Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20833 inlägg 2817456 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#528450 Fick äntligen tillfälle att elda upp mitt trädgårdsskräp. Med lite ved och fjuttisar fick jag eld på högen, trots en del fuktiga bitar.

Trots en stjärnklar kväll, var det ca 15grader varmt, snacka om brittsommar som heter duga.

Fjuttis = Äggkartong fylls med sågspån och sedan smälter man stearinstumpar. Stearinet hälls sedan i varje kopp i äggkartongen. Slutligen när det stelnat bryter man isär äggkartongskopparna.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Torbjörn Johnsen  
#528502 Gjorde en sväng upp mot Kaxholmen idag, genom Vätterbygdens äppelodlingar. Här var det ett skifte som inte plockats ännu. Fantastiska vyer i det fina höstvädret. Men osmart av Rudenstams att inte ha butiken och fiket öppet på söndagar. Det var inte bara vi som var uppe och vände. #missadeaffärsmöjligheter

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Hema  
#528514 Bra inhägnat mot älg o dylikt? Ja öppet beroende på väder kan va smart.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#528811 Tufft år för lantbrukarna i år.
Torkan i somras och nu grisar överallt. 😡

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

stegmaster  
#528824 Jag och min huggarkompis har tatt oss upp på högfjellet för att hugga några träd rundt en liten plan yta, var bonden numera slår grässet, men han vil forsöka utöka ytan lite.
Fin utsikt er det. Och fina färger nu på hösten. :grin:



Avatar Fallback

Re: Dagens bild

80-90  
#528825
stegmaster skrev:Jag och min huggarkompis har tatt oss upp på högfjellet för att hugga några träd rundt en liten plan yta, var bonden numera slår grässet, men han vil forsöka utöka ytan lite.
Fin utsikt er det. Och fina färger nu på hösten. :grin:

1539714803_img_20181016_114654.jpg

1539714806_img_20181016_114703.jpg

Häftigt 👍👍

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

80-90  
#528827
Erre skrev:Tufft år för lantbrukarna i år.
Torkan i somras och nu grisar överallt. 😡

Har ni fått mera gris ??

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#528829
. En liten blå besökare på vår arbetsplats.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#528836
80-90 skrev:
Erre skrev:Tufft år för lantbrukarna i år.
Torkan i somras och nu grisar överallt. 😡

Har ni fått mera gris ??

Nja. Dom har nog bara vaknat till liv ordentligt nu när det är lite svalare.
I somras när det var så hett så fanns det inte en skada någonstans.
Men dom verkar vilja ta igen det nu.
Det slås för glatta livet nu.
Allt ska pressas nu innan det är försent att rädda något.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529194
Fikaplats vid Torneälven
Masugns selfie
Gammalt och nytt

Jag och frun var på en tur och tog oss tid att stanna vid 1705 års Tornefors masugn nån mil söderut.
Sk miljövänner verkar ofta vara emot jord, skog och bergsbruk och pekar på enorm förstörelse
av allting för alltid, men är det så?
När man ser nedersta bilden på Torneälven med masugnen bredvid och längst till höger en 90 tons
svensktillverkad Volvo FH750 med påbyggnad & släp från SLP Övertorneå på Route 395 på väg
till järnvägsstationen i Svappavaara där järnsliget från Kaunis Iron får åka Sveriges Vackraste och
dessutom världens hårdaste järnväg till hamnen i Narvik och därifrån med båt till masugnar i Europa & världen.
Då tänker man litegrann på investeringar och arbete som gjorts redan för 400 år sedan och det fortsätter
än i denna dag, gruvnäringen har skapat välstånd länge i Sverige och förut var skogsnäringen direkt kopplad
med skogen pga behovet av energi, därav denna masugn i Tornefors all skog kring Masugnsbyn var nedhuggen
och man fraktade malmen dit istället, samma hände i Kengis där man flyttade bruket ner till Svanstein pga
brist på skog osv osv. Det finns massor att lära om dessa grejer men att påstå att skogs och bergsbruk
vore kortsiktigt är nog tydligt motbevisat med denna bild.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

anersimyra  
#529203
. Ännu en arbetsdag i en trevlig miljö.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529686 Tänkte komma med ett tips....
För att slippa koppla om slangarna varje gång för att få funktionerna att gå rätt så har jag satt ett buntband för plats 1, två band för plats 2 osv. Så nu blir det alltid rätt på en gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#529699
Zixten skrev:Tänkte komma med ett tips....
För att slippa koppla om slangarna varje gång för att få funktionerna att gå rätt så har jag satt ett buntband för plats 1, två band för plats 2 osv. Så nu blir det alltid rätt på en gång.

Så enkelt och på samma tid så genialt. Det där kan användas
till mycket, så jag lägger ideen i bakhuvudet :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JohannesG  
#529702 Ett gammalt tips som tål att repeteras många gånger. De enkla lösningarna är ibland de bästa.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529707 Kör samma princip men med färgkodning både med buntband och dammskydd. :-)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).