Socialt (mer om oss)

Sämsta med att vara manuellhuggare?

55 inlägg 20683 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

isteskog  
#312004 Haha herjman! Du kommer väl ihåg devisen som satt på bakrutan:

Orienterare gör det i skogen...... :mrgreen: :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

rikard_e  
#312013 När man går och manuellhugger åt skördaren, det kommer blötsnö, är surt och går och klaffsar, skor, nacke och handskar är blöta, det är såpass långt mellan dom grova träden att man hinner frysa på vägen. Sen ringer man skördaren och ber honom om hjälp att lyfta undan en kvisthög, och frågar åt vilken håll han vill ha fällt trädet. "jag ska bara ta på mig skorna så kommer jag ut och kollar"

Då känns livet

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

Hammaren  
#312032 Fan har ni tid att skita i skogen? Själv får jag skita på mig och ta reda på det när jag kommer hem! :)) :lol:

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

tallen100  
#312039 Men du skiter ner dej i skogen? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

axwell  
#312040 Idag sket jag i skogen, ingen såg mig, såklart; jag var ju inte där :mrgreen: :wink:

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

jannee  
#312054 Man är inte så lite väderberoende, ibland djävligt kallt men värst är det när det kommer ned snöblask.
Allt är blött och kladdigt. En meter lössnö är heller inget man direkt gläds över, som tur är har vi ytterst sällan detta här ner i söder.

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312295 Nu är ju inte jag huggare men efter 10 år med röjsåg tycker jag att det värsta var:

1. Hettan om det är en längre period med tropisk värme. Hela sommarn är en plåga men just den där hettan som kan bli när det inte ens är svalt på nätterna är hemsk. Bäst temperatur för mig är kring 10 grader men det är inte många dagar det är 10C och inget regn :roll:

2. På våren när svedmyggen kläcks, de kryper in i öron och ögon och är allmänt jobbiga, går inte att sitta och ta en macka utan får jobba nånstop och sen åka hem och käka.

3. Skador i skogen. Det är inte så muntert att gå till bilen när man har ett vasst spån i ögat och inte ser ett skit, eller när man halkat från en sten och dragit av ett par ledband i foten. Eller när jag ramlade och föll över röjsågen och landade med struphuvudet över ena handtaget. Kunde inte svälja pga smärtan, då är man inte så jäkla kaxig.

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

Enstaberga  
#312336 Jag är ju själv ingen yrkesman utan jobbar på hobbybas.. hört dock från god vän om när det är som sämst.. Han är dagligen i fält och linjeröjer åt Vattenfall, Banverket mdfl. Det berättades för en tid sedan om en händelse som fick honom att ifrågasätta sitt yrkesval.. Åkte ut med sina kollegor och började dagen med att må lite tjyvtjockt efter ett vått kalas kvällen före.. Tänker att det blir säkert bättre när ålhuvet väl är ute, vilket också syntes på bakdelens putande form..

Tar toarullen och kliver iväg till ett lämpat ställe men måste passera ett elstängsel först vilket normalt är en enkel sak.. dock ej denna dag, slinter så med den avjordande handsken, med benen grenslade över tråden, resten förstår ni vad som sker: översta tråden fjädrar kraftigt och far upp och träffar klockspelet med ett kraftigt frasande.. Gossen studsar vilt över stängslet och kraften i stöten får ålhuven och grisfot att titta än mer ut ur rompen än vad som är tillrådligt när byxan fortfarande sitter på..

Hursom, trots begynnande elsvullnad i skrev så måste ny avträdesplats snabbt hittas då läget blivit absolut akut.. Ah, den låga busken där borta får duga, ner med röva i backen och släpp taget.. Men, ve och fasa.. Ett bo med pissmyror som uppenbarligen inte uppskattade att få ett nytt brunt tak på sin bostad vaknar till liv.. Halva stacken med myror anfaller, resten står tydligen breve och garvar.. Som även jobbarkompisarna som bevittnat händelsen så tacksamt också gör...
Med rödbrun svullen röv, värk i skrev och mycket svag självaktning fortsatte så röjardagen.. Han jobbar dock kvar så vitt jag vet och trivs således bra trots allt..

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

jannee  
#312343 Ni manuellhuggare har ju skogen direkt in på s.a.s. knuten om eller när ni blir skitnödiga, betydligt värre var det för mig när jag råkade ut för matförgiftning. Körde i 85 km/tim på motorvägen mellan Linköping - ÖdeshögI när en matförgiftning gjorde sig tillkänna. Var som om det stuckits en kniv i magen och jag kände att det bara skulle röra sig om sekunder innan avloppet skulle öppnas på vid gavel. Fanns inget att göra mer än tända varningsblinkern och stanna på banketten, ut ur hytten, ned i diket, ned med byxorna och där sätta sig för allmän beskådning. Viltstängslet hindrar ju en effektivt från att komma längre bort från vägen. Där blev jag nog sittande i minst 10 minuter för allmän beskådning, dessutom hann jag naturligtvis ej heller får med mig något papper, blev att försöka torka torrt med sörgräs. Självklart utspelades allt detta på dagtid = gott om trafik.

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

Magnus Andersson  
#312772 Det känns som det största problemet med att vara manuellhuggare är olika skogsarbetares "tarmbesvär"? Någon kanske kan utveckla en diet för oss arma skitnödiga satar. Speciellt i dessa tider med LCHF, 5:2, stenålderskäk osv borde det väl kunna lösas?
Eller möjligen en mer anpassad utstyrsel som förenklar vid ett nödläge? Det är ju ingen höjdare direkt att hasa ned byxorna i en halvmeter snö. Och vem går runt med en rulle skithuspapper i huggarbältet?
Personligen tycker jag nog det sämsta med att vara manuellhuggare är bästföredatumen på diverse kroppsdelar. Men man får frisk luft och fan vet när jag var förkyld senast?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar