Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 139207 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vardon  
#602028 Bra att du sökt hjälp det är inte alltid man ser resultaten själv.

Byta jobb behöver inte vara en dålig ide det kan ju bli början på något nytt och bättre så försök se det som början på något nytt och inte en flykt från det gamla

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#602056
Vardon skrev:Bra att du sökt hjälp det är inte alltid man ser resultaten själv.

Byta jobb behöver inte vara en dålig ide det kan ju bli början på något nytt och bättre så försök se det som början på något nytt och inte en flykt från det gamla

När man är singel, så blir jobbet/inkomsten så viktig, just därför nu när de pratar om att lågkonjunkturen står och bankar på dörren, så känns valet extra viktigt. Men hälsan är ännu viktigare.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#602064 Sverige har bromsat in rejält..och värre blir det.

Då är det ännu viktigare med ett jobb att gå till och där tankarna kan få bli undanskyfflade.

Det är fruktansvärt att ens kollegor håller på och tramsar sig, du är samma kille som innan och hon samma tjej,det är andra som lägger värderingar och åsikter i saken som förstör och stör.

Hoppas du inte fått något skit från cheferna över detta, allt ansvar är deras ändå, glöm inte det.. det är deras jobb att alla trivs på jobbet och om någon/något stör så ska de ta pratet.

Helt rätt, din hälsa och välmående går före.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#602086
jannee skrev:Hema, ta inte illa upp men försök se det ur tjejens synpunkt och inte bara hur du känner.
Om hon redan har ett förhållande är det TABU över huvud taget att stöta på henne.
Stöter du eller fortsätter visa intresse kan man börja kalla det för stalkning.
Har hon verkligen tröttnat på dina inviter och dessutom är blyg (osäker) men vill undfly dig tar hon troligtvis till alla tillåtna och även kanske mindre lämpliga medel (prata skit om dig)
Du måste finna en lösning på ditt problem, dessutom undvika att förstöra er eventuella vänskap.
Det verkar tydligen vara omöjligt för dig att genomföra ett möte/samtal där du kan förklara hur du verkligen känner men även där hon får möjligt att vara helt uppriktig.
Varför inte skriva ett brev och där exakt förklara hur du känner.
Är hon reko, som du troligtvis inbillar dig, är risken minimal att hon förstör något för dig utan i stället kommer att ge dig ett klart besked.
Då kommer du förhoppningsvis senare att få något du MÅSTE rätta dig efter.
Sedan finns det ett uttryck som säger :
- Kärleken är blind.
M.a.o. äkta kärlek övervinner både pengar och status.
Om inte, se bara på kronprinsessan Victoria.
Lycka till med vad du än gör, men en ska är i alla fall säker, du måste göra något = reda ut situationen.
Gå och inbilla sig vara olyckligt kär gör att du förlorar möjligheten att upptäcka andra eventuella byten.
Det är lite som att vara på bockjakt, bocken ska minst ha si och så många taggar annars skjuter jag inte, detta kan innebära att du aldrig får någon bock - vill du vara utan partner resten av livet??

Mycket bra skrivet. Som du kanske förstår finns det mer till historien. Jag tyckte att jag gav en bild att jag såg det delvis från hennes håll, men jaja.

Jag har haft som princip att aldrig medvetet stöta på en upptagen tjej. Detta är första gången (och förhoppningsvis sista). Jag har varit emot dessa dating-appar, då jag tyckt att de är så ytliga. Men redan förra senhösten installerade jag två stycken för att jag märkte att jag drogs till henne. Men responsen på dessa var då inget vidare, hade hoppats på att finna någon som kunde distrahera mig från jobbtjejen. För om man hade träffat någon annan, hade man väl bytt fokus helt enkelt.

När det kommer till tjejer är jag mer åt det blygare hållet. Har gått på en del minor.
Men nej, jag vill inte vara själv resten av mitt liv. Jag har skaffat fler appar.. Jag var på några dater i senvåras. Men nu i höst har jag inte orkat, det har varit en dag i taget.

Som jag uppfattar det så gillar tjejen uppmärksamhet och hon är verkligen bra på att få personer att vilja hänga med henne. Jag blev förblindad. Det är en väldigt tillfredsställande känsla att känna sig uppskattad på ett sådant plan. Jag märkte efter nyår att jag inte längre kunde stå emot hennes attraktionskraft.

