Sida 2 av 3

Re: Swamp loggers

Postat: sön 18 mar 2012, 21:29
av skogsbjörn
hade ju varit fränt om man kunde organisera en resa till Amerika som typ studiebesök och se allt dedär IRL, gillar även heli loggers fast där är det ju inga maskiner

Re: Swamp loggers

Postat: mån 19 mar 2012, 11:41
av Skog
Vad heter de där tokskallarna som dyker efter sjunktimmer bland ormar å krokodiler, är de Axmen kanske

Re: Swamp loggers

Postat: mån 19 mar 2012, 22:19
av Blivande snickare
8wdHypro500 skrev:Varför har dom så långt mellan knipporna på vagnen??

Det er pga vekten, ganske tungt virke og maks last er 38 tonn.


Vikten ja, men varför måste det då vara så långt mellan knipporna att det nästan skulle rymmas en till? Skulle det inte vara bättre med en kortare vagn för lägre tomvikt då?

Re: Swamp loggers

Postat: tis 20 mar 2012, 04:25
av Mäki
Blivande snickare skrev:
8wdHypro500 skrev:Varför har dom så långt mellan knipporna på vagnen??

Det er pga vekten, ganske tungt virke og maks last er 38 tonn.


Vikten ja, men varför måste det då vara så långt mellan knipporna att det nästan skulle rymmas en till? Skulle det inte vara bättre med en kortare vagn för lägre tomvikt då?


Axelavståndet påverkar hur mycket du kan lasta.
Det är likadant här också längre axelavstånd så kan du kanske mera men det är inte så enkelt att du kan ta det rakt av det är många andra saker som påverkar också.
Det finns en sida på nätet som beskriver detta men jag hittar den inte nu.

Re: Swamp loggers

Postat: tis 20 mar 2012, 05:25
av stegmaster
Dessutan kör dom ju helstammer ochså av och til med samma ekvipasjen, så det kanske behövs en viss längd för detta:

Re: Swamp loggers

Postat: tis 20 mar 2012, 20:14
av Blivande snickare
Mäki: Okej fattar :) , borde ju förståt det själv :oops:

stegmaster skrev:Dessutan kör dom ju helstammer ochså av och til med samma ekvipasjen, så det kanske behövs en viss längd för detta:

Ja och då kan det ju vara trevligt att ha utrymme :lol: . Har bara kollat några avsnitt där dom kört kapat i längder.

Re: Swamp loggers

Postat: tis 20 mar 2012, 20:21
av loppan
Här i sverige måste det vara 18 meters hjulbas på bil o släp för att den ska få väga 60 ton.
För varje påbörjad halvmeter kortare än 18 m så förlorar man 1 ton.
Det är därför grusåkare tex har så sjukt lång dragstång på släpet.

Re: Swamp loggers

Postat: tis 20 mar 2012, 22:33
av Micke Holmgren
Inte sett Peletier gänget på nått år, kul att de nästan bara kör skördare/skotare nu
mot Buncher - Skidder tidigare. Skotaren var en Rottne såg jag =).

Det jag tycker är knepigast med dem alla, heliloggers, american loggers, swamploggers osv
är att det ekonomiskt verkar hänga på en skör tråd eller några få lass om ftg ska överleva
i varje avsnitt, det är nästan akut kris hela tiden?

Är det verkligen så tight eller?

Sen håller jag med i fasen va röta de är i endel stock de kör till sågverket, huga.

Re: Swamp loggers

Postat: tis 20 mar 2012, 22:41
av totte
Det jag tycker är knepigast med dem alla, heliloggers, american loggers, swamploggers osv
är att det ekonomiskt verkar hänga på en skör tråd eller några få lass om ftg ska överleva
i varje avsnitt, det är nästan akut kris hela tiden?


Troligen inte! Det ingår i TV-dramatiseringen att det alltid skall hänga på en tråd, så det blir spännande. Jämför bil- och motorcykelbyggarprogram där dom alltid klarar deadline med bara sekunder tillgodo.

Re: Swamp loggers

Postat: tis 20 mar 2012, 23:17
av Brickan
Micke Holmgren skrev:Sen håller jag med i fasen va röta de är i endel stock de kör till sågverket, huga.
Jag vet inte vilket program du sett och det kan såklart vara röta i barrträd du sett, men tänk på att sågverk där många gånger är lövsågverk. Det kan t.ex vara valnöt som har stor, riktigt mörk kärna och bara tunn ljus splintved längst ut. Där är det ljusa den del man betraktar som skräp. Många lövträd har stor mörk kärna. Det är ett av skälen till att de är attraktiva och dyra.

Re: Swamp loggers

Postat: ons 21 mar 2012, 10:19
av Vesslan
Micke Holmgren skrev:Inte sett Peletier gänget på nått år, kul att de nästan bara kör skördare/skotare nu
mot Buncher - Skidder tidigare. Skotaren var en Rottne såg jag =).

Det jag tycker är knepigast med dem alla, heliloggers, american loggers, swamploggers osv
är att det ekonomiskt verkar hänga på en skör tråd eller några få lass om ftg ska överleva
i varje avsnitt, det är nästan akut kris hela tiden?

Är det verkligen så tight eller?

Sen håller jag med i fasen va röta de är i endel stock de kör till sågverket, huga.


Tycker också det verkar tight!

Men sen när man ser deras hus så förstår man att det går hyffsat!
I ett avsnitt visade man Pelletiers hobby: truckpulling och det är maskiner som kostar kulor...

Jänkarna tycker väl det blir bättre tv när man räknar dollar hela tiden! :mrgreen:

Vesslan
Som vabbar o förlorar x antal dollar i timmen på det :grin:

Re: Swamp loggers

Postat: ons 21 mar 2012, 20:17
av BM 35
Såg Att dom hade en man som kvistade manuellt med en Hqv såg i ett avsnitt,,,han måste ju bli lite bromskloss kan ju aldrig hinna kvista efter den där läggaren som vräker ner skog hela tiden,,,vet inte vad dom kvistar med annars

Re: Swamp loggers

Postat: ons 21 mar 2012, 23:33
av ryared
USA i ett nötskal. Sicka rednecks! C:a 1,14 in i klippet börjar det roliga!


Re: Swamp loggers

Postat: tor 22 mar 2012, 19:43
av Micke Holmgren
Brickan, tänkte inte på det. :roll:

Re: Swamp loggers

Postat: tor 22 mar 2012, 20:15
av Klargplutte
ryared skrev:USA i ett nötskal. Sicka rednecks! C:a 1,14 in i klippet börjar det roliga!



Det första jag tänkte på var vår "fina" politik tråd :roll: