åren.
Frågade honom om det och han sa att han känner sig inte så säker längre, han tyckte att jag är noggrannare så det är bättre att jag fäller. Han är bara 63 år men har problem med rygg och axlar så jag tycker att det är sunt att han lämnar över uppgifter till dem som gör ett bättre jobb, istället för att vara sådär tvär som gamla huggare kan vara. Kan själv liksom :wink:

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

machonisti  
#379917 Det där känner jag igen Palms. Gällde mycket annat med, kanske det var sällskap? men han ville alltid ha med mig så fort projektet blev lite större.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Tosca  
#379924
Palms skrev:Märkte nu senast jag och farsan fällde en stor björk vid stugan att han inte ville fälla den, tänkte lite på det och kom fram till att det har nog varit jag som fällt hans träd de senaste åren.
Frågade honom om det och han sa att han känner sig inte så säker längre, han tyckte att jag är noggrannare så det är bättre att jag fäller. Han är bara 63 år men har problem med rygg och axlar så jag tycker att det är sunt att han lämnar över uppgifter till dem som gör ett bättre jobb, istället för att vara sådär tvär som gamla huggare kan vara. Kan själv liksom :wink:

Där har vi en som har ett bra säkerhetstänk!
Även om huvud och kropp börjar bli gammalt så är tanken skarp fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Seb macahan  
#379993 Nu vet jag inte hur vältränade ni andra är men även för yrkesfolk med längre uppehåll över jul o semester bör nog ha lite av detta tänk.
Jag börjar aldrig (första gångerna efter sommarn) o hugga en heldag, jag jobbar kanske 4-5 timmar sen gör jag annat. Planerar nästa dag eller snitslar. Så gör jag några ggr för o sen öka lite successivt. Även om jag ser mig som hyfsat tränad med bra kondition så är det alltid andra muskler o en annan trötthet. Jag tror detta är en viktig faktor för o undvika olyckor. Samt att alltid ha en tänkt "smidig" hemväg och ett fordon i rätt riktning.
Hur många gånger har man inte bökat in sig i det värsta skravlet för o arbeta upp. Bara o ta sig dit tog kanske en halvtimme, ta sig därifrån kanske längre.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Amatörhuggare 62  
#380365 En episod från igår.
Far tycker det blir, go ved.
När jag röjer på mitt.
Är efter med sin lilla Pro såg.
Och igår, for han handlöst i backen.
Och mobilen i sin bil, som vanligt.

Jag fick se han ,komma upp för en kulle.
( Visste inte han var kommen )
Med axeln, hängandes, lite på sned.
Det blev, gasen i botten till akuten.

Men som tur är inget brutet !
Vad fort det kan ändra sig !

Nu sitter han i Tv fåtöljen, och murrar :cry:
Men jag säger att, var glad det gick som det gick.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

sundelius  
#380370
Amatörhuggare 62 skrev:En episod från igår.
Far tycker det blir, go ved.
När jag röjer på mitt.
Är efter med sin lilla Pro såg.
Och igår, for han handlöst i backen.
Och mobilen i sin bil, som vanligt.

Jag fick se han ,komma upp för en kulle.
( Visste inte han var kommen )
Med axeln, hängandes, lite på sned.
Det blev, gasen i botten till akuten.

Men som tur är inget brutet !
Vad fort det kan ändra sig !

Nu sitter han i Tv fåtöljen, och murrar :cry:
Men jag säger att, var glad det gick som det gick.


Det påminner mig om när jag var 14-15 bast, farsan skulle driva fram en hare till mig. Det var första gången jag fick ha hagelbrakaren själv på pass, rätt som det är ser jag far försvinna ner i slänten. Han kommer fram en stund senare med axeln ur led, kritvit i ansiktet.
- Du får köra, säger han.
Jag som inte kört annat än Grålle under mina unga år fick köra farsan till närmsta gård för att därifrån ringa ambulans. Bara skogsvägar men jag kommer att jag var väldigt nervös över att köra fars nya Subaru :grin:

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

JensSkoog  
#380374 Slog han axeln av led @Amatörhuggare 62

Blir väl en tids murrande i fåtöljen eftersom sådant tar tid. 😡

Bra att det inte blev brott eller annat, och det visar ju hur
bra det är att inte jobba ensam :wink:

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Amatörhuggare 62  
#380382 Axeln ur led .
Dom drog den rätt.
Så det blir nog bra igen.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

SHR  
#387283 Dödsolycka i Delsbo: man omkom under rotvälta

Det var i lördags som dödsolyckan inträffade i Delsbo. Mannen hade gått ut för att arbeta i skogen och han hade planerat att jobba med vindfällen.

Anhöriga reagerade när 56-åringen inte kom hem från dagens arbete och började söka efter mannen. Han hittades då fastklämd under en rotvälta.

http://www.helahalsingland.se/gavleborg ... r-rotvalta

Viktigt att hålla kontakten med de där hemma under dagen, om man nu är ute själv..


Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Hema  
#387353 Ahh en ny version, kul! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).