Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20810 inlägg 2808514 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#635375

Fikarast i röjningen för tre goda kompisar nu i föremiddags.
Trevligt jobb, men det blåser kallt idag, men inte så illa som igår.
Om någon ser buteljen på "bordet" så är det Bokma Genever. Det
enda den duger till är handtvätt nu i dessa coronadagar :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Palakangas  
#635377
hlb skrev:Menar Palakangas att Blucher eldades med ved, eller vad är den skogliga anknytningen.

Träskallar möjligtvis. Ursäkta så mycket. Skog är biprodukt på detta forum. Min styvfar kom som flykting från Norge. Åkte på träskidor över värmlandsgränsen genom granskog. Fick bo och jobba i läger i skogen. Blev senare svensk medborgare och jobbade i skogen hela sitt liv.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#635381
halvproffs skrev:Kattfötter.

Ingen raskatt eftersom den hållt balansen så bra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

hlb  
#635388 Palakangas, Han och du har min fulla respekt. Vi svenskar är rätt bortskämda. Jag har legat några dygn i egengrävda snögrottor på nätterna i gränstrakterna mot Norge (militär träning). De norska motståndsmännen fick sova så hela vintern och var dessutom jagade hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Palakangas  
#635390
hlb skrev:Palakangas, Han och du har min fulla respekt. Vi svenskar är rätt bortskämda. Jag har legat några dygn i egengrävda snögrottor på nätterna i gränstrakterna mot Norge (militär träning). De norska motståndsmännen fick sova så hela vintern och var dessutom jagade hela tiden.

Tack och lov har vi blivit förskonade. Johan berättade bara lite. Även hans bror Magnus ville aldrig berätta vad de gjorde. Men båda var plågade genom sina liv.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

hlb  
#635392 Första dygnet gick hyggligt, men om man inte följt instruktionerna att krypa i sovsäcken med kläderna på, fick man försöka ta på sig byxor som var stelfrusna som krokiga plåtrör. Vi hade ändå mat och bra utrustning och framför allt tryggheten att kunna bli hämtade med helikopter, om något gick helt snett. Jag fick en liten aning om vad de fick gå igenom.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

fendt311  
#635393
JensSkoog skrev:
1585931993_03.04.20_roddepause_(2).jpg

Fikarast i röjningen för tre goda kompisar nu i föremiddags.
Trevligt jobb, men det blåser kallt idag, men inte så illa som igår.
Om någon ser buteljen på "bordet" så är det Bokma Genever. Det
enda den duger till är handtvätt nu i dessa coronadagar :mrgreen:

Invändig tvätt?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

ananders  
#635394
Erre skrev:Kunde du inte hittat större grejer @ananders
:mrgreen:
Tror du klarar det där galant. 👍


@Erre
Visst finns det större grejer men storleken betyder ju inte allt utan hur man använder utrustningen. :mrgreen:

Det är ju alltid bra om det finns mer än en som kan så och som tur är så blev jag bara andra vice såmästare.
Det som är lite oroande är att de som varit förste vice alltid slutat på jobbet en tid efter de lärt sig såmaskinen. :-ss

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#635397 Är absolut smart att fler kan samma. 👍

Aj då.
Men jag är övertygad om att du fixar det om det blir så.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Palakangas  
#635398
hlb skrev:Första dygnet gick hyggligt, men om man inte följt instruktionerna att krypa i sovsäcken med kläderna på, fick man försöka ta på sig byxor som var stelfrusna som krokiga plåtrör. Vi hade ändå mat och bra utrustning och framför allt tryggheten att kunna bli hämtade med helikopter, om något gick helt snett. Jag fick en liten aning om vad de fick gå igenom.

https://www.expressen.se/nyheter/ynglin ... agsvapen-/
De riktiga hjältarna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

ananders  
#635401
Erre skrev:Är absolut smart att fler kan samma. 👍

Aj då.
Men jag är övertygad om att du fixar det om det blir så.


Mycket handlar om att göra alla förberedelser rätt så att när det väl är dags att rulla så ska det nästan sköta sig i stort sett själv. Det enda man ska komma ihåg är att man ska vända i varje ända av åkern. :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635403
ananders skrev:Det enda man ska komma ihåg är att man ska vända i varje ända av åkern. :d


Det är som en yotuber i branschen sa.

Hur ska man annars hinna med o ha en youtubekanal. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Axl  
#635442 Var ut kollade efter vindfällen idag. Hittade som tur var inga men något som gjorde mig ungefär lika trött. Verkar som att någon idiot varit ute med sekatör och klippt ett par tallplantor.
Är det inte älgen så är det en tvåbent idiot

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Jenny S  
#635445 Dagens skogstur i grannarnas marker med tassburna arbetskamraten. Bitvis mycket vindfällen, mest frötall, nån enstaka gran. Lagom när de fått ut fällena från senaste stormen :roll:
Några nya områden att använda för träning rekognoserade :-bd Det blir en bra helg :d
Whisky - Specialsökhund Granbarkborre bl.a.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

fendt311  
#635528 Börjar få lite dålig inställning till ASP. Lutar åt fel håll. Grenverk som är xxxxx och fastnar i allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).