lör 20 feb 2016, 22:41#375364
Resan genomfördes med en 9,36 meter lång och 2,87 meter bred båt av Märket Hallberg Rassy modellen heter Monsun 31
Varvets tradition går tillbaks till en era av högt stående träbåtsbyggeri.
Vad som idag heter Hallberg-Rassy, startade som två separata varv. Harry Hallberg levde mellan 1914 och 1997. Han började bygga träbåtar 1928 vid 14 års ålder. 1943 öppnade Hallberg eget varv i Kungsviken på Orust.
Christoph Rassy
Christoph Rassy växte upp i Bayern i Sydtyskland vid en sjö vid namn Starnberger See. Det stora intresset var att bygga egna båtmodeller och båtar. Han ville lära sig mer om båtar och blev båtbyggarlärling hos ett litet träbåtsvarv i Sydtyskland. Snart ville Christoph bygga och segla större och präktigare båtar för större vatten. Hans resonemang var att eftersom Sverige är ett stort och vackert land med mycket vatten, måste det förmodligen byggas stora fina båtar där. Följaktligen skrevs några brev till ett antal svenska varv, närmare bestämt fyra stycken, med förfrågningar om han kunde få komma dit och jobba. Två varv svarade negativt, ett svarade inte alls och ett svarade positivt. 1960 kom Christoph med två tomma händer och en cykel till Sverige och Nötesund för att bygga båtar.
Han blev senare ägare till ett eget varv och köpte senare upp Hallbergs varv i Ellös
Den första nya modell som från början kom ut under Hallberg-Rassys namn var Monsun 31, som ritades 1973 och sjösattes 1974. Båten blev en mycket stor kommersiell framgång med 904 sålda exemplar fram till 1982, det högsta antal en Hallberg-Rassy någonsin hittills sålts i.
Källa Hallberg Rassy´s hemsida, varvets historia här i ett ytterst kort sammandrag av mig.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680