Vi började gå tillsammans efter jobbet och efter några veckor (vi hade väldigt roligt. Känns lite pinsamt, men det var en av de bästa stunderna i mitt liv.) så hade jag fixat en liten present (speciellt godis) som hon gillar och i samband när jag lämnade över denna sa jag vad jag kände. Möttes jag av tystnad, så jag sa det igen och verkligen kollade in i hennes ögon. Men utan svar.. Ja jag borde ha fattat redan där, men jag har inte varit så kär på minst 20 år, så vettet hade för längesedan lämnat boet.

Ni som haft småbarn, vet väl vad en huvudfoting är för något? Det är en ritad gubbe, fast den består av ett ansikte på vilket armar och ben sitter på (saknas kropp). Dessa rita barn och sker runt 3-4år typ och jag tycker det är en bra liknelse med hur det är att vara förälskad. Man ser bara personen framför sig och mentalt befinner man sig på samma nivå som en 4-åring. 😍

Jag fick ett meddelande dagen efter (lördag) där det i mina ögon handlade om presenten.. Jag vet att jag borde ha tagit tag i att prata om meddelandet direkt, men jag var ju så rädd att "förstöra" något. (vet bättre nu)

När jag sedan efter några veckor märkte att det sakta men säkert blev sämre mellan oss försökte jag försäkra henne om att jag förstod att det var bara jobbrelation vi kunde ha (alltså bara kollegor). Men sprickan hade redan bildats.. Det var jättejobbigt att ha så mycket känslor och jag önskade att vi kunde få roligt på jobbet igen. Men så började folk ta avstånd, sluta hälsa, vissa insiunera saker/retas. Jag kunde inte bibehålla ett rationellt tänkande.

En dag några veckor efter semestern frågade chefen mig hur jag mådde och då orkade jag inte längre hålla masken, när han då nämnde att hon tjejen och ytterligare en (hon har jag aldrig varit intresserad av (dock va hon av mig ett tag, men nu försökte hon ställa in sig till personen som jag hade känslor för). Att jag var lite uppvaktade (båda hade använt samma ord) och ingen hade pratat med mig.

Ja då blev det nästan för mycket. Alla känslor att något inte stod rätt till (som jag försökt skaka av mig) blev helt plötsligt besannade. Chefen hade ingen aning om att jag mådde så dåligt. Han gav mycket stöd. Meningen var att det skulle bokas in ett möte, för att prata ut. Nu efterhand inser jag att jag borde ha tagit tag i detta direkt själv. Men jag väntade på att det skulle gå via jobbet (tyvärr hände det en allvarlig olycka på jobbet), så HR blev uppbokade en längre tid och sedan hade det gått för lång tid och när vi väl hade mötet med chef o HR närvarande, så kände sig såklart inte tjejen jag gillade, sig bekväm att vara öppen/ärlig. Dock nämnde hon att meddelandet efter presenten handlade om presenten och att hon inte förstått mina känslor, men det kan såklart va en efterkonstruktion. Det är ingen mening att lägga energi på.

Situationen mellan mig och henne och det lunchgänget som jag hade hängt med (över 2år) har varit stel, spänd och olustig. Jag kände mig oönskad, så efter information från chefen valde jag att luncha med andra. Efter mötet, har det mjukas upp något kanske. Men situationen känns inte hållbar.

Så jag har sagt vad jag kände, tyvärr hade jag behövt ett tydligare nej, så att jag inte gick och hoppades. Kanske skulle även jag behövt vara ännu tydligare för vad jag kände. Jag borde ha varit en bättre person.. Men det är som om jag blev träffad av en solstorm, som slog ut min kontrollpanel.

Tack jannee för ett mycket bra inlägg, men jag vill hålla med att lämna spår (som brev, meddelanden) kan riskera att användas emot dig. Iaf om man jobbar ihop, det är ju trots allt en arbetsplats.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#602087
vinterrojarn skrev:Sverige har bromsat in rejält..och värre blir det.

Då är det ännu viktigare med ett jobb att gå till och där tankarna kan få bli undanskyfflade.

