Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20833 inlägg 2817219 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#544551
. Efter lång väntan fick sig sågen ett Tsumura med den mycket trevliga Oregon 22 BPX.. :-bd :ymparty:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JohannesG  
#544575 En gran, nästan ett lass med 3 meters bränsleved.

Synd att vi inte tog denna för två år sedan. Toppen nådde 33,5m. Innehöll 4,35m³fub virke. Synd att allt gick till bränsle, dög inte ens till 1600, lagringsröta. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

totte  
#544593 Jisses vilken klump!

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#545669 Förlåt Jannee. Jag bjuder dig på kaffe när vi ses som kompensation.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

halvproffs  
#545672 För jä..ligt slöseri! Jannee hade flyttat på stenen 🙂

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545792
Inte så stor som Johannes men den har växt på bra. 28 meter hög, 70cm i skäret o knappt 50 i bhd. 55 år ung föll den offer för dom satans borrarna.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545807 Tog en bild idag när jag var på jakt efter vindfällen....

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#545816
Zixten skrev:Tog en bild idag när jag var på jakt efter vindfällen....

Fin bild, "Zixten", men har ni ingen snö als?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545817
JensSkoog skrev:
Zixten skrev:Tog en bild idag när jag var på jakt efter vindfällen....

Fin bild, "Zixten", men har ni ingen snö als?


Njäää, inte då i alla fall, började komma några flingor precis innan jag åkte hem, och ser nu att det är vitt på gårdsplan, men tror bara det har pudrat lite...

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#545819
. Nu är ekarna i brynet framhuggna och de gamla tallarna i slänten bakom dem befriade från granarnas grepp. Man kan hoppas att virkesköparen levererar grantimret till ett mindre sågverk då de är såpass tätvuxna att det är nära nog omöjligt att räkna årsringarna på dem.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

VimekarenLastEdition  
#545847 Tyvärr är det ju så att med allt för tätvuxen gran så blir den spröd och spricker lätt i konstruktionsvirke, vid spinningen och skuvning.. Men jag har haft fel förr..

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#545854
VimekarenLastEdition skrev:Tyvärr är det ju så att med allt för tätvuxen gran så blir den spröd och spricker lätt i konstruktionsvirke, vid spinningen och skuvning.. Men jag har haft fel förr..

Jo, till takstolar har jag läst att industrin vill ha mer frodvuxet söderifrån då de innehåller mer av den starkare sommarveden. Men det torde väl finnas trevligare användningsområden än som konstruktionsvirke för granen.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545877
VimekarenLastEdition skrev:Tyvärr är det ju så att med allt för tätvuxen gran så blir den spröd och spricker lätt i konstruktionsvirke, vid spinningen och skuvning.. Men jag har haft fel förr..


Men varför vill då skeppsbyggare ha tätvuxen gran till master?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

halvproffs  
#545880 Nog tror jag att tätvuxet är starkare men man vet aldrig.
Masterna på briggen Gerda var av lärk.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

VimekarenLastEdition  
#545890
lfq skrev:
VimekarenLastEdition skrev:Tyvärr är det ju så att med allt för tätvuxen gran så blir den spröd och spricker lätt i konstruktionsvirke, vid spinningen och skuvning.. Men jag har haft fel förr..


Men varför vill då skeppsbyggare ha tätvuxen gran till master?

Jag menade regelvirke och panel..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).