sön 02 nov 2014, 21:57#296750
Sesonen stundar så jag passar på att lyfta den här tråden igen, eftersom jag själv råkat ut för ett, scenario där lokala skoterklubben var/är inblandad.
I mitt fall så drog man först ny led över några km åkermark med skyltning och hela baletten utan att ens FRÅGA mig och övriga beröra markägare.
På min åkermark högg man sedan ner skog runt ett dike och anlade en bro, och fortfarande ingen som ens kontaktat mig.
Nu när allt liksom är "klappat och klart" så dimper det ner ett brev (kuvär/papper märkt med LRF´s logga), att skoterklubben vill ha en underskrift av mig för ett sk "nyttjanderättsavtal" gällande leden som de anlagt utan lov.
Är inte detta "egenmäktigt förfarande" så vet inte jag vad som faller inom dessa ramar?.
Skulle NI skriva på under liknande former?,,,,
JD 2006 skrev:T Landström skrev:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
En liten fråga till er som tolkar punkt två och tre.....Vad är problemet?
Läs den första inledande raden i terrängkörningslagen så löser sig saken en hel del.
Körning är förbjudet.......som sagt så är snöskoterkörning bara ett stort undantag från lagen, det är de som väldigt många inte riktigt förstår.
Känner flertalet personer som sitter med i olika skoterklubbar som fortfarande på fullaste allvar tror att skoterkörning hör till Allemansrätten
.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.