Det är fruktansvärt att ens kollegor håller på och tramsar sig, du är samma kille som innan och hon samma tjej,det är andra som lägger värderingar och åsikter i saken som förstör och stör.

Hoppas du inte fått något skit från cheferna över detta, allt ansvar är deras ändå, glöm inte det.. det är deras jobb att alla trivs på jobbet och om någon/något stör så ska de ta pratet.

Helt rätt, din hälsa och välmående går före.

Det jobbiga är att man inte vet (och aldrig kommer få veta) hur långt skitsnackets gått. Är alla mina chanser till annan tjänst som bortblåst? Den andra tjejen har jag tidigare fått höra en massa skitsnack från, om andra så.. Även om företaget har nolltolerans mot mobbning, så skulle bara ord stå mot ord typ (har en person som är utanför gruppen som har intygat). Fast även om man hade fått "rätt", så hade man säkert inte hamnat i en bättre situation. Det är därför det lutar åt annat företag tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#602103 Jag må säga,, fy fan vilken röra och soppa du har blivit huvudingrediens i...

Jag har varit med om mycket skit....
Men det vete tusan om inte detta är värre....

Ja jag förstår att ett annat jobb lockar.
Det var lite åt det hållet jag menade också.
Att sök och finn ett nytt innan stålbadet kommer.

Vad det gäller denna kvinna och den andra,,, så känner man igen tecknen på dessa typer.....

Nu vet du tyvärr vad som händer när man råkar i klorna på de som inte vågar stå för sina fel och brister/åsikter.

Det behöver aldrig vara fel att man träffar en upptagen person, den personen kan i sitt liv vara allt annat än lycklig men bara inte vågat att se en framtid eller ens tro att den förtjänar kärlek och lycka i livet.

Nu menar jag inte att du ska ut och ragga på upptagna kvinnor men om det händer så kan det ändå vara din blivande fru som du träffar... Ha ett öppet sinne och njut av livet. Synd att du eller jag bor långt bort annars hade du fått någon kopp kaffe och öl så hade vi haft det roligt...

Vem vet vad en galning som jag hade lyckats hitta åt dig... :-bd

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

jannee  
#602107 Skolan är en arbetsplats, både för lärare men även för skolelever.
Där om inte annars vågar eleverna fråga chans, och inte sällan just skriftligt.
Vari ligger rädslan om att helt öppet fråga chans i ett brev.
Är det din rädsla det handlar om, rädslan att göra bort dig?
För vem?
För person du har kär?
För dina arbetskamrater?
Det sista ska du bara skita i.
Finns inget fel i att stå upp för vad man känner, det gör en rakryggade person, en peson som är värd att lita på.
Gå bakom ryggen och prata skvaller (skit) göra bara de som är svaga eller fega.
Det är ingen personförföljelse om du rakryggat skriver att du har känslor och gärna vill träffas för att ventilera dina känslor.
Får du ingen reaktion är det bara till att acceptera att dina känslor är obesvarade.
Du kan ändå ställa frågan om ni fortsättningsvis kan vara kamrater, och inte bara arbetskamrater utan mer på kompisnivå.

Jag är som jag är = en stor klumpeduns. Jag hade tänkt att det får bära eller brista.
Jag hade vid första bästa tillfälle gått fram och frågat chans, oberoende om hon är ensam eller inte.
Ingen direkt nackdel om hon är tillsammans med någon kompis för då vågar hon nog vara mer uppriktig och du kan ej heller anklagas för någon förföljelse.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

rokon  
#602131 Som det ser ut för oss som är infödda här i den Svenska kulturen så är det flickorna/ kvinnorna som gör sina val under tiden så är det "Girls Just Want To Have Fun" och är man för mycket på så slinker de undan som hala ålar.

Så som man, gäller det att hålla band på sina känslor, de är endast i vägen och baseras på ologisk förälskelse till ingen nytta alls.

Under tiden så är det bara att ägna sig åt sådant som man är intresserad av och se till att man kommer ur det sjukdomstillstånd som obesvarad förälskelse innebär.

Kärlek är mycket viktigare och det är något helt annat.

I sin egen olycka så är man inte heller attraktiv, så att finna sin egen väg i livet utan fixering kring att ha en partner så kan man bli attraktiv, men kanske ouppnåelig, för att man har funnit sig till rätta och att man inte vill mista sitt oberoende.

