Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20833 inlägg 2817026 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#712621
ananders skrev:
Erre skrev:
1620754516_dsc_1552.jpg


Bra torkväder nu.


Så du har fått komma utanför tomtgränsen lite nu. 👍

Jag smiter så fort jag får en chans. 😁

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

fendt311  
#712630
svempus skrev:Går frammåt med svetsandet i alla fall. Kälsvets som jag verkar kunna hyfsat okej nu på bilden. Ska få börja svetsa uppåt i morgon har prövat några gånger utan att lyckas bra på eget bevåg måste få veta mer exakt hur jag ska göra för att det ska bli bra..

Detta hör väl egentligen till tråden svets tips. Försökte hitta en film som lättast beskriver olika metoder. När det gäller svets metoder stående uppåt (mma). Som jag brukar använda. När jag svetsar uppåt. Denna tyckte jag, förklarade bäst olika tekniker. Det är svårt att svetsa uppåt. Genom att materialet blir varmare och varmare. Lätt att bränna hål. Desto högre upp man kommer. Ju tunnare material man svetsar. Gäller både mma, mig, mag, gas svetsning. Alltid lättare att svetsa (hög värme, amp på svets) från värmen i materialet. Även liggande.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Suneland  
#712642 En solblekt Zetor gör sig bra i solnedgången 😍

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Williamm  
#712644
fendt311 skrev:
svempus skrev:Går frammåt med svetsandet i alla fall. Kälsvets som jag verkar kunna hyfsat okej nu på bilden. Ska få börja svetsa uppåt i morgon har prövat några gånger utan att lyckas bra på eget bevåg måste få veta mer exakt hur jag ska göra för att det ska bli bra..

Detta hör väl egentligen till tråden svets tips. Försökte hitta en film som lättast beskriver olika metoder. När det gäller svets metoder stående uppåt (mma). Som jag brukar använda. När jag svetsar uppåt. Denna tyckte jag, förklarade bäst olika tekniker. Det är svårt att svetsa uppåt. Genom att materialet blir varmare och varmare. Lätt att bränna hål. Desto högre upp man kommer. Ju tunnare material man svetsar. Gäller både mma, mig, mag, gas svetsning. Alltid lättare att svetsa (hög värme, amp på svets) från värmen i materialet. Även liggande.

Tack!
Den filmen var lite överkurs för mig nu, men den kanalen hade andra filmer som jag ska lära mig av.
Finne det någon fler svetslärningskanal?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Stampep  
#712681 Börjar absolut inte få slut på saker att göra när barnet leker..

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#712692


Upphittad

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#712695
Erre skrev:
1620841664_dsc_1567.jpg


Upphittad

Och uppätit :D :D :D
Finns ju intet kvar av djuret annat än det där - var
du hungrig, @Erre :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#712698
JensSkoog skrev:
Erre skrev:
1620841664_dsc_1567.jpg


Upphittad

Och uppätit :D :D :D
Finns ju intet kvar av djuret annat än det där - var
du hungrig, @Erre :mrgreen:

😂.
Kanske lite.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

molnia  
#712703 En kollega hade med en liten såg i bilen som han visade upp på jobbet. 😂

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#712711
molnia skrev:En kollega hade med en liten såg i bilen som han visade upp på jobbet. 😂

Lite väl kort svärd va? 😁

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#712712 Bara 10,4 kg, utan svärd, kedja och med tomma
tankar - ett självklart val i kvistningen :mrgreen:

Vilket odjur av en såg. Skulle gärna ha testat
den på grov bok eller ek. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#712714 Så här ska en 3120 va utrustad. 😁

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

alias  
#712718
JensSkoog skrev:Bara 10,4 kg, utan svärd, kedja och med tomma
tankar - ett självklart val i kvistningen :mrgreen:

Vilket odjur av en såg. Skulle gärna ha testat
den på grov bok eller ek. :-bd


Det gäller att se det positivt; med en sådan såg så lär man sig att sågkroppen ska vila på stammen och inte bäras i onödan! 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#712719 20" (50 cm) min och 60" (152 cm) max läser jag på "Chain Saw Collectors Corner" :-o
Men är det inte oftast så att rekommendationerna är olika om det är "över there".

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712733 Vi har inte så stora vattenfall här nere men just nu är det hyggligt med vatten i de flesta åar och bäckar. Kan ni gissa vilket detta är?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).