Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20802 inlägg 2789562 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#551834
Axl skrev:sista trädet för dagen...

Varför sker det alltid med sista trädet för dan???

Hur gick det med sågen, @Axl ?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#551843 Det kan falla sej naturligt att det blir Det sista trädet för dagen :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Palakangas  
#551845
tallen100 skrev:Det kan falla sej naturligt att det blir Det sista trädet för dagen :wink:


Som när någon letar efter en sak och säger "det är typiskt, sista stället jag letade på där var den".

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Axl  
#551847 Det verkade som att svärdet klarade sig. Svårt med vindfällen som inte vält ordentligt.

Hur gör ni när det är grus på stammen? Jag gjorde en kompromiss, lite högre stubbe och bort med det värsta med yxa.
Grus på stammen

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#551848
Palakangas skrev:
tallen100 skrev:Det kan falla sej naturligt att det blir Det sista trädet för dagen :wink:


Som när någon letar efter en sak och säger "det är typiskt, sista stället jag letade på där var den".

:lol: :lol:
Ja vilken slump :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551853
Axl skrev:Det verkade som att svärdet klarade sig. Svårt med vindfällen som inte vält ordentligt.

Hur gör ni när det är grus på stammen? Jag gjorde en kompromiss, lite högre stubbe och bort med det värsta med yxa.


Ja, genom att skala av ovansidan med yxa, så spar man ju in massvis med filning. :-bd Batteridriven lövblås funkar också, om det är torrt!
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 16 feb 2019, 20:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Vardon  
#551897 Mina första jobb i skogen var att gå med piasava kvast och sopa stammar. Har en sån med mig ibland....

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

isteskog  
#551907 Mät ut en timmerstock, vänta tills skotaren kommer och kan resa upp bottenstocken. Det mesta av gruset ramlar då av och det behövs bara lite yxning. Är det en skördare som kommer efter rotkaparen så praktiseras samma åtgärd. Finns det luft under vid rotkapet så kan man även kapa underifrån (nyprisk) så långt man vågar och ta det sista med yxan.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Avslutat-02  
#551909 Ja gör stormkapet, yxar av, sedan kapar ja ovanifrån.

Har aldrig haft en skördare i närheten när ja kapar vindfällen, är alltid dit skickad långt före.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

halvproffs  
#551968 Köp Sandviks kedja vindfallchain,gjord av heavy metal super duty och behöver aldrig slipas 😉.
And the ordernumber is; sandvik 1589- b3f6s4k1. And you will be satisfied :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552002
Axl skrev:Det verkade som att svärdet klarade sig. Svårt med vindfällen som inte vält ordentligt.

Hur gör ni när det är grus på stammen? Jag gjorde en kompromiss, lite högre stubbe och bort med det värsta med yxa.

Är det inte fruset slår de bort gräs/förna biten på sidan och kapar innanför där gräset vikt över. Där finns inget grus!

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#552003

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Avslutat-02  
#552006 Underväxtröjning?

Det är underbart på våren...

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#552014
vinterrojarn skrev:Underväxtröjning?

Det är underbart på våren...

Jepp. Gallring på gång här snart. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Avslutat-02  
#552017 Kör hårt, men låt bli att göra illa dig.

:-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).