Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138296 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#791617
Hema skrev:Bra skrivet.

Många människor och då män (taget från avskedsbrev) är extra beroende av att känna sig behövda, annars kryper känslor som värdelös, betydelselös, hopplös. En form av uppgivenhet, man önskar känna att man bidrar.

Aldrig fel att söka hjälp. Vårdcentraler ska bistå med samtalsterapi i någon form.

Sist jag kontaktade vårdcentralen hade dom väntetider på flera månader...det är inte första gången jag mår skit... men kanske är det dags att ringa Mindler, dom hjälpt mig sist....

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

hfab  
#791635 Ring Mindler. Har dom hjälpt dig förut så kan dom hjälp dig igen.

Lycka till 👍

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

paavo25  
#794287 Allt hopar sig, vattenpumpen strilar vatten mot väggen äntligen ficksat, men på jobbet snöslungor som ger gråa hår, övriga kära ting går sönder, telefoner går sönder, ni vet, all data som skall överföras, vägen till skogen lång samt oskött, sienare som vill ha saker men ej vill hjälpa, de nu hoppeligen avklarat, samt en hjulastare som är lite känslofall, skall jag släpa hem eller nej, barnen skriker ideligen över än de ena som andra,samt övriga remonteringar som ej framskrider......

Liksom lite överhettat nu och man går på övervarv, kan vakna mitt på natte och funderingar rotererar trots man funderar trevligare banor...
Borda man söka vård?

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#794312 Ja! Det kan vara så enkelt att du får medicin, så du blir tillräckligt lugn i tankarna, så att du kan sova. Ingen klara av att sova bristfälligt en längre tid. Sömnbrist är ett recept på vägen till kaos.

Lycka till och gott att du kände att du kunde skriva av dig. Sedan får du själv avgöra om du vill förklara din situation för din familj. Att du just nu känner att det är väldigt mycket, så om du tappar humöret, är det inte deras fel. Men du önskar deras stöd med förståelse.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

rokon  
#800421 Känner du dig missmodig eller mår psykiskt dåligt? Du kan ha litiumbrist
Jag hoppar in i tråden med en länk till en intressant artikel som behandlar ämnet för låga nivåer av litium. Och hur det kan påverka såväl människor och djur.
Jordmånen i Sverige har överlag låga nivåer av Litium. Havsvatten i oceanerna har högre nivåer än östersjön och våra sjöar.
Exempel på sådan föda som kan hjälpa upp nivåerna i kroppen är beroende på var de växer dvs halterna av Litium i jordmånen eller var födan som djuren äter är odlad.
Som exempel tomater kan ha högre värden, men beror alltså på lokala förhållanden, och det talar ju inte till svenskodlats fördel tyvärr.
Vissa havslevande Alger kan ge goda tillskott, nämns i artikeln.
https://kurera.se/kanner-du-dig-missmod ... tiumbrist/

Författaren till artikeln är Pehr-Johan Fager, är fil kand i kemi och biologi från Uppsala universitet och har arbetat inom medicinindustrin i 25 år, varav 17 år med in vitro diagnostik där han introducerat en rad ny tester och analysmetoder.
Han är sedan april 2017 också ordförande i Riksförbundet Hälsofrämjandet

OBS detta inlägg placerade jag i denna tråden då den kan passa här och skall ej ses som svar till någon tidigare skribent, denna tråd har jag ej följt utan endast läst sporadiskt. Hälsningar rokon

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Stampep  
#805579 Jahapp.. hamnade visst hör med till slut.
Efter 2v med snitt på ca 4 timmar sömn med sömntabletter (receptfria) så blev det ohållbart. Har haft sömnproblem sedan jag slutade skolan ungefär till och från.

Har alltid haft lite svårt att vara stilla, frågan om adhd har dykt upp till och från, när 3 personer samma vecka påpekat att det kanske borde kollas kombinerat med väldigt taskigt mående så börjar det bli dags att kolla upp.

Pratade med vc i onsdags, fick tid idag.
Ny tid på tisdag redan. Var tydligen "lite" akut.
Var tydligen konstigt att jag stod upp ungefär.

Får se vad det mynnar ut i, lär ju inte kunna bli sämre iaf.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#805604 Hoppas du får bra hjälp, @Stampep!

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#805615 Kämpa på och försök att inte slarva med sömnen (om det öht) är möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Stampep  
#805880 Tack grabbar, en hel del kvar att kämpa med men känns som det hårdaste är gjort. Att faktiskt erkänna framförallt för sig själv men även för andra att man inte orkar mer, att det är stopp.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Amatörhuggare 62  
#806068 Krya på er, alla som mår dåligt.
Själv akuten, trampa i jordgetingbo. Å fick många stick. Dom fyllde linningen huggarbyxerna, så nu har man blått bälte i stick. Gått ner lite, så dom fick rum. 🤪
Hjälpen är, att doktorn är riktigt snygg 😍 hon vill ha mig, i sex timmar. Å kolla på 👍

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

rokon  
#806069 Får man komma och trampa i ditt jordgetingbo?

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Amatörhuggare 62  
#806070 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Stampep  
#815128 Lite uppdatering, har varit mycket nu sista månaden så nu är sömnbristen tillbaka.. Lite att rodda i så löser det sig säkert.
Fick dock positivt besked igår, remiss godkänd för neuropsykiatrisk utredning. Tyvärr lång väntetid men skönt ändå att det tas på allvar och få en mer professionell hint åt vart det lutar.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Stampep  
#828595 Det går framåt sakta men säkert, 2 nätter på över 1 månad med mindre än 7 timmar sömn.
Vissa dagar slocknar jag vid 21 och orkar knappt upp vid 06🤣
Nu ska man bara tillåta sig själv att sova mycket, får lite ångest ibland när jag inte hinner det jag "ska" men börjar lätta på det med.
Att sänka kraven på sig själv, bara göra det man verkligen måste och sen sånt man mår bra av är ju inte lätt när man är van att bara kötta på.

Har iaf hunnit måla om köket och installerat diskmaskin under julen, har velat göra det i 6,5år men hade delade meningar om hur det skulle göras med hon jag köpte huset med, nu när det är mitt gör jag som jag vill. Att komma hem och trivas i sitt eget hus är verkligen guld värt. Sen att det inte är proffsgjort och det inte modernt spelar ingen roll för mig. Jag hade kul när jag gjorde det iaf.


Fick även klart idag att jag får en ny tjänst på jobbet, var påväg att byta helt men blir kvar på samma ställe med nya uppgifter. Kommer bli tufft bitvis men förhoppningsvis bättre för kroppen då jag slipper en hel del truckkörning.
Hoppas det ska resultera i att jag klarar av att träna mer regelbundet vilket huvudet mår bra av.

Sista månaderna har varit tuffa som f-n men nu är många knutar påväg upp och framförallt har jag lärt mig en hel del om mig själv och vad jag behöver för att må bra.

Slutligen, känner ni att det är tufft, sök hjälp!
Känns det tufft att söka professionellt, börja med att prata med nån vän, kollega eller nån "okänd" om det känns bättre. Skriv på forumet, vad som helst.
Skicka ett pm till mig om ni vill ha input eller bara vill prata med nån. Ingen är ensam.

//Stampep

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

laguma  
#828604 Tycker din renovering ser förträfflig ut, önskar att jag att jag kunde säga det samma.
Var bor du närmare bestämt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).