Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20804 inlägg 2789835 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

totte  
#518556
Blivande snickare skrev:När jag inte visste vad det var för ras frågade jag humoristiskt vad det är för korv.


Promenadlimpa är den korrekta benämningen. :d

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Blivande snickare  
#518560 Ska minnas det till nästa gång! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

TrioBrake  
#518610 Klart man måste besöka kvilleken när man hälsar på farfar och Farmor! Måste väl vara 4 eller 5 gången man har sett eken nu [emoji28]


Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#518643 Blivit dålig på senare år? Va väl inte längesen den hade ett grönare utseende? Kanske läge o göra ett besök innan sagan är slut?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

TrioBrake  
#518648
Hema skrev:Blivit dålig på senare år? Va väl inte längesen den hade ett grönare utseende? Kanske läge o göra ett besök innan sagan är slut?
Ja! Nu är det en liten del som är grön bara så nu stod det en ny informationsskylt om ekens "vacklande hälsa" om nå fjärilar vars larver som äter på bladen osv så det är nog inte så många år kvar

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

källshult  
#518709
Två veckor semestern och en Kesla stegmatare på vagn nu är jag klar med mina Moss gallringar

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JohannesG  
#518710
källshult skrev:
1532281164_img_20180722_183210.jpg
Två veckor semestern och en Kesla stegmatare på vagn nu är jag klar med mina Moss gallringar

Hur många timmar per dag?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

källshult  
#518735
JohannesG skrev:
källshult skrev:
1532281164_img_20180722_183210.jpg
Två veckor semestern och en Kesla stegmatare på vagn nu är jag klar med mina Moss gallringar

Hur många timmar per dag?

Det är 16 dagar och 4 kvällar efter jobbet . Maskin timmar processor 78.4 timmar och skotning 38 timmar och det är till och från skogen och bostaden ca en kilometer till skogen hem i från och ett och ett halft lass med ved som jag har kört till en kompis och det är 2 kilometer till han som är med i maskin timmarna.Har tyvärr ingen koll hur många timmar jag har haft till att fälla med motorsåg. Barrmassa ca 192 kubik . Björkmassa ca 81 kubik och tall timmer ca 25 kubik och det är inte fastkubik

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JohannesG  
#518741 Det var mer utförligt än jag väntat mig! Tackar och bockar! 😀 🙂 👍

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

bgl  
#518767 Bild och text kopierade från webbsidan gustavaforskning:
1915 fick Uddeholmsbolagets dåvarande skogschef Henrik Pettersson i uppdrag att från Amerika köpa in en maskin för att släpa fram virke ur skogen på barmark för vidare transport till industrin. På engelska kallades och kallas än idag en sådan maskin för skidder. Det var också under detta namn som den inköpta maskinen blev känd när den äntligen kom hit. Den kallades även för Molocken förmodligen efter den amerikanske tillverkaren eller uppfinnaren.

Maskinen användes under ett antal år på sjön Stora Ullen för att med hjälp av långa vajrar av stål dra fram avverkat virke till sjön. Virket lastades i stora baljor eller slädar av plåt. Försöket med skiddern ledde dock inte till de resultat som bolaget eftersträvade. Efter en tid bogserades skiddern till Mana och skars upp till järnskrot. På bilden ses skiddern med bemanning stationerad någonstans på Ullen.

Mannen till höger är dåvarande skogvaktaren vid Ulleshyttan, Primus Lindgren född i Gustavsfors.

=0]1532326866_skidder.jpg[/attachment]

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#518852 Teo, vår hund, är gammal och orkar inte äta allt av maten, men i
det sista har jag trott att den har ätit bättre när den har varit
ute i gården - allt har varit borta :wink:

Men idag fick vi se varför. Den här skatan gjorde många visiter.

Teo låg där och tittade på fåglelen, men yttrade inte så mycket som ett boff.

Var tydligt att fågelen hade varit där tidigare ochså :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519034 Allt fick plats! Har ändå plats för att göra både arbetsbänk och skåp. Bakom mig hel vägg för hyllor.
Fy tusan vilken känsla det är att veta att jag inte behöver stå ute och sätta på banden i höst!
(jo jag vet, det ska gipsas och inredas mer, men ändå!)

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#519037 Nu är grabbarnas koja på plats.
Ska få dit rutschkanan med.


Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519039
Erre skrev:Nu är grabbarnas koja på plats.
Ska få dit rutschkanan med.
1532542406_dsc_0336.jpg

1532542453_dsc_0337.jpg


Å barnen ska få följa med på passet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

totte  
#519057
Uvskogen skrev:Allt fick plats! Har ändå plats för att göra både arbetsbänk och skåp. Bakom mig hel vägg för hyllor.
Fy tusan vilken känsla det är att veta att jag inte behöver stå ute och sätta på banden i höst!
(jo jag vet, det ska gipsas och inredas mer, men ändå!)
20180725_195133.jpeg


Det blir ju enastående bra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).