Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20833 inlägg 2816732 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

isteskog  
#797816 Den gallringen måste nog gå ihop..... 😉

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797821 Tja, med billig arbetskraft (=mig) så kanske... 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797824 Och såklart hittade jag taggtråd i en av tallarna. 😱 Lumpade upp till dryga metern, hoppas på det bästa. Blir väl ingen klass 1 då, eller hur är det?

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

alias  
#797826
Mangan skrev:Grävt fram frötallar ur föryngringen. Skall gallras direkt efter.


Vore intressant att veta vad gallringskvoten och det procentuella gallringsuttaget ligger på så här långt! 😁

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

isteskog  
#797834
Mangan skrev:Och såklart hittade jag taggtråd i en av tallarna. 😱 Lumpade upp till dryga metern, hoppas på det bästa. Blir väl ingen klass 1 då, eller hur är det?

Varför inte?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797842 Äntligen igång med riktig gallring igen. Har inte gallrat nåt sen 2018 då jag har varit sur över dåliga virkespriser. Därför har jag bara städat vindfällen och snöbrott, huggit upp nån igenväxt åker och huggit ur nåt NS område dom sista åren. Men nu går det ju faktiskt att få hyfsat betalt för virket om man frågar fler än en köpare, så är det bara att hoppas att vi får ha vinter nån vecka till så jag hinner köra det jag har tänkt på det här skiftet. 🌲 🌲 🌲

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797844
isteskog skrev:
Mangan skrev:Och såklart hittade jag taggtråd i en av tallarna. 😱 Lumpade upp till dryga metern, hoppas på det bästa. Blir väl ingen klass 1 då, eller hur är det?

Varför inte?


Räknas det som rotstock om man lumpar en meter? Trodde inte det.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

alias  
#797846
Mangan skrev:
isteskog skrev:
Mangan skrev:Och såklart hittade jag taggtråd i en av tallarna. 😱 Lumpade upp till dryga metern, hoppas på det bästa. Blir väl ingen klass 1 då, eller hur är det?

Varför inte?


Räknas det som rotstock om man lumpar en meter? Trodde inte det.


Du får väl såga ett riktskär i botten på stocken i efterhand så att virkesmätaren förstår att det är en rotstock. 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#797849
Mangan skrev:
isteskog skrev:
Mangan skrev:Och såklart hittade jag taggtråd i en av tallarna. 😱 Lumpade upp till dryga metern, hoppas på det bästa. Blir väl ingen klass 1 då, eller hur är det?

Varför inte?


Räknas det som rotstock om man lumpar en meter? Trodde inte det.

Det syns väl inte 🤔

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797850 Hur ser de skillnad mellan första och andra stock?

Funderade på att simulera riktskär...

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

alias  
#797851
Mangan skrev:Hur ser de skillnad mellan första och andra stock?

Funderade på att simulera riktskär...


Sannolikt en helhetsbedömning av förekomst av rotansvällning på stammen, övergång mellan skorpbark och glansbark och kvisttyp om stocken inte är kvistfri.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

halvproffs  
#797860 Gick över sjön till jaktstugan.
En utter som också varit där. Har sett en utter en gång i mitt liv.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Amatörhuggare 62  
#797909 [attachment=0]1680272093_20230331_161231.jpg[/attachment]Nu Fredagskaffe 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Suneland  
#797938 Vad jag tror är järvspår med två småjårvspår som följde 😀 stora är lika stort som min hand 😮

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

hfab  
#797951
Suneland skrev:Vad jag tror är järvspår med två småjårvspår som följde 😀 stora är lika stort som min hand 😮

Nu ser jag inte så bra på telefonen.
Men jag skulle tippa på att det är två rävar som kollat om järven lämnat något gott efter sig.
"Släpspåren" efter dom mindre spåren är längre och smalare än det stora spåret. 😎

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).