Så släpp den tanken att ragga, det får tjejerna försöka med och de är ganska bra på det, så håll bara ögonen öppna och med en levande blick, så kan det lösa sig med någon annan är mitt råd.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#602156
jannee skrev:Skolan är en arbetsplats, både för lärare men även för skolelever.
Där om inte annars vågar eleverna fråga chans, och inte sällan just skriftligt.
Vari ligger rädslan om att helt öppet fråga chans i ett brev.
Är det din rädsla det handlar om, rädslan att göra bort dig?
För vem?
För person du har kär?
För dina arbetskamrater?
Det sista ska du bara skita i.
Finns inget fel i att stå upp för vad man känner, det gör en rakryggade person, en peson som är värd att lita på.
Gå bakom ryggen och prata skvaller (skit) göra bara de som är svaga eller fega.
Det är ingen personförföljelse om du rakryggat skriver att du har känslor och gärna vill träffas för att ventilera dina känslor.
Får du ingen reaktion är det bara till att acceptera att dina känslor är obesvarade.
Du kan ändå ställa frågan om ni fortsättningsvis kan vara kamrater, och inte bara arbetskamrater utan mer på kompisnivå.

Jag är som jag är = en stor klumpeduns. Jag hade tänkt att det får bära eller brista.
Jag hade vid första bästa tillfälle gått fram och frågat chans, oberoende om hon är ensam eller inte.
Ingen direkt nackdel om hon är tillsammans med någon kompis för då vågar hon nog vara mer uppriktig och du kan ej heller anklagas för någon förföljelse.

Ja dessa råd får bli till framtida situationer. Det på jobbet är passerat. Det är väl eventuellt hur mycket skitsnack det finns på jobbet, som kan ställa till det. Om det finns några framtidsutsikter öht. Vissa typer av rykten försvinner inte. Men jag har inte gjort något fel på sådant sätt. Har en grej på g, som jag borde få reda på strax efter ledigheten.

Jag hörde en klok sak från Alan Watts. Att säga att man älskar en annan är att överlämna sig själv helt och hållet till. Man tar ett steg utan att veta om golvet kommer hålla.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#602158 När jag träffade min fru för första gången så fick hon en blombukett...
Den vägrade hon att ta emot.

Jag fikade med hennes mor och syster innan jag åkte för att köra skördare...
På kvällen fick jag ett sms av någon okänd, tänkte vad är detta...

I sms:et stod det: när jag väl svalt min heder så öppnade jag blombuketten och de var jättefina...
Jag spratt väl till så jag halkade på boggin för jag fick en spricka i ett revben...

Vem tror ni jag träffade, dagen efter på akuten...jobbandes som undersköterska?
Det är 7 år sedan...

Man vet aldrig...

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#602159
rokon skrev:Som det ser ut för oss som är infödda här i den Svenska kulturen så är det flickorna/ kvinnorna som gör sina val under tiden så är det "Girls Just Want To Have Fun" och är man för mycket på så slinker de undan som hala ålar.

Så som man, gäller det att hålla band på sina känslor, de är endast i vägen och baseras på ologisk förälskelse till ingen nytta alls.

Under tiden så är det bara att ägna sig åt sådant som man är intresserad av och se till att man kommer ur det sjukdomstillstånd som obesvarad förälskelse innebär.

Kärlek är mycket viktigare och det är något helt annat.

I sin egen olycka så är man inte heller attraktiv, så att finna sin egen väg i livet utan fixering kring att ha en partner så kan man bli attraktiv, men kanske ouppnåelig, för att man har funnit sig till rätta och att man inte vill mista sitt oberoende.

Så släpp den tanken att ragga, det får tjejerna försöka med och de är ganska bra på det, så håll bara ögonen öppna och med en levande blick, så kan det lösa sig med någon annan är mitt råd.

Håller med om typ allt där och låtvalet är faktiskt precis vad jag tänkt om henne.

Men kan säga att jag upplevde att hon ett tag var intresserad, då hon också föreslog aktiviteter. Man får ta det som en livsläxa.

En sak som ändrats, är att man gått från att ha varit själv, till att mer känna sig ensam, så jag önskar ju träffa någon som har samma känslor som en själv, för varandra.

