Håller på och röjer en gammal hagmark nu där det även ingår en del risbrosslande, ska ta på mig pulsklocka nästa gång!
Vedproducent skrev:Kaloriförbrukningen beror på ganska många faktorer förutom själva aktiviteten.
Tex Ålder, syreupptagningsförmåga och framförallt vikten som i stort är proportionell med förbrukningen. Alltså väger du 120 kg i stället för 60 kg så förbrukar du det dubbla.
Men några 6000 kcal på sig 8 timmar i skogsarbete kommer man inte vanligtvis upp i om du är normalviktig och det har ni ju konstaterat att det är få överviktiga skogsarbetare. Ska du upp i en förbrukning som 75 kg gubbe på 800-1000 kcal/timme krävs tävlingstempo och det håller inte en skogsarbetare hela dagen. Jag skulle säga max 4000 kcal som normalviktig mot den normala förbrukningen 2000 kcal. Sen är det som sagt individuellt men med 4000 kcal stoppar man i sig dubbelt så mycket mat och det gör i alla fall inte jag och jag håller min vikt.
JensSkoog skrev:Om jag jobbar hårdt eller inte så hårdt, så har jag fett nog på kroppen till å klara av en kall vinter! Mat är gott! Reknade på det och finner att jag har en vikt på 0.556kg/cm!
Tosca skrev:machonisti skrev:Kan bero på mina stora fötter.
Står du på tå när du mäter eller vaddå?
herjman skrev:Hade pulsklocka igår, röjning med brossling i en gammal hage. Har inte kopplat in klockan i datorn ännu men jag kan konstatera att jag låg på ungefär samma frekvens som vid måttligt tempo på racern.
Som Mangan säger är det inte kondisen som tar slut utan musklerna.