Kse skrev:Att vara utan alkoholen kan göra stor skillnad, alla som tvivlar bör prova en vit månad.
Sömn, vikt och allmänt välmående märks ganska snabbt om man har haft aningen för högt intag.
Jag har själv provat med vit månad som en rolig grej i kompisgänget, om inte annat får det en att tänka efter lite vad vi har för alkoholkultur.
Problemen som jag upplevt med att ta en vit månad är bara rent sociala, folk har svårt att acceptera att man inte dricker alkohol och vill gärna att man iaf. tar en liten öl.
Det börjar visst en ny månad just idag...
Uvskogen skrev:Nu vill jag inte på något vis jämföra mig med den kämpainsats som flera i den här tråden gjort.
Men tänkte ändå berätta om vilka effekter total nykterhet har haft på mig själv.
Jag stoppade allt alkoholintag för drygt 3 månader sen. Av hälsoskäl. Det var inte särskilt svårt avstå rent fysiskt, knepigare är det sociala. Men här hjälpte faktiskt pandemin till. Men man har så många vanor i livet där alkohol hör till, typ "fredagswhiskyn". Inte varit helt lätt hitta alternativ till det.
Nu har jag inte tänkt bli helt alkoholfri för all framtid, men ska väl i ärlighetens namn säga att jag får allt svårare hitta en anledning att dricka alkohol igen. Men kanske lite glögg till jul 🤔
Men nu till det tydligt positiva. Jag har fått lägre blodtryck (bra för mitt hjärta), sover otroligt mycket bättre, gått ner massor i vikt ( men det beror på flera saker som samverkat), blivit lugnare och samtidigt mer energi över hela dagen. Sen har jag på något konstigt sätt fått mer tid över för allt jag har att göra. Spara in på utgiftskontot gör man. Men det åts snabbt upp av huggarbyxor och annat nödvändigt till verkstan och skogen 😉
Så ovan sagt i all ödmjukhet och kanske som lite inspiration till någon. Det har gett förvånsvärt stora effekter, helt oväntat för mig. 😀