Hela grejen med dating-appar och med mobiler är att det är så sabla lätt att bara dissa någon utan att ta ansvar för sina handlingar. Jag tror att det är nyttigt för samtliga om man hade varit "tvungen" att ta tag i obekvämligheter och stå för vad man tycker.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

jannee  
#602189 Har en kvinna avböjt fortsatt umgänge är det bara till att acceptera.
Endast en fullständigt imbecill fattar inte att ett nej verkligen är ett NEJ.
Hur skulle DU göra om en tjej vill var med dej men du står ej ut med hennes inviter.
Skulle inte du bli irriterad och t.o.m. kanske klandra henne något, kanske t-o-m- prata illa om hennes efterhängsenhet.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#602194 Prata illa om folk ska man inte göra, har man problem med någon så ta det ansikte mot ansikte...
Bättre att vara ärlig och rak...

Kan man inte ens ge en människa ett ärligt svar eller chans så ska man inget ha.

Prata illa om folk kan de göra på facebook.
I verkligheten gäller andra sociala regler.
I verkligheten måste man vara modig och rak.. annars blir det väldigt fel.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#602209
jannee skrev:Har en kvinna avböjt fortsatt umgänge är det bara till att acceptera.
Endast en fullständigt imbecill fattar inte att ett nej verkligen är ett NEJ.
Hur skulle DU göra om en tjej vill var med dej men du står ej ut med hennes inviter.
Skulle inte du bli irriterad och t.o.m. kanske klandra henne något, kanske t-o-m- prata illa om hennes efterhängsenhet.


Du har en solklar poäng. Men om en person hade gett mig en present och sagt hon gillade mig och jag inte kände samma, hade jag inte tagit emot presenten och sagt att jag inte gillade henne på samma sätt utan som vän. Eller sagt att man var ledsen om man skickat fel signaler. Hennes svar där och då i stunden 2x tunghäfta. Jag borde kanske krävt ett svar eller varit än tydligare, men nu spelar det ingen roll.

Jag vet mycket väl att jag är och varit långt ifrån felfri. Men visst nu med facit i hand är det mycket som jag borde ha gjort annorlunda. Det var ju inte direkt att hon varit konsekvent i sitt agerande heller (blandade signaler).

Hon gick till chefen och ca 6veckor efter att jag blev informerad, hamnar vi jämte varandra på ett informationsmöte, där det bjuds på typ sockerbulle (ni vet en sådan man inte kan låta bli att slicka sig om munnen). Jag slickar mig om fingrarna efteråt, varpå hon frågar mig när hon är klar med sin bulle, om jag vill slicka hennes.. Det kanske var ett skämt från hennes sida, men kanske inte så lämpligt.. Hon visste om att jag tog informationen från chefen hårt (var hemma en vecka drygt) efter att man fått höra att två tjejer sagt att man agerat uppvaktande. Jag trodde vi var vänner. För mig var det för många faktorer samtidigt, så jag behövde ett andrum.

Jag har inte agerat felfritt, det vet jag, men "spelreglerna" har varit olika dag/stund för stund och det har jag läst av dåligt. Delvis pga att jag kännt att det varit en konstig stämning i gruppen. Att uppleva osäkerhet med tillhörighet till ens grupp, kan skapa mycket stress (bara kolla på serien "Din hjärna" av Anders Hansén). Så med en konstant ökad stress, så fungerar iaf jag sämre.

Jag valde själv att söka hjälp för att hantera situationen redan i Mars (tyvärr visade det sig att den första kontakten jag fick, inte var något vidare kompetent). Jag är inte vidare van att få så starka känslor för någon som jag fick då. Jag kände att jag kunde sälja mitt ställe för att skaffa lägenhet i stan (då hon inte vill bo på landet). Såhär i efterhand låter det lite löjligt och ologiskt, men jag verkligen gillade henne som person. Helt förblindad. Visst det är bara ursäkter, men det var så det va.

Det hela har blivit väldigt olyckligt.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#602214 Det låter som att du hade oturen att kära ner dej i en ganska elak person,
så småningom kommer du nog tycka det att det var bra att det inte blev något.

Men jävligt tråkigt med allt skit som blivit runt om, men det kommer att lösa sej.
Och rätt som det är, så hittar du en dam som vet sitt eget bästa :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).