Socialt (mer om oss)

Hjälper grannar varandra vid problem?

28 inlägg 12441 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326211 Brukar hjälpa grannarna om det behövs iomed jag har maskiner. Har en som nja inte direkt brukar ge tillbaka ngt.
Men se i helgen fick jag in ett akutjobb. Ett hektar som skulle röjas för att markberedaren skulle komma IGÅR onsdag...
Grannen var här då jag fick det per telefon så han hörde vad vi prata om. Så han sa...
Ja va fan du har ju hjälpt mej så mycket så jag tar semester & fixar det åt dej!!!!
Det är ändå lite halvlugnt på jobbet & jag har semester o ta ut.
Han kommer jag hjälpa hädanefter också...
(Han ringde efter en stund & talade om att hela området va fullt med nypon & hagtornsbuskar...)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

r93  
#326213 Jag har världens bästa granne!!
Och jag tror att han tycker likadant, vi har ständig jour, vad som än händer kan man alltid ringa, i princip när som helst på dygnet om det så gäller ett eftersök på vildsvin eller om ett rör springer läck.

Det är fantastiskt att ha det så!

Verktyg och extra händer finns alltid 2 min bort!

Det fungerar så pass bra att vi har börjat köpa vissa saker ihop, bland annat en åkgräsklippare, rödfärgsspruta, och dyligt.........
Något som är bannlyst mellan oss så är det pengar, aldrig "ersätta" den andre för arbete!!! Hjälper han mig en dag så hjälper jag han en dag osv.....

I villaområderna glor man snett på varann över staketet har jag förstått..

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Vardon  
#326223 Olika mellan olika grannar. En köper vi en del maskiner tillsammans med vi har nog skylift, färgspruta och slaghack köpt i modern tid men finns gemensamma maskiner till morfars fars tid.

Annars varierar det nog men överlag bra men kanske inte så man lagar varandras prylar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Göt  
#326259 Människor är olika men det är klart man hjälps åt när det behövs, om man kan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Blivande snickare  
#326261 Jag sågar grannens vindfällen när han inte hinner själv, sedan kör han ihop det och mina eventuella så får jag veden som betalning. Fungerar mycket bra! :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326266 Låter som en bra deal! Hoppas att det blåser mer hos dig då. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Blivande snickare  
#326275
Mangan skrev:Låter som en bra deal! Hoppas att det blåser mer hos dig då. :grin:

Nej satan, säg inte så! :grin:
Fastän det är en bra deal så ser jag hellre att skogen står kvar å växer sig till timmerdimension och mogen slutavverkningsålder :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

stegmaster  
#326279 Visst menniskor er olika, och det er en viktig poeng.
Dock har jag noterat att där det finns flere med lika interesser/jobbar på samma plats öker chansen för osämja, rejält.
T,eks om det bor 6-7 bönder i samma bygd, så ska det veldig lite til för osämjan er et faktum, då dom "sloss" om dom samma saker.
Blir det någon liten åkermark/skogsmark til salu vil ju alla ha den, samma med snöröjnings uppdragen för komunen om vintaren m. mera.
En blanding av folk verkar funka bättre vad jag kan se, men klart, så kan det finnas krånglefanter alla platser och då funker det ju inte oavsett.
Själv er jag interessat av skog, min ena granne er inte als interessat av sin skog (så den sköter jag), sen finns det en annan som bytt bort mycket av sin skog mot större areal skogsmark(utan någon riktig skog), då han endast er interesserat av jakt.
På så vis, så blir det lite,eller i mitt fall, inga problem als.
Det svåraste för min del, er hur jag ska fakturera mina granner, som inte har några maskiner eller annat relevant så dom kan "hjälpa" mig tilbaka, då jag inte har råd med at "hjälpa" alla gratis.(spesielt när maskiner er innblandat) :???:
Men jag hör aldrig någon klager eller inte vil ha min "hjälp", så antar att det ok for mina granner med. :smile:
Visst, småsaker gör man givetvis gratis, som att dra loss bilar som kört fast eller likn,
Eller annat som passer när man kör forbi, men större planeradet jobb får dom betala förr, om kanske tll lite låg taxa.


EDIT, Bara för at tydliggöra, så er nog inte skog här samma som ni räknar som skog i Sverige.
Inget er någonsinn plantat eller röjt, samt at det inte går att avverka med skördare, väger er smala, och terrängen brant och jäklig.
Så skog har inte det värdet här som hos er i Sverige med fina gran/tallskoger på plan åkermark. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326292 En intressant tanke det där, men en liten blandning som passar bäst. Där jag har skog är det nog lite för många "skogsägare" fortfarande. :)

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Pensionär  
#327476 Intressant tråd det här. Börja tänka över hur jag har det med mina grannar och hjälpande händer.
De närmaste grannarna och jag har nog hjälpts åt med en del saker. Tänker man på vårbruket för så hade vi ofta panik med att bli klara, små traktorer på för blötta åkrar ledde till en och annan fastkörning. Så då var det nog kutym att dra loss mig idag så drar jag loss dig imorgon.

På min "aktiva" tid så hjälpte vi nog även varandra med djur om någon skulle på resa eller blev sjuk.
Dock har det ändrats en del där om man till exempel ser på mjölkkor. I dagens stor industri vågar jag inte hjälpa en mjöl bonde med mjölkningen. Ser ju ut som ett rymdskepp därinne med alla datorer och knappar och blinkande lampor.

En granne som jag hjälpt flera gånger de senaste åren betala tillbaks för ca två månader sen.
Jag klanta till det lite och körde ner skogstraktorn rejält. Grannen kom med sin grävare, traktor och trailer ca 10 km, larva ner till skogs i ca 20-30 minuter. Drog loss min maskin. Larva därifrån.
Kosta mig ingenting för han tyckte jag hjälpt honom så mycket.

Avatar Fallback

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

dwurg  
#327479 Bråkande bönder är nog inget större problem här eftersom det knappt finns några bönder kvar. Har själv inte så där jättemycket att göra med grannarna rent generellt, men dom flesta är bra eller åtminstone helt ok. Sen finns det ju en par som inte är det. En bråkar över allt som han kan, försöker överklaga beslut om avloppsanläggningar osv, tack och lov bor han inte här utan äger bara fastigheten. En annan försöker till varje pris sko sig själv så mycket det går och gärna på andras bekostnad. Såna försöker man ju undvika tyvärr går det inte undvika dom helt :/

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327503 Här i trakten fungerar grannsamverkan ganska bra förutom det klassiska problemet på landsbygden: Vägföreningar 😡
Det verkar som att vägföreningar alltid ställer till det, hur har ni andra det?

Användarvisningsbild

Re: Hjälper grannar varandra vid problem?

Stampep  
#327545 Nu bor jag i ett villaområde, dock i en liten by med ca 400 invånare.
Har nog dom bästa grannar jag kan ha, inte för att vi hjälps åt så mycket men när det behövts har det inte varit några problem. Nu råkar jag vara den som har mest verktyg men lånar gärna ut dem om det behövs, har alltid fått låna det jag behövt med.
Med ett par mekaniker finns det alltid någon att fråga om råd, vet dom inte kan man alltid bolla ideer.
Jag är yngst i området här förutom dom barn som finns, är nog den som för mest liv också men aldrig att det varit några problem, inte ens någon som undrar varför lastaren hängt i spännband i balkongen en vecka :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).