Socialt (mer om oss)

Virke, egenskaper och användning

76 inlägg 47110 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

totte  
#237439 Hassel blir fina metspön.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#237455
Blivande snickare skrev:
Nolltax AB skrev:Förr randbarkade man björk till yxskaft.

Jo å så tog man efter några år å valde ut rak "svallved" som försökt täcka såret. Väldigt kräset med vilket som dög har jag förstått på en gammal gubbe som tyvärr gick bort för cirka ett år sen :cry:

Finns det nåt passligt användnings område för hassel?
Förutom enkla pilbågar :lol:

Min far och jag använde hassel till "jorder" i hummerteiner(svensk??)(engelsk: lobster traps). Jorder är ringerna som holler "teina" rund. Skar ner långa, raka hassel, ungefär 2cm i roten, klyvde dom med kniv och la dom i vatten. Senn gjorde vi ringerna, dubblad. Väggerna i teina gjorde vi av tråd, som vi batt som fisknot. Min far var mycket konservativ och menade att den gammla tekniken fiskade mycket bettre enn nya "teiner" av stål. För fiskrusor(???) använde vi samme tekniken, men större.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

halvproffs  
#237456 Här gjordes yxskaft av björk. För 50 år sen högg farsan björk som växt i dike som gör att det blev en krök vid roten och den lämnades till byns snickeri som klev den i flera längsgånde delar och gjordes till hockeyklubbor. Nästintill omöjligt att slå av dem. Det var inte så fett på den tiden, vi hade inte ens badrum.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

machonisti  
#237457 (teina) Är det därifrån som de gamla hos oss pratar om "tinor" när det gäller mindre runda trätunnor?
Senast redigerad av machonisti fre 20 sep 2013, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Blivande snickare  
#237458 Intressant :smile:
Jag tror det heter hummertinor på svenska. Åtminståne kallas liknande som man fångar kräftor i här för kräft tinor.

Sökte lite i gamla lådor tidigare i kväll å hittade ett häfte där jag skrivit upp skottlängder i nån tävling med min enkla hemgjorda hasselbåge. Längsta skott var hela 47 meter! :surp:
Men om det for rakt vete fan :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

machonisti  
#237460
Blivande snickare skrev: Längsta skott var hela 47 meter! :surp:
:mrgreen:

Oj, vilket årsskott!

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Blivande snickare  
#237464 :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

JensSkoog  
#237467
machonisti skrev:(teina) Är det därifrån som de gamla hos oss pratar om "tinor" när det gäller mindre runda trätunnor?

"Tine" på norsk är en trelåda som inte är så stor - gjord til å uppbevara torta, ost eller andra saker i. Dom blev gjord med många olika tekniker. "Teine" är nog samma ordet urspungligt.

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

machonisti  
#237469
JensSkoog skrev:
machonisti skrev:(teina) Är det därifrån som de gamla hos oss pratar om "tinor" när det gäller mindre runda trätunnor?

"Tine" på norsk är en trelåda som inte är så stor - gjord til å uppbevara torta, ost eller andra saker i. Dom blev gjord med många olika tekniker. "Teine" är nog samma ordet urspungligt.

Tack jultomten :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

totte  
#237554 "Tina" på svenska används för fiskeredskapet. Har också betecknat små kärl av trä, numera används ordet knappast alls i den bemärkelsen, med reservation för att det kanske finns kvar i dialekter.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

fredrikoh  
#237565 För vagnshjul ska man ha alm i navet (spricker ej), ask till ekrar (elasticitet o spänst) och ek till (metallklädd) hjulring (hårt o vattentåligt).

Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237567 En variant av Tina är ju Mjärde som man fångar fisk i.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

Blivande snickare  
#237586 Men dom har väl länge varit av metall?

Sälg är bra material till svepkärl. Lätt att böja efter att det legat i blöt över natten. Al är åxå bra men sälg e bäst :smile:

Användarvisningsbild

Re: Virke, egenskaper och användning

totte  
#237593 Ask användes en hel del till båtspant. Basar man ask (värmer i ånga) så kan man böja det nästan hur som helst. En tunn askribba som basas kan man faktiskt slå knut på. Ek går också bra att böja med basning, det har jag själv provat när jag reparerade en gammal roddbåt på 70-talet. Fick byta en hög med spant.

Gjorde då en basningslåda, fyra brädor ihopspikade till en avlång fyrkantig låda med fast lock i ena änden och ett löst lock i den andra. Så en gammal gryta och ett fotogenkök, ett lock av nån skiva och en grov slang därifrån till ett hål i det fasta locket i lådan.

Elda som tusan så det kokar rejält och så in med spantribborna i lådan tills dom var genomvarma, sen ut med dom och böja in på plats innan det svalnar. Viktigt att det inte får ligga för länge i värmen, då blir plötsligt sprött.

Det är alltså egentligen inte fukten utan värmen som gör att det går att böja. Med lite tålamod går det att värma på annat sätt, men med ånga blir det jämnt och säkert resultat.

Avatar Fallback

Re: Virke, egenskaper och användning

tallen100  
#237600 Tändstickor görs av Asp och läggs i Ask :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).