Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20834 inlägg 2817729 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#661224
gnisten83 skrev:Har han hörselskydd så han inte hör när hon skriker på er? 🤣

Det är ju höga ljud där uppe 🤣

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Henrik-  
#661291 Hade en härlig jobbarkompis för ett tag sedan

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

bgl  
#661293 Länk för alla som behöver många skogsmaskinbilder till helgen!
http://www.vannattabros.com/

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

snurra  
#661304 Vem var det som pratade om väldigt tunga stenar

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Suneland  
#661312 Skördade årets första melon idag, den var underbar! Dessutom var det i sektionen med majs den rackaren låg 😀 håller man inte koll har man melonrankor överallt i växthuset 🤣

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#661320
Suneland skrev:Skördade årets första melon idag, den var underbar! Dessutom var det i sektionen med majs den rackaren låg 😀 håller man inte koll har man melonrankor överallt i växthuset 🤣

Schysta meloner är väl aldrig fel 👍 🤣

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661325 Då vi badat på östkusten och sydkusten så var vi ju tvungna att åka till Halmstad med. 24-25 grader i vattnet och ungarna har varit i sedan 14:00😅

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#661375
. Kvällens ” blobbor ”..😅

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

totte  
#661376 Kul med lite himlakroppar. Vad har du för grejor för att t o m få ringarna på Saturnus med?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#661377
totte skrev:Kul med lite himlakroppar. Vad har du för grejor för att t o m få ringarna på Saturnus med?

Till de här bilderna använde jag ett litet refraktorteleskop på 250 mm på en Olympus med 4:3 sensor. En enskild JPEG bild som dessa blir trots att det syns vad som avbildats bara just en ” blobb.” Riktigt duktiga astrofotografer, eller rättare sagt riktigt duktiga bildredigerare kan med motsvarande utrustning få till ett rent häpnadsväckande resultat med en detaljrikedom som man knappt tror är möjlig.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

MilanJo  
#661378
anersimyra skrev:
totte skrev:Kul med lite himlakroppar. Vad har du för grejor för att t o m få ringarna på Saturnus med?

Till de här bilderna använde jag ett litet refraktorteleskop på 250 mm på en Olympus med 4:3 sensor. En enskild JPEG bild som dessa blir trots att det syns vad som avbildats bara just en ” blobb.” Riktigt duktiga astrofotografer, eller rättare sagt riktigt duktiga bildredigerare kan med motsvarande utrustning få till ett rent häpnadsväckande resultat med en detaljrikedom som man knappt tror är möjlig.


Hur som helst fascinerande! Är de bara synliga en viss tid på natten? Jag tänker på om det är lönt att speja måndag morgon när jag går upp vid 5, för någon nattuggla är jag tyvärr inte....

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661415 Nu försvinner Saturnus och Jupiter under horisonten vid tvåtiden på morgonen här nere i södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

totte  
#661425
anersimyra skrev:
totte skrev:Kul med lite himlakroppar. Vad har du för grejor för att t o m få ringarna på Saturnus med?

Till de här bilderna använde jag ett litet refraktorteleskop på 250 mm på en Olympus med 4:3 sensor. En enskild JPEG bild som dessa blir trots att det syns vad som avbildats bara just en ” blobb.” Riktigt duktiga astrofotografer, eller rättare sagt riktigt duktiga bildredigerare kan med motsvarande utrustning få till ett rent häpnadsväckande resultat med en detaljrikedom som man knappt tror är möjlig.


Du får träna vidare på astrofoto, det här var väl en bra början.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Bax  
#661429 Idag kördes ”HemmaVasan”, då ordinarie CykelVasan inte kan köras. Jag körde mina 94km genom att cykla runt Sonfjället (+ en liten bit till)

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#661444
MilanJo skrev:
anersimyra skrev:
totte skrev:Kul med lite himlakroppar. Vad har du för grejor för att t o m få ringarna på Saturnus med?

Till de här bilderna använde jag ett litet refraktorteleskop på 250 mm på en Olympus med 4:3 sensor. En enskild JPEG bild som dessa blir trots att det syns vad som avbildats bara just en ” blobb.” Riktigt duktiga astrofotografer, eller rättare sagt riktigt duktiga bildredigerare kan med motsvarande utrustning få till ett rent häpnadsväckande resultat med en detaljrikedom som man knappt tror är möjlig.


Hur som helst fascinerande! Är de bara synliga en viss tid på natten? Jag tänker på om det är lönt att speja måndag morgon när jag går upp vid 5, för någon nattuggla är jag tyvärr inte....
Jupiter är för närvarande starkt lysande i syd och går i dag upp 19.15 och går ned 01.52. Samtidigt kan du se Saturnus snett ovan och till vänster om Jupiter..🙂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).