Socialt (mer om oss)

Virke, egenskaper och användning

76 inlägg 47097 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Hema  
#237609 Glasspinnar görs av bok.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#237616 Min fars farfar var skeppsbyggmästare. Min far berettade att han gick i skogen och köpte på rot dom ekerne han ville ha när han skulle bygge segelskepp. Bara specielt kunniga huggare fick gøra jobbet med å ta ned träden, och krumma grener och klyfter var da märkte med hur dom skulle kapas och huggas til, och var på skeppet dom skulle användas.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

husqvarna_med_sthil  
#237634
totte skrev:Ask användes en hel del till båtspant. Basar man ask (värmer i ånga) så kan man böja det nästan hur som helst. En tunn askribba som basas kan man faktiskt slå knut på. Ek går också bra att böja med basning, det har jag själv provat när jag reparerade en gammal roddbåt på 70-talet. Fick byta en hög med spant.

Gjorde då en basningslåda, fyra brädor ihopspikade till en avlång fyrkantig låda med fast lock i ena änden och ett löst lock i den andra. Så en gammal gryta och ett fotogenkök, ett lock av nån skiva och en grov slang därifrån till ett hål i det fasta locket i lådan.

Elda som tusan så det kokar rejält och så in med spantribborna i lådan tills dom var genomvarma, sen ut med dom och böja in på plats innan det svalnar. Viktigt att det inte får ligga för länge i värmen, då blir plötsligt sprött.

Det är alltså egentligen inte fukten utan värmen som gör att det går att böja. Med lite tålamod går det att värma på annat sätt, men med ånga blir det jämnt och säkert resultat.


Intressant tråd och jag skriver under på det med att värmen är det som mjukar upp träfibrerna så de går att böja utan att de spräcks isär. Detta utnyttjar ju massaindustrin innan flisen impregneras för att kunna pressa ur vätskan rejält och byta ut den mot tex lut för att lösa ut lignin innan den kokas alt chemraffineras.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#237636 Ask var ämnestred för skidor i mitt område i gammla dar. Man gjorde också skidor av ek och björk, men dom bröts lett. Even alm blev nyttad til skidor, men för nogra hundra år tilbaks skrev en prest i Telemark at den mann som gjorde sig skidor av alm och så körde i olyckan og dog, han var som en självmördare å räkna och skulle inte få sin grav ved kyrkan - alm var tredet man hentade bark från til barkbröd och av den grund hade det stor värd.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

dwurg  
#237669 sälg är bra till att göra sälgpipor av =)

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#237672
dwurg skrev:sälg är bra till att göra sälgpipor av =)

Jag tycket at rönn är even bettre til det endamålet. "Sälgpipor" av rönn! Å anda sidan var barken av sälg ett kend medel mot feber och mycket annat i gammla dar.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

totte  
#237694
husqvarna_med_sthil skrev:Intressant tråd och jag skriver under på det med att värmen är det som mjukar upp träfibrerna så de går att böja utan att de spräcks isär. Detta utnyttjar ju massaindustrin innan flisen impregneras för att kunna pressa ur vätskan rejält och byta ut den mot tex lut för att lösa ut lignin innan den kokas alt chemraffineras.


Intressant vinkel på det! I möbelindustrin har det utnyttjats mycket, alla dessa stolar med svängda skiktlimmade karmar och andra detaljer, t ex Mattsson-stolarna. Där pressas och limmas trälamellerna under värme. Ofta har det varit bok som används för det.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Hema  
#238251 Jag har lite bitar av En liggandes och hade tanke på att göra en skärbräda. Skulle det funka eller avråder ni från det?

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#238264
Hema skrev:Jag har lite bitar av En liggandes och hade tanke på att göra en skärbräda. Skulle det funka eller avråder ni från det?

Är EN det samma som vi i Norge kallar einer/sprake/bruse/bresk och brisk(juniperus communis). Har gjord små skrin och slikt av det, och det är et vackert treslag. Skulle gå bra til skärbräda - och det skal mycket til förenn maten tar smak av det - många typer eteriska oljer gjer doften, och tredslaget har ett innebyggt skydd mot bakterier genom dom.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Nolltax AB  
Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Hema  
#238266 Japp en sådan här:
Bild


Sidan verkar vara intressant i sin helhet för denna tråd.
http://www.slojdeniskogen.se/traden/

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Nolltax AB  
#238267 Smörkniv av en funkar med smör.
Smaksätta kött med en funkar också.
Så varför inte en skärbräda?

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#238268
Hema skrev:Jag har lite bitar av En liggandes och hade tanke på att göra en skärbräda. Skulle det funka eller avråder ni från det?

HAr oxå gjort saker av idegran, och den liknar mycket på en i veden, men den måste man inte ha i hop med mat! Den doftar inte als, men er giftig.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Hema  
#238270
Nolltax AB skrev:Smörkniv av en funkar med smör.
Smaksätta kött med en funkar också.
Så varför inte en skärbräda?

Kanske inte skulle vara hårt nog?
tänkte använda en rikthyvel och sedan kapa upp kuber (med årsringarna uppåt) som samma fogas med lim och till slut en planhyvel för att få den helt platt. Man kanske bör tänka på vilket lim och olja man använder? Första tanken var vanligt trälim och matolja, men där kanske jag bör tänka lite till.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Nolltax AB  
#238272 idegran å slöjd? Ser framför mig ett barnbarn börja tugga på snygga snickeriet...
Å dom däringa minimalerna är såå snabba när man vänder ryggen till....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).